Skip to content

PODIUM ART

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

What a broken-down bus has to do with liberation and feminism. Dancer Djino Alolo on Piki Piki at the Holland Festival

Djino Alolo Sabin (1990) sits there, relaxed, in the morning at the hotel in Brussels. The night before, he has danced his solo Piki Piki for the first time, which will also be shown at Theater Frascati during the Holland Festival. The performance touches on many intense themes, but is anything but melodramatic. Rather, it expresses a relentless optimism.... 

In the greatest spectacle, ultimately the smallest detail touches your heart (which is why The Head and The Load had to be the royal opening of the Holland Festival).

Some stories are too big to tell. Too big, but no less important or true for that. Like the story of the millions of Africans who died in World War I in the service of the warring factions there: Britain, France, Italy and Germany. No one knew that last story. At least, nobody I knew knew about it, and neither did I myself. It... 

At Festival Woest, young people figure out for themselves how they want to play life (Why you can't avoid Zwolle in early June)

Woest is a cultural education festival for and by young people and offers a place for experimentation outside education. Woest is a unique partnership between education, culture providers and young people. In fact, what makes Woest unique is that young people themselves come up with new things that can make education more fun and better. The pupil's voice is always the starting point. In recent months,... 

'There's a limit to crowdfunding, you can only do it twice' - Growing pains of the dance film, part 2

The dance film occupies a unique place among the film offerings. Not driven purely by psychologising or text, it offers every opportunity for experimentation in form and content. But that also means it is difficult to place. And therefore difficult to make. The second part on the growing pains of the dance film features 2 dancers and performance artist.... 

Samen dans maken als voorbeeld voor samenleven: SOUL #3 Co-Creation

Samen dans maken als voorbeeld voor samenleven. SOUL #3 Co-Creation is intiem, zonder erotiek.

Je hebt van die voorstellingen waarbij je als nietsvermoedende toeschouwer het toneel op wordt uitgenodigd en, eenmaal daar, helemaal geblokkeerd raakt. SOUL #3 Co-Creation is er niet zo een. Wel bijna. Danseres Claire Hermans legt in dit werk namelijk uit dat angst een blokkade is voor creativiteit. De vier performers dringen dan ook niet bij je aan de vloer op te… 

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve.

‘Hoe maak ik de wereld een beetje mooier? Dat vraag ik me af bij alles wat ik doe.’ Romana Vrede, bekroond actrice bij Het Nationale Theater, ’tafeldame’ bij De Wereld Draait Door en Zomergast, kijkt graag positief de wereld in. Zal haar bijdrage aan SPOT-Live, het symposium voor de podiumkunsten dat op 28 mei in Rotterdam plaatsvindt, dan ook optimistisch… 

Waarom het meest artistieke filmgenre zo moeilijk van de grond komt. De groeipijnen van de dansfilm, deel 1.

Er wordt heel wat gemopperd op de Nederlandse film: hij is te braaf, niet creatief genoeg, er is te weinig experiment. Er is echter één klein eilandje waarin andere wetten gelden. Waar soms met stevige budgetten en soms voor een appel en een ei films worden gemaakt die een andere taal spreken: De dansfilm. Geen gepsychologiseer, geen eindeloze dialogen, maar… 

Naked men and black bronzing under philosophical veneer. Is Angelica Liddell overshooting the mark with The Scarlet Letter? (Why the Holland Festival can expect a riot)

That you cannot shamelessly treat a black man as a rutting primal beast and a faceless object for your unlimited lust fantasy as a white woman? Seems logical to me, but for Angélica Liddell, world-renowned performance artist, it is typical of the new puritanism that threatens free art. She now brings The Scarlet Letter to the Netherlands, a theatrical performance that is rather... 

Hoe erg is de zelfmoord van een opblaaspop? Chileense meiden spelen zich vrij in Paisajes para no colorear op het Holland Festival

‘Ik ben het afgelopen jaar op weg naar school twee keer lastiggevallen.’ De jonge actrice, krap 15, zegt het met flink wat woede in haar stem. Het is de ochtend na de Berlijnse première van het Chileense stuk Paisajes para no colorear, waarin ze meespeelt, met 8 leeftijdsgenoten. Die woede was er de voorgaande avond, tijdens de voorstelling die 14… 

Nieuw publiek voor gesubsidieerd theater? Nederland werkt dat tegen.

Samen met twee 12-jarige kids ga ik naar een toneelvoorstelling. Naar een toneelvoorstelling met het label ‘volwassen voorstelling’. De kaarten kosten 25,- per stuk. Korting voor studenten. Korting voor CJP. Geen korting voor kinderen, excuus,  jongeren, want ja, die twee brugklassers zijn al 12. Is deze voorstelling gemaakt voor kinderen? Nee. Ze is gemaakt voor de nieuwsgierige, open kijker, voor… 

Faustin Linyekula and the tearfulness of the travelling artist

'Aid workers come to my city to leave again. I come there to stay.' You cannot get Faustin Linyekula any more concise. 'Aid workers do not create a bond with the people they want to help. Their work is gone as soon as they leave. I don't come to help, but because I want to be there. If that makes me a few... 

'We have become spectators rather than actors'; Philipp Blom tells performing artists on SPOT-Live what is at stake.

'We are on the brink of a new cultural revolution. We need to move away from our paradigm and art can play a role in this. Art can show us images of a different future, a different thought. Artists can help bring that realisation in.' Speaking is writer and journalist Philipp Blom. In 2017, his... 

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’

In 2016 sloegen het Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausenstiftung de handen ineen ineen om het magnum opus van de Duitse avant-gardist op de planken te brengen in de Amsterdamse Gashouder. Licht steekt in ambitie en omvang Wagners Ring des Nibelungen ruim naar de kroon. Tegenover de vier avondvullende opera’s van zijn oudere collega plaatst Stockhausen ‘Sieben… 

Jesús de Vega makes Choreopop: 'There must always be something that causes friction.' (What a childhood in Gran Canaria does to a dancer)

'I have broken every bone on the left side of my body at least once. My knee ten years ago, my elbow five years later, a toe, a finger, and under my left eye I have a scar from a stone someone threw at me when I was a kid.' Jesús de Vega, dancer, choreographer, videographer and teremin player, has had the requisite... 

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)curates at SPOT-Live: 'Let's talk about love.'

'What we so often forget is to just talk about our love for theatre.' Eric de Vroedt, artistic director of The National Theatre, wants to talk about substance for once. And then with the entire performing arts sector. Soon there will be SPOT-Live, the renewed Congress of Performing Arts, and there he wants to talk about love. 'Quite by chance, it happened a month ago.... 

Vis à Vis versus Almere (2): civil service finds building land too expensive for culture

Twee weken geleden meldden we dat de unieke openluchttheatergroep Vis à Vis een petitie was gestart. Reden: de gemeenteraad van Almere zou van plan zijn de vaste plek van het gezelschap aan het Almeerder strand om te katten tot woonwijk. Dit zou tegen een eerder gemaakte belofte van de wethouder ingaan. Omdat die wethouder inmiddels geen wethouder meer is, zou… 

She is a woman and a composer - so what?

Recently, Kees Vlaardingerbroek, programmer of the NTRZaterdagMatinee published a plea against what he calls 'identity politics' in music. 'Bach was not a woman and not Western. So what?" reads the headline. In the subtitle, we read: 'If a composer is not a woman or Western, then it no longer fits into the classical canon.' Quite boldly put, because in any concert brochure you will find... 

PODCAST! Beware the one-armed piano teacher. Bellevue presents comic show about Paul Wittgenstein.

Playing the piano without hands is quite difficult. With one hand it is already almost impossible, although Paul Wittgenstein came a long way. The pianist - and elder brother of the famous philosopher Ludwig Wittgenstein - lost his right arm in the First World War trenches. He set about training his left arm with some dogged determination and was able to... 

Composer Sander Germanus: 'Don't use drugs, listen to my music!'

'Don't use drugs, listen to my music!' This is what Sander Germanus (Amsterdam, 1972) writes confidently on his website. Words you don't immediately expect from a composer of modern-classical music. After all, in this context, many think of incomprehensible 'plink-plonk' rather than mind-blowing sounds. A refreshing sound from someone who designed his own method of composition, so-called 'horizontal harmony'. Ehm... What should we... 

Crash Park: Armageddon is child's play. At the Holland Festival, Philippe Quesne cheerfully lets us survive any disaster.

‘Ik ben totaal niet optimistisch over de planeet. Ik ben ook niet optimistisch over het optimisme waarmee de mensen in mijn voorstelling steeds weer opnieuw een oplossing vinden om door te leven ondanks de rampspoed die hen overkomt.’ Philippe Quesne heeft van die wanhoop een prachtig theaterstuk gemaakt. Vol niet-cynische overlevers die van alles een avontuur maken. Hoe hij dat… 

Eerste hulp bij vlammenzee. Rudolf Escher biedt troost met Musique pour l’esprit en deuil

Maandag 15 april 2019, deze datum staat voorgoed in ons geheugen gekerfd. Ik hield het niet droog bij de beelden van de allesverzengende brand in de Notre-Dame de Paris. Net als miljoenen anderen zat ik urenlang met ingehouden adem aan mijn schermpje gekleefd: dit mag niet waar zijn! Toen de structuur, de roosvensters en zelfs het orgel gered bleken sprongen… 

Paniek om niets? Vis à Vis slaat alarm om gedwongen vertrek uit Almere.

Schokkende mail, vanmiddag. Theatergroep Vis à Vis, het gezelschap dat op het strand bij Almere al heel wat jaren heel fijn openluchtspektakels maakt, zou over een kleine maand weg moeten van hun net gebouwde onderkomen. Tenminste, zo lijkt het. Lees de tekst van het noodbericht: ‘Na 10 jaar onzekerheid heeft Vis à Vis te horen gekregen van het college van… 

Tannhäuser bij DNO: geen regisseurstheater maar subtiele kijk op hypocrisie rond hoofse en aardse liefde

Onlangs werd een petitie gestart voor herstel van de persaccreditatie van Olivier Keegel door De Nationale Opera. Hij krijgt geen perskaarten meer omdat hij zich op het blog Operagazet en in Het Parool veelvuldig negatief uitliet over de programmakeuzes van Pierre Audi. Bovendien hekelde hij diens voorliefde voor ‘regisseurstheater’, waarin volgens hem de inhoud ten prooi valt aan een vergezochte… 

CLASH is an ode to art

Art at a music festival often degenerates into decoration, but that certainly does not apply to Groningen's CLASH. 'We don't want art to be left out of the programming, but rather to be given full attention. We think it deserves that,' says organiser Milou de Boer. Fifty per cent of CLASH's programming budget goes to the arts, and that was too... 

Vacancy general director deBuren

The Flemish-Dutch House deBuren promotes cultural and social cooperation and exchange between Flanders and the Netherlands by presenting, producing, inspiring and connecting. Spearheads of deBuren are Flemish-Dutch cooperation, talent development and diversity. As a house of culture and debate, we offer an extensive programme with 150 public activities a year and various cultural productions and projects. deBuren covers many... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)