Ga naar de inhoud

Creatieve professionals aan de slag met ‘Leer Lobbyen in één Dag’

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

Utrecht, 30 april – Een bloeiende lokale cultuursector mét voldoende bestaanszekerheid is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Daarom lanceert koepelvereniging De Creatieve Coalitie het (digitale) boek: Leer Lobbyen in één Dag. Deze publicatie ondersteunt makers en professionals in de creatieve en culturele sector zodat zij hun belangen op de kaart kunnen zetten in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. “Het is tijd om je als professional te verenigen”.

Ruim 300.000 mensen werken in de culturele en creatieve sector. “Hun werk is onmisbaar in de verbeelding, in de verbinding en in het vertellen van verhalen”, aldus Thomas Drissen (directeur van De Creatieve Coalitie). “Zij agenderen, inspireren, innoveren. Zij schetsen toekomstperspectieven, conserveren het verleden of bieden ons hoop, vermaak en troost in het heden. Desalniettemin wordt dit werk niet altijd op voldoende waarde geschat.”

Met het (digitale) boek ‘Leer Lobbyen in één Dag’ kunnen creatieve professionals zelf aan de slag om hun praktijkervaringen, kennis en problemen onder de aandacht te brengen binnen hun gemeente. Het boek bevat uitleg over hoe lokale besluitvorming werkt en succesverhalen van lokale lobbyinitiatieven vanuit makers. Gemeenten verdelen ruim 60% van de cultuurbudgetten en maken cruciale keuzes over de ruimte en bestaanszekerheid van makers, mogelijkmakers en uitvoerenden.

“Met ‘Leer Lobbyen in één Dag’ willen wij de drempel verlagen,” zegt Nanja van Rijsse, die namens De Creatieve Coalitie aan de publicatie heeft gewerkt. “Iedereen die werkt in de sector kan zelf het verschil maken, of je nu al ervaring hebt of niet. Wij roepen professionals op om zich te verenigen en hun invloed uit te oefenen op de lokale politiek. Wij hopen dat professionals in de sector hun praktijkervaringen inbrengen, zodat er beleid ontstaat dat aansluit op de praktijk.”

‘Leer Lobbyen in één Dag’ kwam tot stand in samenwerking met professionals uit de sector en lokale belangenbehartigers. Hun ervaringen laten zien: wie zich lokaal organiseert en uitspreekt, kan écht impact maken. Zo wist beeldend kunstenaar Wilma Vissers door een succesvolle lobby de sluiting van ateliers in Groningen te voorkomen. Het verhaal van Wilma – en vele anderen – is vanaf nu in boekvorm te bestellen of gratis digitaal te downloaden via: www.decreatievecoalitie.nl/lobbykit.

De Creatieve Coalitie vertegenwoordigt als koepelvereniging de belangen van ruim 40.000 professionals in de culturele en creatieve sector via de aangesloten beroepsorganisaties, netwerken, vakverenigingen en vakbonden.

een van onze leden

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands