Skip to content

PODIUM ART

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Maya Fridman: Prokofiev's Fire Angel with hard rock attitude

Russian-Dutch Maya Fridman (Moscow, 1989) plays classical and contemporary music as well as rock, jazz, folk and flamenco. Communication with the audience is now her main aim. So why limit yourself to a particular style or genre? The Cello Biennale website rightly describes her as a 'musical jack-of-all-trades'. She scored highly in 2016 at this... 

Gesualdo project at @hollandfestival by De Warme Winkel: 'We want to anoint and flog the ears' #HF18

Say 'Carlo Gesualdo' and you say 'heavenly music', and 'cruel disposition'. This Renaissance composer's name is inextricably linked to the gruesome double murder he committed on his wife and lover when he found them in flagrante delicto. Who else but The Warm Shop could make an appealing performance of this thought Tido Visser, artistic director of the Netherlands Chamber Choir. So. 

Film concert featuring West Side Story, Bernstein's indictment of discrimination

Leonard Bernstein would have turned 100 this year. The AVROTROS Friday Concert puts his most popular piece, West Side Story, on the programme on Saturday (!) 26 May. The Radio Philharmonic Orchestra will play the thrilling music full of ecstatic melodies and vital dances live at the integral screening of the original 1961 film. The whole thing is conducted by the young American conductor 

Rainer Hofmann (SPRING): 'After the populist attack from the right, the performing arts now face an attack from the left.'

Thursday 17 May opens SPRING Performing Arts Festival in Utrecht with, among others, Sic Transit Gloria Mundi by Dries Verhoeven and to come (extended) by Mette Ingvartsen. Over ten days, more than twenty-five international dance and theatre productions, installations and performance works will be on show in public spaces and urban environments. A week earlier, festival director Rainer Hofmann looks relaxed. 'Until now... 

René Ten Bos vertelt op SPOT-Live waarom we toneelspelen: ‘Op vier poten zien we er niet uit.’

‘Ik heb laatst een dag gewerkt met gemeentebestuurders. Het ging over bureaucratie. Nou, als er iets gaat over bureaucratie, dan is dat wel het werk van Samuel Beckett. Ik heb daarom ook theatermensen uitgenodigd om dat wat ik vertelde te illustreren met Becketiaanse teksten.’ Filosoof René ten Bosch, momenteel Denker des Vaderlands, is een van de drie curatoren van het… 

German Anna Karenina in @hollandfestival as seventies disco show: 'We were sometimes worried whether we were going too far. But then we always had the music.'

Duitsers en humor. Ik heb daar slechte ervaring mee. Zal grotendeels komen doordat ik de fijnere nuances van de taal niet meekrijg, zeker als die bedoeld is om te lachen. Dus het is niet dat het Duitse gevoel voor humor niet klopt. Sterker nog: soms kan er in het Duitse theater zomaar iets gebeuren waarom je moet lachen. Ik wil… 

Composer Marijn Simons: 'Everything is about timing'

Although the press picks it up only sparsely, not only the NTRZaterdagMatinee pays much attention to Dutch composers. Indeed, they are also well represented in the AVROTROS Vrijdagconcert (formerly De Vrijdag van Vredenburg). In 2014, for instance, Joey Roukens wrote The building of the temple to mark the reopening of TivoliVredenburg. Two years later, the season opened with Atlantis by Robin... 

La clemenza di Tito: scorching performance by Teodor Currentzis & musicAeterna

Classical music matters again. - At least if we judge by the protests against the Stockhausen project and the fierce polemics about opera directors' interventions. Teodor Currentzis and Peter Sellars' La clemenza Di Tito, for instance, caused controversy even before its Dutch premiere. They deleted the interminable recitatives and added music from Mozart's Mass in... 

Opgelost(?): Ombudsman Trouw geeft onzorgvuldigheid toe.

Dit was de mail van de redactie van Trouw, d.d. 9 mei 2018: “De heer A. Bakx heeft al sinds 2014 het telefoonnummer en emailadres dat we nu van hem hebben, onder deze naam. Wij gaan er dan ook vanuit dat hij A. Bakx is.” Werd ondersteund door een mail aan Erwin Roebroeks, waarin sprake was van een telefoongesprek met… 

Everyone is welcome at Pitfest. 'Bands playing at our place should be especially hard, or dirty and grimy.'

Het Drentse dorp Erica werd in het laatste weekend van april opgeschud door het knusse herriefestival Pitfest. En dat trok een bonte mix mensen. Ik liep er een dag rond.  Een golfkar zoemt over de rotonde van het 4-sterrenresort in het buitengebied van het Drentse plaatsje Erica. Rechts van het asfalt liggen strak gemaaide golfbanen, links is een kaveltje land… 

Daria Bukvić houdt op SPOT Live theaters en gezelschappen  een spiegel voor: ‘Ik schuw nieuwe vormen van marketing niet.’

‘Met mijn voorstellingen probeer ik altijd mensen het gevoel te geven dat ze echt een happening gaan missen. ‘De eerste voorstelling met persoonlijke verhalen van vier Marokkaans-Nederlands actrices in de grote zalen van Nederland, de nieuwste dit, de meest verrassende dat.’ Daria Bukvić is een van de spannendste makers die de afgelopen jaren de theaterwereld binnenkwam. Ze is niet alleen… 

'Saigon' director (@hollandfestival) seeks extreme emotions: 'I don't want any more distance between the story and the audience.'

‘Nooit, nooit zou ik een voorstelling maken over mijn moeder, of over mezelf. Jamais.’ Caroline Guiela Nguyen, kind uit ‘een huwelijk tussen een Vietnamese moeder en een ‘pied-noir” (Algerijnse koloniaal) is niet van de persoonlijke verhalen. De theatermaakster veroverde vorig jaar de harten van het publiek op het Festival van Avignon met de voorstelling Saigon. Dit ontroerende, diep menselijke stuk… 

Merlijn Twaalfhoven on SPOT-Live: 'Outside the Randstad lies a huge source of inspiration'

'I have knocked on the door of the Congres Podiumkunsten a few times in recent years on my own initiative, really from the idea that we can do much more as venues in the Netherlands. But then, every time I was there, people got enthusiastic, but does it stick?' Composer Merlijn Twaalfhoven is happy that he now serves as 'curator' of SPOT Live, the new... 

A fertile repertoire landscape.

Performing arts policy greatly determines what can be seen and heard on Dutch stages. It underpins government funding of theatre and music. This policy pays a lot of attention to the quality of performances, but it hardly discusses the choice of pieces played, let alone what kind of repertoire landscape... 

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren. Songs of Love and War/An Archive of Love gaat 20 mei in première tijdens Operadagen… 

Cellist Maya Fridman: 'The best thing about making music is communicating with my audience.'

Cellist Maya Fridman was born in Moscow in 1989, where she emerged as a child prodigy. Even while still studying at Schnittke College, she won first prize at the International Festival of Slavic Music. In 2010 she came to the Netherlands, where six years later she graduated Cum Laude from the Conservatorium van Amsterdam. Fridman naturally places contemporary... 

Cultuurpers Podcast over Theaterflix: De naam is ambitieus, maar het zou iets prachtigs kunnen worden.

Wijbrand Schaap spreekt in de keuken van De Coöperatie (waar het opvallend druk is), met Tony Minnema en Emile Ripke. Zij zijn de initiatiefnemers en de namen achter Theaterflix, een website waarop, net als bij Netflix met tv-programma’s, theatervoorstellingen te zien zijn. Voorlopig hebben ze een basis uit eigen werk, omdat Tony Minnema zelf een redelijk florerend bedrijfje heeft in… 

Michel van der Aa in de spotlights van Nieuw Amsterdams Peil

Donderdag 19 april staat de componist Michel van der Aa in de spotlights van Muziekgebouw aan ’t IJ. Het avontuurlijke Nieuw Amsterdams Peil speelt naast zijn eigen muziek ook door hem gekozen stukken van geestverwanten. Speciale gast is Wende Snijders, die samen met Van der Aa een aantal liederen componeerde. Zij soleert bovendien in de wereldpremière van de integrale cyclus… 

Debussy's music blossoms subtly and powerfully between Lidy Blijdorp and Julien Brocal

To have an Ode to Debussy begin with one of his last compositions is a fine choice. Cellist Lidy Blijdorp and pianist Julien Brocal perform this programme to mark the centenary of the composer's death. Last strength Debussy suffered from cancer for the last six years of his life. This disease made his life unbearably hard. Yet three years later he... 

'Stadium' at @hollandfestival: Meet the hardcore supporter core of Racing Club de Lens. But then for real.

Fifty-three 'ultras' from a football club in an art theatre. That might be asking for trouble. Especially if they were the hard core of, say, Ajax, FC Den Haag or FC Utrecht. But this is France. There are no hooligans in France. The 'ultra's' of Racing Club de Lens, for example: they are bound to throw a punch somewhere, but in... 

Theatre from the sofa: from the South Bank of the Thames to Broadway in one evening.

For many a theatre lover, watching from the bench will be swearing in church. The atmosphere in the theatre and direct contact is missing. Totally true, and yet the advantages of sitting comfortably, watching when you want, subtitles and the on-demand W.C. break are also worth something. While enjoying a fireside chat, you're not looking at the back of anyone's head.... 

Sedje Hémon toverde muziek uit schilderijen

De naam van Sedje Hémon (1923-2011) zal niet bij iedereen onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Zij was een van de eerste kunstenaars die multidisciplinair werkte, door composities te baseren op haar eigen schilderijen. Haar schilderij-partituren werden recent getoond tijdens Documenta 14 in Kassel en Athene, maar haar muziek is al bijna 4 decennia niet meer uitgevoerd. Het Haagse Ensemble Modelo62 zet Hémon… 

Workshop Poetry Performance leert dichters wat ‘rust nemen’ inhoudt: ‘mijn volgende optredens worden nu een stuk langer.’

‘Er zou een verschil zijn tussen papieren gedichten en gedichten die alleen maar passen in een voordracht. Ik vind het dan in allebei de gevallen geen goed gedicht. Een goed gedicht kun je goed lezen, en ook herlezen, maar past ook heel goed in een performance.’ Dichteres Anne van Winkelhof heeft duidelijke opvattingen over wat poëzie tot goede poëzie maakt.… 

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans vertelden een select clubje journalisten wat het publiek van 18-27 mei te wachten… 

Stef Aerts directs 3D show JR at @hollandfestival: 'To go from 700 pages of real literature to a manageable stage text doesn't just happen.'

Listen to an atmospheric impression and the full interview with Stef Aerts here. Children have the ability to turn adults' worlds upside down. Eleven-year-old JR is really getting into it. On a school trip, he learns how the stock market works and then turns it to his will. In doing so, unhampered by a prefrontal cortex, that part of the brain... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)