Vandaag is een dag van vreugde en opluchting. Een lastenverzwaring van ruim 900 miljoen euro op onze sector is permanent van tafel. Het verhogen van het btw-tarief zou niet alleen cultuur, kunst en lezen ontoegankelijker maken; het zou ook het verdienvermogen van duizenden makers raken.
Dit resultaat ging écht niet vanzelf. Het afgelopen jaar is ontzettend hard gewerkt om de politiek te doen inzien dat deze lastenverzwaring meer kapot maakt dan het oplevert. Van krantenadvertenties, online video’s, de stunt op Prinsjesdag, stickeracties en een kunstenaarscampagne – tot aan talloze bezoekjes aan de Eerste en Tweede Kamer.
Bij deze gezamenlijke campagne waren uiteindelijk honderden mensen actief betrokken. En tienduizenden makers en liefhebbers. Als lezer van deze nieuwsbrief maakte jij eveneens het verschil. Duizenden zzp’ers en werknemers in onze sector deden mee aan acties, deelden hun verhalen en maakten zich sterk. Namens De Creatieve Coalitie: bedankt!
Er waren ook momenten van oplopende frustratie en twijfel. Vooral toen het erop leek dat het kabinet wilde terugkrabbelen op eerder gedane beloften. Gelukkig heeft de coalitie na een 25-urige onderhandeling haar woord gehouden.
De Creatieve Coalitie blikt terug op een fantastische samenwerking met aangesloten lidorganisaties én andere brancheorganisaties. Vrijwel wekelijks kwamen wij bijeen met o.a. Kunsten ’92, de KNVB en NDP Nieuwsmedia als bondgenootschap om nieuwe acties uit te zetten.
Dit politieke wapenfeit laat dan ook vooral één ding zien: het loont om samen op te trekken. In goede tijden, maar juist ook in ingewikkelde tijden.
Om ook in de toekomst voor jou impact te kunnen maken, willen wij jou vragen om een daad te stellen:
Ben je nog niet aangesloten bij een organisatie die voor jou opkomt? Sluit je dan nu aan. Daarmee help je jezelf, en ook de sector. Ben je nog nergens lid van? Vul DeAansluitwijzer.nl in als je twijfelt bij welke organisatie je wilt aansluiten. Na afloop ontvangen zzp’ers bovendien een nuttig cadeau in de inbox.
Deel deze nieuwsbrief met een collega. Goed nieuws kun je immers beter samen vieren dan in je eentje. Onze nieuwsbrief wordt inmiddels door ruim 4.000 mensen uit de (podium)kunsten, film, letteren, muziek, fotografie, media en entertainment sector gelezen. Heb je deze mail doorgestuurd gekregen?
Pfffffffff