Skip to content

APPRECIATE & DONATE!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

When it suddenly feels complicated to clap. Play based on Rodaan al Galidi's novel delivers necessary discomfort

Talent ontwikkel je vaak dankzij forse tegenwerking. Rodaan Al Galidi kreeg talent voor het leven dankzij meer tegenwerking dan een witte, voormalig blonde Nederlander als ik ooit zal ontmoeten. Hij ontsnapte uit Irak en bracht vervolgens jaren door in het vagevuur van de IND en het COA, de afkortingen die de grens van Nederland bepalen. Hij schreef op wat hij… 

Anfield's best pasties work against degradation. (Lessons from Manchester, episode 4, the Liverpool edition)

Het heeft iets ongelooflijk kneuterigs. Terwijl buiten de storm door verlaten, dichtgespijkerde winkelstraten vol slooprijpe minihuisjes giert, pasteitjes bakken tegen de malheur. Maar het werkt dus wel. Aan de kant van The Kop, de beroemdste tribune van het Anfield stadion aan de Oakfield Road in Liverpool, vestigde de Nederlandse kunstenares Jeanne van Heeswijk in 2012 een buurtcoöperatie, toen megalomane stadsvernieuwingsplannen… 

Waarom het Kamerdebat van 4 maart totaal overbodig was.

Hebben we toch een kleine drie uur aan iets heel onzinnigs besteed. Stom natuurlijk, want we hadden nota bene zelf al op 27 november 2019 geschreven dat het debatje van vandaag in de Troelstrazaal van de Tweede Kamer totaal zinloos zou zijn. Iedereen wist dat ook al, niet in de laatste plaats de indieners van de motie, waaronder Lodewijk Asscher… 

Divided loyalties, racism and a split house in HBO's The Plot Against America

I had the chance to attend the 500th anniversary - it took place at the beautiful Teatro La Fenice - of the first Jewish ghetto during my visit to Venice in 2016. One of the speakers was historian Simon Schama. During his lecture, I was given a brief history of Jewish suffering in Italy. According to... 

Investing in culture is pointless if you can't think ten years ahead. (Lessons from Manchester, episode 3)

Wanneer een Nederlander over kunst denkt, denkt hij aan gebouwen die zichzelf niet kunnen bedruipen, bespeeld door, of volgehangen met werk van, mensen die zichzelf niet in stand kunnen houden. Dus moet er geld bij, en dat noemen we dan subsidie. Op die manier wordt kunstsubsidie een verdachte vorm van bijstand, suspecter nog dan de miljarden aan inkomenssteun die schatrijke… 

Paolo Cognetti: 'The mountains give me a lesson in humility every time.'

Met zijn roman De acht bergen brak de Italiaanse schrijver Paolo Cognetti (42) in 2017 internationaal door. Ook Zonder de top te bereiken speelt zich weer af op grote hoogten. ‘De bergen geven mij elke keer weer een les in nederigheid.’ Zonder de top te bereiken is het reisverslag van Cognetti’s bergwandeltocht eind 2017 door een hoogvlakte in Nepal bij de… 

Hide the books, if you want people in the library. (Lessons from Manchester, episode 2)

Een makelaar vertrouwde mij ooit toe dat een boekenkast in de woonkamer duizenden euro’s scheelt in de verkoopwaarde van een huis. In negatieve zin. Dit weetje doet het altijd goed op feestjes, en boekenliefhebbers (mijn netwerk zit er vol mee) gruwen ervan. Bij een rondleiding in de Centrale Bibliotheek van Manchester vertelde de hoofdbibliothecaris ons vol trots dat het café… 

Testament van Herman Finkers: niet zo tobben met dit prachtige leven

Hildegard von Bingen (1098-1179) was componist, wetenschapper, schrijver, dokter, mysticus en oprichtster van een klooster. Dus een katholieke non, maar dan een die wel het vrouwelijk orgasme onderzocht. Die laatste paradox resoneert, besefte Herman Finkers uiteraard toen hij het scenario schreef voor ‘De Beentjes van St. Hildegard’. De beschrijving van het orgasme door Hildegard luidde: ‘Als een vrouw de liefde… 

'Millions still watch the BBC' (Lessons from Manchester, episode 1)

Travelling makes you a better person. Everyone thinks so, and it is a great favour to be able to travel. A privilege to be able to do it. If you go to England by train, the last few minutes before you disappear under the Channel at Calais, you see more and more fences appearing. And we are not talking about the average... 

Better late than never. Employers in the creative sector are asking for an extra 100 million. And counting.

While I was walking around Manchester with some cultural sector leaders, minister Ingrid van Engelshoven sent a letter to the House, telling it how much it would cost to enable state-subsidised arts organisations to get fair pay at the current offer. So that letter contained quite a few omissions: the minister was silent on the role played by regional and... 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

OT Rotterdam Sartre

OT-Rotterdam brengt demasqué van Jean-Paul Sartre met een schitterende rol voor José Kuijpers

De grote filosoof van de linkse opstanden van 1968 was zowel privé als in zijn filosofie onbetrouwbaar. Z’n muze Simone de Beauvoir werd ook slachtoffer. In bijna anderhalf uur voltrekt zich bij theatergezelschap OT Rotterdam de ontluistering van De Beauvoir in een schitterende rol van José Kuipers, tegenover Tim Linde als ex-studentenleider Benny Lévy en vertrouweling van Sartre. Kabbala Stukje… 

70ste Berlinale, onder nieuwe leiding, opent met My Salinger Year en herdenkt de slachtoffers van Hanau

“We hebben goede hoop”, is het antwoord als ik vlak voor de start van het filmfestival in Berlijn een collega aanspreek. Want nieuwsgierig hoe de keus voor Carlo Chatrian als nieuwe artistiek directeur gevallen is bij de Duitse kritiek. Chatrian, hiervoor directeur van het toonaangevende arthousefestival in Locarno, ligt goed, begrijp ik. Of deze 70ste Berlinale al dat nieuwe elan… 

Reinbert is dead, long live Reinbert!

'I get up with you and I go to bed with you,' I said jokingly. We stood in his kitchenette, where he made coffee for himself and tea for me. Reinbert's big startled eyes told me that my ironic remark had landed in the barren soil of his deadly seriousness. - It was not the first and not the last 

Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen. 

Dat in Nederland het wantrouwen van de overheid jegens de burger bizarre vormen heeft aangenomen, bewijst het gedoe met de toeslagen bij de belastingdienst en de toestanden bij het UWV. Of je gemiddelde verhuurder van woningen waar je een lekke kraan wilt melden. Dankzij een politiek die onder invloed van vals ondernemersdenken en rabiaat populisme de burger als fraudeur behandelt… 

‘Ik ben een vrijere schrijver geworden.’ Esther Verhoef over de nieuwe dimensie in haar werk

Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zo lang als ze fictie schrijft – sinds haar zevende. Of ze nou tien of honderd pagina’s lang zijn, haar verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ‘Kijk,’ zegt Esther Verhoef, terwijl ze de flappen van het omslag van Labyrint – de verhalen  openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op… 

Matthijs goes to Saturday night. That, of course, is the end of VPRO's Mondo (update: or not?).

Fascinating front-page news and headliners for all talk shows: Matthijs van Nieuwkerk quits DWDD after 15 years. Obviously a disaster of national proportions. The book industry proclaims the end of the world, bands can no longer break through, and the successor to De Correspondent can never again meet its crowdfunding target in six minutes. An institution disappears, and everyone panics. Who... 

Waarom ik hoop die jongeren van dat bijzondere leesclubje hier te treffen: Olga Neuwirth componeert soundtrack bij Die Stadt ohne Juden

Het opkomende fascisme wordt steeds meer salonfähig. Vooral onder jongeren, ontdekte ik onlangs tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw. Een leesclubje van twintigers zei genoten te hebben van het Tweede Slagwerkconcert van James MacMillan. Ze hekelden mét mij de draconische kortingen op cultuur. Maar opeens klonk het onbekommerd: ‘We stemmen allemaal op Thierry.’ Toen ik ontsteld… 

Vijf sterren. Of meer. Waarom we heldinnen als Tina Turner nodig hebben. 

Wat. Hebben. Wij. Verschrikkelijk. Veel. Te. Leren. Als er 1 ding is dat de musical Tina duidelijk maakt, is het dat wel. Zeker bij de stormachtige première, zondag 9 februari, een paar uur voordat storm Ciara de laatste bubbels uit de Utrechtse champagneglazen woei. Een vrijwel volkomen witte zaal, in Black Tie, dat wel, met slechts een paar mensen van… 

Retrospect Opera presents Fête Galante by unjustly forgotten Ethel Smyth - Buy that CD!

‘Als ik niet over drie dingen beschikt had die niets met muziek te maken hebben, was ik al vroeg aan eenzaamheid en ontgoocheling te gronde gegaan’, schreef Ethel Smyth (1858-1944) op haar zestigste. Die drie dingen waren: ‘Een ijzeren gezondheid, een uitgesproken vechtersmentaliteit en een bescheiden, maar zelfstandig inkomen.’ Waar vrouwen in de negentiende eeuw waren veroordeeld tot het componeren… 

‘Een jaar lang heb ik Ravels partituren overal mee naartoe gesleept’ – Bart Visman orkestreert ‘Ondine’

De Nederlandse componist Bart Visman (1962) schreef al veel prachtige eigen werken, maar maakt zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een orkestratie van ‘Ondine’. Dit is het eerste deel uit de driedelige pianocyclus Gaspard de la nuit van Maurice Ravel. Het vormt de opmaat voor een integrale instrumentatie, die volgend seizoen in première gaat. ‘Ik ben van hetzelfde… 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

The self-employed are to blame for everything. Now also for the downfall of regional arts journalism.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Miss Ballet is a pleasantly deranged mess, and an ode to fantasy

Much has already been said about Almere, that it is ugly, for instance, or too car-oriented. There are also few cities in Europe where the four-lane roads extend as gloriously to the shopfront as in Almere. I'd like to add a note of praise. Coming from the station, walking across an artificial dune of car parks and fast-food chains, skimming past... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)