Skip to content

For members only

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

Zeros, ones and the public; what is digital art?

The new format of the Holland festival puts the spectator first. Plenty of visible events, free performances and being in the middle of the city. It's director Ruth McKenzie's trademark. It is therefore not surprising that she does not shy away from the digital universe. After all, what better way to share than digital art? But what then is digital art... 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

The Book of Sand: ongekende rekensnelheid onzichtbaar achter zingende vrouw in lagen

Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg? “Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Opwindend luisteravontuur in Den Haag

Het eerste weekend van juni  is er iets spannends te beleven in Den Haag. Voor avontuurlijk ingestelde mensen. Door avontuurlijk ingestelde mannen. Op een podium. Door musicerende mannen wel te verstaan. Mr. Cello Eén van die mannen zag ik ooit (ergens jaren negentig in Groningen) wild tekeer gaan op zijn instrument. Met een vrijwel kale strijkstok, ’n snaar missend, maar… 

Scènefoto La Fura del Baus, M.U.R.S. Foto Josep Aznar

La Fura dels Baus duwt je in M.U.R.S. een spookhuis van spel en ernst binnen

Het is een feest om M.U.R.S. binnen te stappen. Dit is de smart city, de stad van onze nabije toekomst. Communicatie-electronica en fun regeren. Het heeft veel weg van een een kermis of een enorme disco. Opzwepende stemmen verwelkomen je. Je dwarrelt met de massa mee naar binnen. Iedereen doet mee. Je telefoon heeft contact. Cheerleaders staan op een podium,… 

New annual figures show: THE Symphony Orchestra is virtually bankrupt

THE Symphony Orchestra is as good as bankrupt. The 2014 figures show that. So it is total nonsense that responsible minister Jet Bussemaker reported in her answers to questions by MP Jacques Monasch less than a month ago that the orchestra was well within the own income norm of 21.5%. Not only did she already use incorrect figures in her answers, now... 

Turkish toppers play the roof off Carré: fresh wind through Holland Festival #hf2015

Stars, we don't really do that in the Netherlands. Our ground level does not allow diva behaviour. In our lowlands, you get a plus if you have stayed so nicely ordinary despite your success. Even if you stand in the Arena with your songs, like the Toppers, this weekend. How different it is in Istanbul. There, you are allowed to be shamelessly famous. Like. 

Holland Festival – Terug naar de toekomst met Metropolis

Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms. Iconische beelden, bijbelse invloeden, marxistische dialectiek en eigenlijk nog steeds verrassend modern. New York,… 

Ritual dance around digital Calf: M.U.R.S. by Fura dels Baus at Holland Festival

Visiting M.U.R.S. without the app on your smartphone is a challenge. The performance by the infamous Barcelona-based theatre collective is a commentary on how people are unwittingly becoming part of a SMART society run by international corporations via all sorts of gadgets. Are you in or out? Is there actually anything to choose? According to Jürgen Müller, one of the founders of... 

How do you remove the negative sound around 'amateur art'?

A tricky question, but Festival Havenwerk director Erik-Jan Post has an idea and likes to bad some sacred cows. About arts education. About the concept of 'amateur'. About how big you should want to be as a festival. 'We are much less a festival in the classic sense. Havenwerk is more of a meeting place, with the participants at the centre. This year, therefore, the entrance fees are... 

'A drunken panda who wants to have a tussle' - The Loom of Mind on HF15

In The Loom of Mind, Icelandic folk singer Mugison, his bosom friend Pétur Ben, and Flemish baroque ensemble B.O.X. join forces. What does that sound like: melancholic Icelandic blues with 17th-century instruments? Like a stand-up storytelling concert performance? Or like a drunken panda who wants to have a game? How did you find each other? Pieter Theuns, lutenist and founder of B.O.X.: "I found Mugison... 

Advertising column Three Sisters

Chekhov's helpless, poetic creatures - three actresses on Three Sisters

Three Sisters by Chekhov directed by Theu Boermans is back with the Nationale Toneel. Two and a half years after its original performance, the play will play nine times exclusively at the Royal Theatre in The Hague. There is news about all three "sisters". Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) and Sallie Harmsen (Irina) talk about their careers and about Chekhov.... 

A dozen questions to Vis à Vis

Theatre group Vis à Vis, based at Almere Strand since 2007, has been around for 25 years. In all those years, the group has mainly made accessible, successful open-air theatre performances such as PICNIC, Silo 8 and HaRT. Visual comedies with lots of spectacle, where solid themes are treated in a light-hearted way. EXIT is their anniversary performance. A dozen questions to Arjan Anker, artistic director of Vis à Vis:... 

Theo Verbey: 'A composer is first and foremost a songwriter'

De Nederlandse componist Theo Verbey (Delft 1959) schrijft muziek met een weelderige klankschoonheid, waarin de verworvenheden van een eeuwenlange muziektraditie doorklinken. Hij maakte naam met werken als Triade (1991) voor orkest en Expulsie (1988) voor groot ensemble, en met orkestraties van stukken van componisten als Modest Moessorgsky en Alban Berg. Voor het slotconcert van De Vrijdag van Vredenburg schreef hij Traurig wie… 

vlnr: Koen van Impe, Clara Cleymans en Waas Gramser van Comp Marius in Rotterdam, Figaro. Foto: Wijbrand Schaap

Briljante spelers in vlotte komedie op de grootste hangplek van Europa

De grootste hangplek van Europa. Zo kun je het dak van die halfverzonken parkeergarage in het hart van Rotterdam het beste omschrijven. Vijftien jaar geleden omgetoverd tot de impressie van een scheepsdek, is dat ‘Schouwburgplein’ nu vooral eigendom van groepen skaters, zwervers, straatschoffies en ander grootstedelijk ongemak. Bezoekers van de Schouwburg haasten zich doorgaans zonder al teveel rondkijken naar de… 

Vormidable: two Flemish visions of renewal sculpture

De jaarlijkse grote sculptuurexpo in Den Haag heet in 2015 ‘Vormidable’. Museum Beelden aan Zee laat in het eigen museum, op het Lange Voorhout en op enkele satellietlocaties, zien hoe Vlaamse kunst vanaf de jaren negentig een ware revival beleefde. Panamarenko, De Bruyckere, Fabre, maar ook minder bekende namen vernieuwden de beeldhouwkunst – op twee tegenovergestelde manieren. Gastconservator Stef van… 

Arnhem decides: who takes decisive lead in the battle of the orchestras?

Tonight, the Arnhem city council will take an important decision on the renovation of Musis Sacrum, the monumental concert hall located at a prominent point in the city. But the real news is not in what will be decided tonight, but in the far-reaching consequences. Musis Sacrum dates back to 1847 and is part of the cultural heritage. The venue complex is in dire need of refurbishment and with... 

arie doeser op #cityt2cities

Sluit de wethouder op! 6 lessen van boekenfestival #City2Cities 2015

Alleen al vanwege het gebouw was literatuurfestival City2Cities een bezoek waard. Het Postkantoor op de Utrechtse Neude, in 1924 gebouwd als ode aan de vooruitgang in een stijl die het mooiste van de Amsterdamse School samenbracht, was immers al jaren dicht. Dus ook wie niet opgewonden raakt van Nick Cave en wie Michel Houellebecq een engerd vindt, had een reden… 

Nieuwe muziek verliest pleitbezorger Ton Hartsuiker

Maandag 18 mei 2015 wordt hij gecremeerd in Utrecht: Ton Hartsuiker, onvermoeibaar voorvechter van nieuwe muziek in ons land. De laatste jaren kwakkelde hij met zijn gezondheid, hij zou zijn 82e verjaardag net niet halen. Hij was actief als pianist, muziekpedagoog, conservatoriumdirecteur, bestuurder en radiopresentator. Ook na zijn pensionering in 1998 peinsde hij er niet over te stoppen met zijn… 

Music missionary looks back: "That King's Day concert is indefinite!"

Yep, ik loop achter, want zag zojuist (in delen) eindelijk het Koninsdagconcert! Maar hee, goeie muziek kent geen houdbaarheidsdatum en voorlopig staat dit concert nog wel even online. Wat een feest zeg! Een aantal van mijn favoriete muzikanten deed mee. Trouwe lezers van  Cultuurpers weten dat violist en componist Oene van Geel daar zeker toe behoort. Hij bracht Zapp4 mee… 

Verpletterende Benvenuto Cellini van Terry Gilliam

Nog voor de slotnoten van Benvenuto Cellini geklonken hadden, barstte het publiek gisteravond (12 mei) uit in luid gejoel en gejuich. Het team van Monty Python-regisseur Terry Gilliam heeft dan ook alles uit de kast getrokken om deze eerste opera van Hector Berlioz tot een onvergetelijke ervaring te maken. Dat zijn dadaëske enscenering herinneringen oproept aan de grap-en-grol-aanpak van het… 

Met de Franse slag: Cappella Amsterdam zingt Ton de Leeuw

Ton de Leeuw woonde de laatste tien jaar van zijn leven in Parijs en studeerde in zijn jonge jaren bij Olivier Messiaen. Op 21 mei presenteert Cappella Amsterdam vier van zijn Franstalige koorwerken in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Op het programma staan ook werken van diens student en vriend Daan Manneke en van de jonge Franse componist Laurent Durupt.… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)