Sorting by

×
Ga naar de inhoud

Met ‘Tout va hyper bien’ maakt Collectif Malunés circus van de nabijheid

Festival Circolo 2025 staat in het teken van speelsheid. Het Vlaamse circusgezelschap Collectif Malunés brengt dit thema tot leven met hun energieke voorstelling ‘Tout va hyper bien’. Daarin vervaagt de grens tussen publiek en artiest: toeschouwers bevinden zich midden in een levend decor, terwijl acrobaten over tafeltjes glijden en boven de hoofden van het publiek zweven. ‘Tout va hyper bien’ (Alles gaat super goed) is van 16 tot en met 19 oktober 2025 te zien tijdens Festival Circolo in Tilburg.

Collectif Malunés ontstond in 2009 aan de circushogeschool in Tilburg: de Academy for Circus and Performance Art. Drie Vlaamse studenten en een Franse student richtten een collectief op met als doel het klassieke circusconcept te doorbreken. De Vlaamse Simon Bruyninckx (35 jaar) is een van de leden van het collectief. ,,De kern bestaat nog steeds uit dezelfde leden, al zijn er sindsdien drie mensen bijgekomen die de artistieke leiding op zich nemen”, vertelt hij. ,,De voorstelling is het hart van het collectief. Er doen meestal vijf tot zes mensen aan mee en we schrijven de voorstelling zelf. Het lijkt alsof we altijd samenleven, maar dat is niet zo: ieder lid woont in zijn eigen stad of plaats. Maar als we op tour zijn dan staan onze caravans rondom de tent. Dat is ongeveer wel de helft van het jaar.”

Collectief

Een belangrijk onderdeel van het collectief is dat ieder lid zijn project mag samenstellen, solo of duo.  ,,Het dagelijks bestuur neemt de beslissingen: naar welke events gaan we en wat gaan we daar doen. Een collectief zijn klinkt mooi, maar het is ook vermoeiend. Je moet steeds kiezen uit verschillende meningen. Daarom nemen twee of drie personen de artistieke beslissingen voor het collectief. Daarnaast hebben we mensen voor communicatie, het management, en het onderhoud van de vrachtwagens en de tent.” Voor de techniek hebben ze vier eigen mensen en verder worden externe technici ingehuurd die helpen met het opbouwen en afbreken van de tent. Ook de artiesten zelf steken daarbij de handen uit de mouwen.

Verschilt jullie collectief met andere gezelschappen? ,,Als collectief proberen we een ruimte te creëren waar iedereen gehoord en gezien kan worden. Iedereen mag meedenken en meewerken. We willen aan de buitenwereld tonen wie we in het dagelijks leven zijn. We spelen geen personages. Het publiek behandelen we zoals we zelf zijn. Zo proberen we snel een hechte band met hen op te bouwen.”

Superfiguren

‘Tout va hyper bien’, is een participatieve voorstelling en de titel refereert naar ‘leef in het moment’. ,,We experimenteren hiermee. Met onze acts proberen we de barrière tussen het publiek en de artiesten te vervagen. Vaak worden circusartiesten neergezet als superfiguren die alles kunnen, maar dat zijn we niet. We zijn net zo fragiel als ieder ander. We willen tonen dat iedereen kan doen wat wij doen.” Telkens wordt in de voorstelling de vierde wand doorbroken. ,,We noemen het de ‘circus van de nabijheid’. Wij dragen de voorstelling maar de mensen dragen – soms letterlijk – ook ons. Geen enkele voorstelling is hetzelfde.”

Collectif Malunés heeft zich laten inspireren door de theorie van Cathy Turner dat ‘Poreuze dramaturgie’ heet. In onze dramaturgie willen we gaten laten vallen die het publiek zelf kan invullen. Als artiest stellen we ons kwetsbaar op. We geven ons bloot en laten ons van alle kanten bekijken. Zonder ons te kunnen verstoppen op een podium of decorstuk. Er is niets mooiers dan een artiest die eerlijk is. Hoe wij dat zelf ervaren? Tijdens een gewone voorstelling wordt het publiek niet belicht, maar nu wel. Je ziet dat mensen echt geraakt worden – je ziet ze van dichtbij lachen én huilen. Dat is heel mooi om te zien.”

Biertje drinken

Het publiek werkt actief mee. ,,We zijn geen fan van iemand uit het publiek halen en dan op het podium belachelijk maken. We letten erop dat iedereen een toffe ervaring krijgt en niet iets hoeft te doen waar hij of zij geen zin in heeft. Wie niet actief wil meedoen, kan gewoon achter op de tribune zitten. De bar is tijdens de hele voorstelling open; mensen kunnen staan of rondlopen, wat ze maar willen. Als ze zich maar thuis voelen bij ons. En je kunt een biertje drinken dat we zelf brouwen, dat schept meteen een band”, zegt Bruyninckx.

,,Wat je gaat zien in ‘Tout va hyper bien’ zijn nieuwe acts: veel luchtacrobatiek, vliegende trapezes en een wipplank waarmee ik zelf de lucht in word geschoten. We doen een act met het Cyr-wiel. Dat is een grote ijzeren ring waarin je draait. Samen met mijn broer Vincent doe ik de ‘ijzeren kaak’. Die circustechniek gebruiken we ook al in de voorstelling ‘Bit by Bit’. We klemmen elk een leren bit in onze mond, verbonden met een gespannen staalkabel. Je komt daardoor heel dicht bij elkaar. Letterlijk groeien we naar elkaar toe – tot we een lichaam vormen.”

Waardeer dit Artikel!!

Cultuurpers is onafhankelijk. Jij maakt dat mogelijk met een donatie aan de auteur van dit artikel. We maken je gift voor 100% over aan de auteur!

donatie
Ik doneer

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten. Neem contact op als dat je voorkeur is.