Skip to content

APPRECIATE & DONATE!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Miss Ballet is a pleasantly deranged mess, and an ode to fantasy

Much has already been said about Almere, that it is ugly, for instance, or too car-oriented. There are also few cities in Europe where the four-lane roads extend as gloriously to the shopfront as in Almere. I'd like to add a note of praise. Coming from the station, walking across an artificial dune of car parks and fast-food chains, skimming past... 

L’Orfeo: deze prachtvoorstelling verdient het internationaal op tournee te gaan!

De nieuwe productie van L’Orfeo van De Nederlandse Reisopera en Opera2Day is een vorm van totaaltheater waarbij Wagner zijn vingers zou hebben afgelikt. In haar regie smeedt Monique Wagemakers zang, dans, muziek, kostuums en decor samen tot een onlosmakelijk geheel. De voorstelling is meeslepend, poëtisch en betoverend en sluit naadloos aan bij de gestileerde taal waarmee Monteverdi in 1607 het… 

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’

‘Mijn liefde voor opera wortelt in mijn jeugd. Emoties die je als jongere voelt worden in opera bijna tastbaar. Tijdens het luisteren ervoer ik vaak een catharsis.’ Regisseur Serge van Veggel zoomt met de productie Opera Melancholica in op depressie en waanvoorstellingen. Uitgangspunt is The Fall of the House of Usher van Philip Glass, gepresenteerd als een vorm van ‘anatomisch… 

49th edition Film Festival Rotterdam opens with Mosquito - history as a fever dream

In the trailer for the International Film Festival Rotterdam, which kicks off on 22 January, film images crumble into abstract shapes and colour patterns. It has to do, I understand, with the wonder of the irrepressible urge to make stories. Once, a cave dweller put a painted hand on the rock face. In the digital age, we conjure stories with coloured pixels. The... 

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: ‘Wij oordelen snel over een… 

Into the bookstore with a shopping basket. Booksellers are grasping at the straw called behavioural change.

Last December, we had no internet and no TV/netflix for a week. The Customer Disconnection Department of KPN, formerly XS4All, had not understood that a broken cable in our neighbourhood could have had anything to do with it. One of the funny effects of these fibre-less days was, I finished reading four books. Something I normally do only on... 

Writing with your voice - Thea Beckman Prize winner Bianca Mastenbroek is not deterred by her disability

Schrijver worden, zonder dat je vingers kunt gebruiken om te typen – Bianca Mastenbroek (44) draait er haar hand niet meer voor om. Afgelopen jaar won ze voor haar historische roman Hendrick, de Hollandsche indiaan de Thea Beckmanprijs. Terugblik op een jubeljaar: ‘Deze prijs is een kroon op mijn werk.’ Voor iedereen die jouw  boek Hendrick, de Hollandsche indiaan nog… 

Eurovision Song Contest had the Metropole Orchestra, but chose students.

Where is the Metropole Orchestra? A unique orchestra, the only one in the world that can pull off the complete repertoire from classical to pop and jazz? The orchestra that used to accompany the Dutch acts at the Song Festival when everything was still live? The orchestra, which as recently as December was on tour with our new Song Contest candidate,... 

What is the remplaçanten-cao and why is it so bad that the NPO applies it to the Eurovision Song Contest?

[update: they get even less, see post below] We received confusing news last weekend. The occasion was the festive announcement by the organisers of the Eurovision Song Contest that a special symphonic happening would take place at the final in Rotterdam. Invited were third-year and master students from Rotterdam Conservatoire, part of Codarts, as well as young professional musicians. For the performances... 

(update: Song Contest response and nuanced message) Playing with the Eurovision Song Contest Orchestra? From 100 euros per day

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Conductor Elim Chan: 'I can't walk away from the music.'

'When I unexpectedly had to conduct the "Dies Irae" from Verdi's Requiem Verdi, I felt how raw and impactful music could be. I knew immediately: I can no longer run away from music.' Elim Chan is moving like a rocket and will make her debut with the Netherlands Philharmonic Orchestra on 17 January. In 2014, Elim Chan (Hong Kong, 1986) was the first female... 

Lera Auerbach verklankt 72 demonen: ‘‘We weten precies wat de juiste beslissing is, maar kiezen vaak tegen onze intuïtie in’

Lef kan de Russisch-Amerikaanse Lera Auerbach (1973) niet ontzegd worden. Je moet immers wel ‘een beetje gek en een beetje geniaal zijn om een avondvullend koorwerk te schrijven op een tekst die zich beperkt tot een lijst van 72 engelennamen’, zoals een recensent in 2016 noteerde na de wereldpremière van 72 Angels voor het Nederlands Kamerkoor en het Raschèr Saxofoonkwartet.… 

‘Naakte viool op zoek naar een strijkstok’ – Maarten van Rossem opent ‘Moesmania’ in stijl. (met geluidsopname)

‘Rest mij niets anders te zeggen dan dat ik het een fantastisch schilderij vindt en dat ik het ronduit crimineel vind dat de familie Heineken niet bereid is om het schilderij op een openbare plek te vertonen. Het geeft aan wat een ongelooflijk geboefte de familie Heineken is.’ Dixit Maarten van Rossem aan het eind van zijn toespraak bij de… 

A Christmas Carol by Carl Davis and The Dutch Don't Dance Division

A deep bow for Gesamtkunstwerk A Christmas Carol by Carl Davis and The Dutch Don't Dance Division

So this: 'It is not easy to compete with YouTube, Netflix and other entertainment giants lying at our fingertips...' Wise words from Jiří Kylián in the foreword to the programme booklet of A Christmas Carol. The renowned choreographer sees The Dutch Don't Dance Division putting on something magical at the Zuiderstrand Theatre with their latest production: with limited resources in this multimedia... 

Photo: Sanne Peper

From Fleabag to Game of Thrones à la Hollandaise, Alum does us all a favour with The Dutchmen.

In the days when Europe was still a loose collection of city-states and duchies, where groups of men, for want of football, went on raids a few times a year to burn houses and rape women, a language emerged in the marshlands of the Rhine delta. We know this because plays were written in that language, which is among the earliest preserved... 

Kersjes Prize winner Lodewijk van der Ree: 'Language strongly determines the sound of a choir'

'An inspired conductor, with an intelligent approach to the score, a clear stroke and the ability to draw a choir into his vision. So says the jury of the Kersjes Prize about Lodewijk van der Ree (1986), who received this year's conducting prize. I have worked with him many times before and can wholeheartedly endorse this statement. Carte... 

Alice in Wonderland as Virtual Reality theatre: can I stay down the rabbit hole for a while?

Sometimes you see something and only realise on the bike back how special it was. Wait a minute, the white rabbit was talking back? Humpty Dumpty was worried that I did catch it? Not only did I watch a Virtual Reality (VR) installation today, the installation looked back! Never before have I experienced a VR work in which I... 

Netflix's The Witcher is having an identity crisis. But if you make it to episode five, you'll want to know how it ends.

With much fanfare, Netflix's The Witcher was announced. Except for some comments about Superman in a white wig, there was and is a lot of interest in the film adaptation of Andrzej Sapkowski's fantasy book series. Successor to Game of Thrones. With the way that one ended? No thanks! I'm not familiar with the books or the games myself, but Netflix's description... 

When was the last time I hopped? Eye impresses with Francis Alÿs' expo on the world as child's play

An exhibition with only children playing, doesn't that quickly become too tacky or cosy? Not if the artist is Francis Alÿs. Although it is hard not to smile at the sight of a sandcastle, I left the room with a head full of questions about the nature of humanity. No small feat of hopscotching kids and girls 

Deelder is Dead. Nadeche Pyka lives. Why People Say Things is the best literary festival in the Netherlands.

Jules Deelder bracht mij de liefde voor het dichten bij.  Hij was er toen ik behoefte had aan iets anders dan de grotemensengedichten die niet over mij gingen, als would-be punker. Dat is nu alweer bijna veertig jaar geleden. Hij is net dood, en de hemel gaat er ook jazz-technisch een stuk op vooruit.  Gisteravond, terwijl de nachtburgemeester van Rotterdam… 

Waarom meten leidt tot minder weten en nog meer meten. Over de zinloosheid van trendrapporten en indexen

Ze hebben bij Boekman iets geleerd. De stichting die sinds dit jaar de eer heeft de cultuurindex te beheren, snapt dat trendgrafiekjes bitter weinig zeggen. Dat constateerden we op deze site al meerdere malen, de onderzoekers beamen dat nu ook volmondig. Dus pakt de club het dit jaar anders aan. De afgelopen maanden hebben zestig wijze mannen en vrouwen zich… 

Why a sooty coat should always be explained. (Without tour guides, ushers and interpreters, art loses any raison d'être.)

Art has always needed explanation. Even 'easy' art, even 'art that sells itself'. Art has needed that explanation ever since the first caveman found out that her sooty smudges on the cave wall looked very much like a bison. Actually, this is why it is wrong to speak of 'explanation' and 'need'. Art and story are one, since the... 

Threatened theatre directors speaking: 'It literally hurts me when I hear that something like this is going to be abolished.'

‘Ik wist niet dat je in deze sector ook weggedigitaliseerd kon worden, maar dat kan dus wel.’ Susanne Visser en Annemiek Lely luidden op zaterdag 7 december de noodklok. Hun baan als inleider bij theatervoorstellingen is in gevaar. Gezelschappen zouden liever de mensen aan zich binden via podcasts, en zo’n inleider kost alleen maar geld. Maandag 9 december haalden we… 

'At many theatres, you don't have to arrive if you don't bring your own audience.'

Ik sprak Peter Pluymaekers, artistiek leider van Theatergroep Zep, over hoe het is om theater te maken voor vmbo-leerlingen. Aanleiding was de niet zo juichend ontvangen voorstelling van Cleopatra. Luister de podcast op anchor: ‘Ik ben altijd een beetje huiverig om Shakespeare te doen. Ik vind hem moeilijk, en jongeren vinden hem vaak oubollig. Dat vond ik ook van de… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)