Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Rauwe ‘Hard to be a God’ van Mundruczó blijft aan de oppervlakte hangen #dekeuze

Op dit soort plekken gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. We bevinden ons diep in de containerhaven van Rotterdam, tussen de neonverlichte overslagplaatsen en duistere pakhuizen. In een van die rauwe loodsen staan twee vrachtwagentrailers. De een is ingericht als illegaal naaiatelier, de ander is gevuld met aarde en rubberbanden. Ze vormen het decor van de voorstelling ‘Hard to be a god’ van de Hongaarse theatermaker Kornél Mundruczó.

De voorstelling vertelt het redelijk onnavolgbare verhaal van Karoly, die symbolische martelporno wil maken om er zijn vader mee te chanteren. Die vader verkrachtte ooit zijn zus en is nu Europarlementariër. Drie vrouwen zijn onder valse voorwendselen naar dit naaiatelier gelokt om in die video’s mee te doen. Het loopt niet goed met ze af, onder andere doordat de buitenlandse filmregisseur nogal sadistische neigingen heeft en daarbij de dames zodanig beschadigt dat ze onbruikbaar worden.

Cultuurwereld in actie op 24 september

Kunstbezoekers opgelet: de gezamenlijke vakbonden en beroepsorganisaties in de cultuursector roepen vrijdag 24 september uit tot landelijke actiedag. Die dag kunt u als bezoeker dus geconfronteerd worden met sprekende muzakanten en dansers. Op de website ‘Stop de culturele kaalslag’ roepen tal van kunstenaarsorganisaties (van FNV Kiem tot de Art Directors Club) de Haagse opnderhandelaars op om af te zien van… 

René Pollesch: afgelast, maar misschien sowieso te goed voor Nederland

De komende dagen zou op De Internationale Keuze in Rotterdam de voorstelling Der perfekte Tag – Ruhrtrilogie Teil 3 van de Duitse regisseur René Pollesch spelen. Maar helaas, de belangrijkste speler, Fabian Hinrichs, heeft zijn been gebroken en de voorstelling moest worden afgelast. Wat lopen we nu mis? De afgelopen jaren zag ik in Berlijn een aantal voorstellingen van René… 

Zestien persoonlijke verhalen geven een ontroerend beeld van Rotterdams veelkleurigheid. #dekeuze

Ze heeft 14 voornamen, omdat haar vader graag zijn hele familie wilde vernoemen en zij enigst kind was. Ze is een veelgevraagd actrice, maar Gonny Gaakeer is ook een meisje met een oma geweest. Een mooie oma, die in de laatste jaren van haar 95-jarige leven steeds vaker omviel en daar de lelijke wonden van droeg. Gonny vertelt haar verhaal, en… 

Kees Hulst en Maria Kraakman winnen Louis d’Or en Theo d’Or op ‘prijzencircus’ Gala van het Nederlands Theater #tf2010

Op het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn gisteravond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Kees Hulst won de Louis d’Or voor de meest indrukwekkende mannelijke hoofdrol, de rol van Jörgen Hofmeester in’ Tirza’ bij het Nationale Toneel. Maria Kraakman won de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, Orlando in de gelijknamige productie van Toneelgroep Oostpool. Het stuk ‘Oog om Oog’, met onder meer Linda van Dyck en Victor Löw, won de AVRO Toneel Publieksprijs.

Acteurs hebben ambivalente gevoelens bij het ‘prijzencircus’, ofwel het Gala van het Nederlands Theater #tf2010


Een rode loper, veel champagne en nog veel meer geknuffel. Het is een warm weerzien voor theaterland, het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Een spannend weerzien ook, want de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden vanavond uitgereikt.

More audience, fewer seats: Amsterdam Fringe a lot cosier this year, and better than last year #tf2010 #amsfringe

With over 12,000 visitors and an average occupancy rate of 70%, the organisers of the Amsterdam Fringe Festival say they have reason for pride. In a press release, they report that 'they managed to grow the number of visitors without losing the intimacy and experimental character of the Amsterdam Fringe Festival. ' How exactly we should see that.... 

Davis Freemans investeringsshow ironische reflectie op geld, macht, individu en cultuur #dekeuze

De multimedia show ‘Investment’ van de Amerikaan Davis Freeman doet in eerste instantie denken aan de PowerPointshow ‘An Unconvenient Truth’ van Al Gore. Drie performers en een projectiecomputer tonen het publiek zeer routineus en gedetailleerd een heel scala aan mogelijkheden om te beleggen. Aanvankelijk  zinvol en duurzaam, maar als snel spelen hele andere motieven een rol. Pikant detail: iedereen uit het… 

Too much humour and not enough shuddering at De Warme Winkel's 'Poets and bandits' at Theatre Festival The International Choice #dekeuze

Snow has fallen, a thick layer of fresh snow. Fake snow admittedly, but real enough to imagine yourself in the middle of Russia. There, in the city of Sverdlovsk, or Yekaterinburg, once lived the man about whom the show 'Poets and bandits' is about. Boris Ryzhy (1974-2001) turned the raw realities of his hometown into poems. He left more than a thousand poems to the world. His breakthrough came at the Poetry International festival in Rotterdam, in the year 2000. A year later, he was dead. Boris Ryzhy, 26, had hanged himself.

Theatre group De Warme Winkel makes that link with Rotterdam if only because 'Poëten en bandieten' is played there. An old factory hall serves as a backdrop for the run-down working-class neighbourhood in which Ryzhy grew up. From behind a work table, actress Mara van Vlijmen calls Rotterdam residents. None of them are at home. But on their answering machine is now one of Ryzhy's poems, which must be a wondrous experience for the listeners. The Warm Shop does not show how the professor's son Boris ended up in that poor neighbourhood. Whereas he himself talks about an environment full of drab flats in his poems, the stage setting is more reminiscent of the outdoors, with all that vast snow. The atmosphere is cosy and warm. On a float decorated with candles, a folk ensemble comes on, singing Russian songs. Old-fashioned songs, and nothing pop or punk.

‘Ik ben Zutphens, maar ook Turks’ acteur Sadettin Kirmiziyüz krijgt jurynominatie voor Wilders, De Musical

Gijs Scholten van Aschat was zo overtuigend dat castingkoning Hans Kemna een beetje bang van hem werd. Van Aschat deed een originele wilderstoespraak en er ging een schok door de zaal. Omdat hij inmiddels de schurk der schurken speelt bij Orkater (Richard III), is het overtuigend redelijk brengen van een hatespeech voor hem een fluitje van een cent. Twee echte Wildersfans vonden… 

'One hour listening and half an hour talking to Clinton for 100,000 euros. Or new breasts.' Concrete questions on The International Choice. #hechoice

Het Dodo Internationale Keuze-journaal, aflevering 3: Hans van Dam zag ‘Investment’ en sprak met maker Davis Freeman, over wat je allemaal met een ton kunt doen. Het roept associaties op met de fameuze TED-talks en doet denken aan de powerpointdocumentaire ‘An Inconvenient Truth‘, waarmee Al Gore de wereld trachtte wakker te schudden over de klimaatverandering. Wat Davis Freeman doet is kleiner, maar… 

Indrukwekkende confrontaties in humorvol ‘K, A Society’ van Kris Verdonck #dekeuze

Het Dodo Internationale Keuze-journaal, aflevering 2: Wijbrand Schaap kwam, zag en werd overwonnen door Kris Verdoncks zeven installaties over benarde mensen. Het had moeten eindigen met verschrikkelijke knallen, een ingeblikt vuurwerk op een paar meter van de toeschouwers. Maar dat mag dus in Nederland niet meer sinds Enschede. En al helemaal niet met Belgisch vuurwerk. Theatermaker, installatiekunstenaar en videojockey Kris Verdonck belandde… 

Comedic and dramatic play in Mokhallad Rasem's experimental, surreal 'Iraqi Ghosts' #tf2010

In suits, wearing animal masks, five actors pose on stage. They represent a bear, rabbit, deer, rooster and monkey. From this 'freeze', they start making animal noises and moving around. A rhythmic performance follows. Fascinated, but confused, the audience watches the alienating dance. What do these animals have to do with the war in Iraq anyway? Just when you start to wonder if you are in the right audience, the actors take off their masks and answer: 'Have you ever wondered what the war in Iraq has meant to the animals there? We never hear anything about them in newspapers or on TV.'

Performance 'Metro' gives you a slap in the face #amsfringe #tf2010

A new day, so new chances to find the Fringe's greatest gem. Today, I am taken from Theatre Bellevue into a nearby alley. Suddenly I see her lying there. A junk, like there are more walking around in Amsterdam. I prefer to walk around it quickly. Afraid of smelling them or being accosted. Metro, a piece of... 

Apocalyptisch locatietheater Wunderbaum prikkelende opmaat voor explosieve ‘Internationale Keuze’ #dekeuze

Zo’n koele nazomeravond als donderdag 9 september 2010 is een perfecte avond voor de try- out van het locatiestuk ‘Natives‘ van acteursgroep Wunderbaum.  Heldere lucht, mild optrekkende herfstkou en nagenoeg windstil. Locatie: een moerassig grasveld tussen twee verlaten woonblokken in de Rotterdamse wijk Pendrecht. Ooit gebouwd vanuit de naoorlogse idealen van familiegeluk, gemak en bereikbaarheid, maar al snel te benauwd, vergrijzend en… 

Sweet feel-good musical about the drug scene and uplifting musical 'Reflection' #tf2010

 In my search for the gem of the Fringe, I stumbled upon two musicals at the Rose Theatre on Wednesday night. At the Fringe Festival, anything goes, yet I was surprised by Christiane by F*K Theatre. In this musical, young people sink to the bottom of society. They drink and blow. Everyone lives in their own little world. Main character Christiane falls in love with an addicted boy and so also comes into contact with the dark sides of the drug scene. You expect to see the raw sides of this dark world in a story like this, but from the first song Christiane far too well behaved. It reminds me of a feel good-school musical. Eight neat boys and girls sing about 'a trip with friends around you'. They do this so sweetly and in harmonious harmony singing that what you hear and see is totally inconsistent with the story.

We will be there every day at The International Choice. With text. With video. With news and reviews

Tomorrow begins The International Choice of The Rotterdam Theatre. A festival that for years has presented remarkable theatre from all over the world at the Maasstad's theatre in September. Except this year, that is, because the 'chest of quist' is being rebuilt and that will take some time. Not something with Amsterdam metro builders, but whether the official reopening on 2 October 2010 will be... 

Pictorial 'Raging heights, restless souls' for people of all ages #tf2010

Wuthering Heights is often mentioned in the same breath as other nineteenth-century classics such as Jane Eyre or Pride and Prejudice, but Emily Brontë's book is infinitely darker than those other coquettish girl books. Heathcliff and Cathy's big, dramatic passion actually connects surprisingly well with emos who are Twilight, True Blood and devour other contemporary vampire stories.

Adaptor Jeroen Olyslaegers and director Floor Huygen were well aware of this when they adapted the novel for the stage into Fierce heights, restless souls, a co-production of Dutch youth theatre company Artemis and Flemish Antigone. The show garnered high praise, can now be seen in TF, but was also nominated for two Gouden Krekels, the awards for youth theatre.

Sanja Mitrovic wins BNG theatre award of 45,000 euros with performance 'Will you ever be happy again?" #tf2010

Sanja Mitrovic has won the BNG New Theatermakers Prize 2010. She receives the prize of 45,000 euros for her performance 'Will You Ever Be Happy Again'? In which she took care of both directing and acting. She can spend the prize money on a new performance next season.

Bizarre parody of a rock star and philosophical twists at Fringe Festival #tf2010

Nik van den Berg is undoubtedly someone to keep an eye on. In theatre Bellevue, he gives a parody of a rock star in a bizarre act. 'Is this it,' I think for a moment, but it soon becomes clear how cleverly Van den Berg shapes this stage beast in a fur coat. In an unintelligible language, he plays a number of songs, meticulously portraying the mannerisms and gestures of a great rock artist.

Slowly he takes a sip of tea, takes another drag of his cigarette, drops the ash into his tea and then, in utmost concentration, throws the entire cigarette into the tea. A soundtrack starts, then Nik starts the concert with his electric guitar. The songs in NIK©#2 be about life, its problems and difficulties. But it could just as easily be about making a cheese sandwich. Van den Berg's timing is peerless, as is his empathy. This certainly worked on my chuckles, though there will be those who expected more from it.

'About Animals' by Elfriede Jelinek is so unprecedentedly ruthless and dire, you wish for a way out #tf2010

'Butt-fucking at extra cost.' 'Do they also do blow jobs without a condom?' 'That one sucked my cock once and then she was nauseated all night. In the morning she puked in my bed.' Constantly they do suggestive dances and constantly they look into the room, with fixed smiles that are somewhere between amused and sneaky. The six actors of About Animals are challenging and relentless. Susanne Kennedy's direction of Nobel laureate Elfriede Jelinek's play is unprecedentedly bleak and arrives as a punch in the gut.

Jelinek's wrote a text about prostitutes and their clients, partly based on eavesdropping tapes from an Austrian escort agency, in which the men talk about women as if they were animals, or more precisely, like farmers talk about their cattle. In her direction, Kennedy places great emphasis on the viewer's gaze. 'The woman is being watched and is always an object, the man is watching and is the subject. Looking is not innocent,' She said in an interview. The three men, in foul light blue show suits, talk over the women; the women, in dresses on which little subtle emphasis is placed on their nipples and crotch, obligingly talk after them. They look at us defiantly, making us complicit in the humiliating situation.

30th Dutch Film Festival celebrates anniversary with Mirror of Holland

When the 30th edition of the Netherlands Film Festival kicks off on 22 September, the first Golden Calf will be awarded to Rolf Orthel. This was announced by festival director Willemien van Aalst at a press conference today.

Producer and director Orthel receives this award for his special merit for Dutch film culture. In 1975, he made a name for himself with the impressive documentary A semblance of doubt, about the prisoners and guards of Auschwitz and Westerbork. As a producer, he often committed to difficult projects by young makers. The documentary he produced Bastøy, about a Norwegian prison island, will premiere this festival.

Fringe Festival continues to surprise with intimate Iris Brunette and poignant I Believe #tf2010

There is no notion of time when you take your seat. It is dark. The room looks like a café, with four tables and chairs around them. Don't expect a sit-back performance, as everyone is part of the play. The intriguing Iris Brunette doesn't let you be a spectator, but gives you a role. Do not fear that you will suddenly have to take the stage. From your seat, you are influencing the play. Actress Melanie Wilson lets you choose which way to go. Do we wait here or walk on? Do we go left or right? Do we trust this person or not? The space you're in feels safe. Fortunately. Because there is no exit; walking away is impossible. A maximum of twenty spectators witness this story that takes you through time. Wilson narrates and involves you in the story in the best possible way. A more intimate performance is hardly possible, I think.

Prijs van de (Theater)Kritiek 2010 naar musicalwerkplaats M-Lab

Net nu bekend werd dat het musicalproductiehuis M-Lab in financiële nood verkeert, komt er een handreiking van de Nederlandse theatercritici. De jaarlijkse Prijs van de Kritiek gaat namelijk naar het laboratorium dat musicals produceert die er bijna altijd toe doen. We citeren het juryrapport: Een laboratorium is er niet alleen voor enigszins wereldvreemde wetenschappers die op de vierkante millimeter aan het priegelen… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)