Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg?
“Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat over een wonderbaarlijk boek dat steeds van inhoud wisselt. Van der Aa verwijst naar en citeert meer verhalen van Borges, zoals De Aleph en Het Huis Asterion. De teksten van zijn liederen zijn terug te lezen op de The Book of Sand.
Kate Miller-Heidke zingt en speelt prachtig. De muziek is fascinerend, op de grens van nieuwe muziek en pop. De tekst is helder en de beelden zijn strak en overtuigend, ondanks de ronduit fantastische situatie: een vrouw die een machine bedient die een bijzonder soort, brede tape verwerkt. Onleesbare tekens of code – neemt het apparaat op of produceert het nieuwe werkelijkheid? Het is niet duidelijk.
De heldin van deze korte saga in drie liederen, tezamen 12 minuten, beweegt zich op en neer over een trap die catacomben verbindt met een zandwoestijn en het eeuwige blauw daarboven. Geen wrakken, geen gebleekte beenderen, geen post-apocalyps. Abstract, als op weg naar de hemel, of het al, zonder god of goden, slechts materie en energie, gevoel, en de uitwisseling tussen.
De weerstand die theater biedt in het voor elkaar krijgen en daadwerkelijk uitvoeren van werk, is in The Book of Sand vervangen door de verleidelijkheid van een ongekend soepel verlopende montage tussen verschillende video-stromen, door de bezoeker van de website zelf uit te voeren. De muzikale compositie loopt door, al verschillen accenten aanmerkelijk per laag, terwijl de acties van de zangeres en de ruimte waarin zij zich beweegt voortdurend (kunnen) veranderen. Het levert een wonderbaarlijke poëtische eenheid op, die juist de zapper uitnodigt om goed te luisteren en te kijken. The Book of Sand van Michel van der Aa is een klein muzikaal en visueel doolhof, waarin het goed toeven is. Ook omdat het geen moment prijs geeft hoeveel programmeerwerk er in is gestoken. Chapeau!
Voor je verder leest...
We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.Hieronde de teaser, maar liever meteen naar de website
Meer hierover:
- Wanneer er op zulk hoog niveau kunst wordt aangeboden, mag je ook verwachten dat daar waarde aan wordt gehecht. Allereerst wil ik graag iedereen heel erg bedanken die het heeft mogelijk gemaakt dat ik hier vandaag de Nederlandse Muziekprijs in ontvangst mag nemen. Niet alleen alle mensen die mij tijdens de jaren van mijn traject hebben geholpen en zo veel inspiratie en motivatie hebben gegeven, maar ook iedereen die...
- HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0 Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden,...
- Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven Je neemt filmklassiekers als Dracula en Star Wars, speurt hun Arabische remakes op, en edit deze fragmenten op een live soundtrack waarin de Arabische popgeschiedenis samensmelt met elektronische muziek van nu. Dit, in het kort, is het recept van de dynamische samenwerking tussen muzikant Rayes Bek en videoartiest Randa Mirza,...
- Niet te missen livestreams in November Music Ondertussen houdt November Music de moed erin: de directie zet in op live concerten met maximaal dertig man publiek. In een email-update naar pers en publiek uitte ze wel haar zorgen: ‘Het worden enkele spannende dagen. Na de persconferentie van a.s. dinsdag weten we of November Music 2020 definitief door...