Skip to content

De nadelen van een twittersucces: trending topic-spam op museumactie #askacurator

Het was een prachtig idee, maar het dreigt nu al, halverwege de dag, aan datzelfde succes ten onder te gaan. #askacurator, De twitter-actie van meer dan driehonderd musea van over de hele wereld, waarbij internetgebruikers vragen kunnen stellen aan museumdirecties, heeft te lijden onder een aanval van viagra-, porno-  en andere onzinverkopers. Immers, dat type internetondernemer zoekt uit welke onderwerpen ‘hot’ zijn op het snelgroeiende sociale netwerk twitter (trending topics) en stuurt vervolgens ‘spam’-berichten de wereld in die over dat onderwerp lijken te gaan. Nu de museumactie in korte tijd naar de eerste plek steeg op de trending topics lijst van twitter, sprongen de spammers erbovenop, en begonnen ze met het sturen van ontelbare spamberichten met de ‘hashtag’ #askacurator, waardoor de actie feitelijk dreigt te mislukken. Wie tussen de vele spamberichten nog een echt antwoord zoekt, heeft het in ieder geval heel moeilijk.

De activiteit van spammers op twitter is een serieuze kwestie voor wie veel verwacht van de sociale netwerken en hun rol in de communicatie van de toekomst. Het is een bedreiging voor op zich leuke initiatieven als #askacurator-dag, maar het laat ook zien dat er wel degelijk commerciële mogelijkheden zijn met zulke acties. Want waar de spammers gaan, volgen ooit de echte ondernemers ook. Leert het verleden.

1 thought on "De nadelen van een twittersucces: trending topic-spam op museumactie #askacurator"

Comments are closed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)