Ga naar de inhoud

Boulevard trekt meer jonge bezoekers

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

Theaterfestival Boulevard in ’s-Hertogenbosch kan terugblikken op een inspirerende 41ste editie. Het elfdaagse podiumkunstfestival trok circa 107.500 bezoekers, waarvan 54.500 bezoekers naar de voorstellingen (37.000 verkochte kaarten en 17.500 bezoekers aan het gratis programma) en een zichtbare groei van de jongere bezoekers.

Motto

Het festivalmotto was ‘in gemeenschap van verwondering’, wat doorklonk in de gehele programmering. Voor Boulevard blijft nieuwsgierigheid de beste remedie tegen verharding en polarisatie. Het festival zag dit bevestigd in de het sterke gemeenschapsgevoel – op het plein, in zalen en tenten, in festivalbussen – en in de diversiteit van het publiek.

Trekkers

Boulevard 2025 bood circa 125 verschillende voorstellingen, concerten en installaties op het (snij)vlak van theater, dans, muziek en beeldende kunst, waaronder 16 premières. Grote publiekstrekkers waren de grote locatieproducties van de Vlaamse gezelschappen Berlin/NTGent (Living Apartment Together), KOPERGIETERY/vzw Forevergem (Foreverandevergem), Circumstances/Piet van Dycke (BEYOND) en – uit eigen provincie – Het Zuidelijk Toneel (Not Quichot). Eveneens hoge ogen gooiden Louis Janssens (Family), Miet Warlop (Inhale Delirium Exhale), Cheroney Pelupessy (Mama’ku) en Joseph Toonga/Alexsander ‘Mumu’ Afonso Costa/ Leonardo Laureano Ciriaco & Peterson Napoleão (The Black Body Festival: Joy isn’t always Joy). Ook het omvangrijke studentenprogramma Future Feels/Club Felix werd massaal bezocht.

Mix van disciplines en bezoekers

In Tent Paars werd een breed palet van disciplines getoond, van rap tot danstheater, van battles tot impro’s, maar ook voetbal en comedy. In het publiek zaten zowel nieuwe – en vaak jonge – als nieuwsgierige trouwe bezoekers. De programmering van dit podium, naar een ontwerp van de Amsterdamse ruimtelijk vormgever Eddy van der Laan, kwam in samenspel met dansmaker Arjuna Vermeulen van de Bossche hiphopcrew Cypher HQ tot stand.

IK MAAK MEE

Een primeur beleefde familieplein IK MAAK MEE, de ontmoetings- en activiteitenplek voor kinderen. Met name de Sprokkelroute, de dagelijkse workshops en het speciale kindermenu in Restaurant LOF trokken veel jonge bezoekers en hun ouders/verzorgers.

Locaties

Sinds 1985 speelde Boulevard op 238 verschillende locaties in en om ‘s-Hertogenbosch. In 2025 groeide de lijst met vijf nieuwe plekken: Flat de Hoge Slagen, woonzorgcentrum Antoniegaarde, tuin Sint Janscentrum [seminarie], tuin in Berlicum en parkeerplaats De Gruyter Fabriek.

Toegankelijkheid

Cultuur mag nooit een voorrecht zijn van de één en een gemis voor de ander. Vanuit die overtuiging zette Boulevard ook deze editie volop in op toegankelijkheid. In samenwerking met belangenorganisaties werd er ruimte gemaakt voor mogelijkheden en ontmoetingen: van vierhandentolken voor Doof-blinde bezoekers, Meet & Feel-sessies die een voorstelling tastbaar maken en het Gebarencafé bij de Hertog Jan La Tramontana bar tot gratis programma’s voor bijvoorbeeld nieuwkomers en ruim 450 Geef een Toegift-kaartjes voor mensen die zich financieel weinig kunnen veroorloven.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands