Skip to content

choreographer

Phenomenal ballet needs no message for Holland Festival 2019

Phenomenal ballet needs no message for Holland Festival 2019

Met alle maatschappijkritische, exotische en persoonlijke levenskunst op het Holland Festival is Van Manen, Forsythe, Arqués eigenlijk een buitenbeentje, een statement zonder boodschap. Dans heeft genoeg aan zichzelf, drukt zichzelf ten voeten uit. En hoe. Werk van overdonderende kwaliteit. Hoeveel beter kan het nog worden? Hoogstens door het toch een boodschap mee te geven. Daar ligt ruimte. De rest is helemaal af.… 

Zwart, Frans, of Afrikaans: The Welcome Table houdt discussie over ‘négritude’ op ruime afstand van het Holland Festival

De grond onder je voeten is heilig. Het is, in deze tijden van linkse identiteitspolitiek en opkomend rechts blut und boden denken, een best riskante opmerking, maar Faustin Linyekula gebruikte hem toch, in een antwoord op een vraag uit het publiek. Die vraag ging over de noodzaak, om je eigen plekje te verdedigen in een steeds verder globaliserende wereld. Want… 

'There's a limit to crowdfunding, you can only do it twice' - Growing pains of the dance film, part 2

The dance film occupies a unique place among the film offerings. Not driven purely by psychologising or text, it offers every opportunity for experimentation in form and content. But that also means it is difficult to place. And therefore difficult to make. The second part on the growing pains of the dance film features 2 dancers and performance artist.... 

Waarom het meest artistieke filmgenre zo moeilijk van de grond komt. De groeipijnen van de dansfilm, deel 1.

Er wordt heel wat gemopperd op de Nederlandse film: hij is te braaf, niet creatief genoeg, er is te weinig experiment. Er is echter één klein eilandje waarin andere wetten gelden. Waar soms met stevige budgetten en soms voor een appel en een ei films worden gemaakt die een andere taal spreken: De dansfilm. Geen gepsychologiseer, geen eindeloze dialogen, maar… 

Faustin Linyekula and the tearfulness of the travelling artist

'Aid workers come to my city to leave again. I come there to stay.' You cannot get Faustin Linyekula any more concise. 'Aid workers do not create a bond with the people they want to help. Their work is gone as soon as they leave. I don't come to help, but because I want to be there. If that makes me a few... 

Jesús de Vega makes Choreopop: 'There must always be something that causes friction.' (What a childhood in Gran Canaria does to a dancer)

'I have broken every bone on the left side of my body at least once. My knee ten years ago, my elbow five years later, a toe, a finger, and under my left eye I have a scar from a stone someone threw at me when I was a kid.' Jesús de Vega, dancer, choreographer, videographer and teremin player, has had the requisite... 

Minister Van Engelshoven: 'CaDance is a gift'. Blame her.

Peaks and valleys right from the opening night of CaDance, the festival of contemporary dance. From embarrassingly long dance to sky-high drama. Highlights: dancer Sammie Hermans and the entire Mom:Me. Crushing New artistic director Stacz Wilhelm, in the presence of the minister during his opening speech, names the harsh years of austerity since 2013. The so-called obviousness of art he wants to... 

Introdans programma Moderne Meisjes

Geen vrouwendiscussie bij Introdans, want die hebben Moderne Meisjes.

Danspionier Lucinda Childs is eigenlijk de reden dat ik naar Moderne Meisjes ging. Daar ben ik liefhebber van. Van haar werk. Maar als bonus kreeg ik Regina van Berkel. Met Frozen Echo. Waarom is het belangrijk dat Introdans een programma met werk van alleen vrouwelijke choreografen brengt? Huh? Dat gevoel kreeg ik. Bij Frozen Echo van Van Berkel. Meteen al bij… 

Fit tijdens Significant Moments van NDT2

Kwetsbare overgave voor NDT2 in Significant Moments

Ontroerend. Voordat Significant Moments begint, presenteert de kordate Fernando Hernando Magadan zich als de nieuwe artistiek leider van NDT2. Applaus in de zaal. Maar de reden dat hij achter een katheder met een enorm bloemstuk staat, is om eer te betonen aan de artistiek leider die met pensioen gaat: Gerald Tibbs. Gerald Tibbs. De weergaloze danser waar iedereen bij weg kon… 

Gender krijgt Japanse touch op Theaterfestival Boulevard @tfboulevard

‘Geen kwaad woord over Lego of Knexx. Maar identiteit is het meest opwindende bouwpakket.’ Zo opent het voorwoord van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. What you see is what you guess is deze keer het motto. Het verwijst naar de kloof tussen hoe de ander je ziet en hoe je je zelf voelt. Identiteit in de breedste vorm: van gender… 

New York Dance Theatre of Harlem

In New York met twee choreografen uit Nederland. ‘So refreshing and unlike anything we have done the last few years.’

Tussen de gebouwen door vallen strepen zonlicht de eindeloze straten binnen. Gele taxi’s accentueren het kleurrijke, levendige straatbeeld dat op snoepgoed lijkt. Aan weerskanten rijzen ontelbare verdiepingen en ramen de hoogte in. Op een van die verdiepingen repeteert aan 42nd Street het Dance Theatre of Harlem de laatste scènes van Balamouk, een nieuwe creatie van Annabelle Lopez Ochoa. Wie ook… 

Just a few reasons to come to @tfboulevard in Den Bosch in early August.

If the weather holds up a bit, the upcoming edition of Theatre Festival Boulevard will be the most tropical in history. The smart ones among us, who opted for a staycation in West Balkonia this year, can indulge their cultural heart in Den Bosch. Not for nothing regularly called 'The Avignon of the Netherlands'. Theatre festival Boulevard is unpacking 2018 with a truly overwhelming... 

Dancer disappears into black hole with 'From Molenbeek with Love'

Je zult maar in Molenbeek wonen. Al jaren heersen er spanningen in deze Brusselse wijk. De no go area wordt zelfs rechtstreeks in verband gebracht met de aanslagen in Parijs en Brussel. Ook onderling zullen de verhoudingen er niet zachtzinnig zijn. Danser/choreograaf Yassin Mrabtifi komt er vandaan. Hij moet een gedeukte persoonlijkheid zijn. Toen ik de vrolijke titel van zijn… 

Amsterdam has the @HollandFestival. Ask yourself why that is. And whether that's ok.

Last week, while walking the dog, my neighbour Stefanie asked, "What is that anyway, this Holland Festival?", and I almost caught myself wearily going to explain that it was the most important performing arts festival the Netherlands and its environs and that everyone with a bit of education should know it. But I held back. And wondered: how... 

Gisèle Vienne brengt op @hollandfestival een voorstelling over rave-cultuur: ‘Geweld en agressie zijn niet per se negatief.’

De Frans-Oostenrijkse theatermaakster Gisèle Vienne toont haar nieuwste werk Crowd op het Holland Festival. Vienne neemt de rave-party als uitgangspunt voor subtiele observaties over wat mensen beweegt tijdens een nachtje stappen. De voorstelling enscèneert naast het extatische plezier van dance en trance ook allerlei vormen van nachtelijk zelfverlies, onbeholpenheid, eenzaamheid en agressie. Acid De prachtige mix van acid, trance en… 

Zwierende parachutes en trillende spieren op Playful Arts Festival: ‘Als de bezoeker niets doet, bestaat het werk niet’

Af en toe schuurt het bij Playful Arts, een intiem festival dat spel en kunst samenbrengt. Alles draait om interactie, zelf doen, ervaren. Sommige bezoekers moeten even een drempel over. Maar dan gebeurt er wel iets. ‘Die dansers moeten echt een keigoeie conditie hebben’, hoor ik iemand achter me vol eerbied mompelen. Aan de overkant van de straat wijst een… 

RULE OF THREE van Jan Martens © Phile Deprez

Nominations Swans 2018 known, so who will win?

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en Festival de Nederlandse Dansdagen maken de jaarlijkse nominaties voor de VSCD-Dansprijzen (de Zwanen) bekend. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: Rule of Three, choreografie: Jan Martens, van GRIP The hidden floor, choreografie: Franck Chartier, van Nederlands Dans Theater We Are Nowhere Else But Here, choreografie: Stephen Shropshire, van Stephen Shropshire Foundation,… 

The real @hollandfestival special #3 about Bowie. And Bausch. How the recent dead keep us alive.

Nothing defines us like our taste. And especially taste in music. We find that music taste defines exactly who we are and can easily distinguish us from people who have distinctly different, and therefore lesser, tastes. Pinkpop, a pop festival with several world-famous headliners, experienced this. Each world star plays to their own audience, which schi... 

Choreographer Arno Schuitemaker outdoes himself with gossamer The Way You Sound Tonight at @HollandFestival 2018

It is the spatial arrangement that immediately impresses in The Way You Sound Tonight, choreographer Arno Schuitemaker's ninth performance. There are roughly 25 seats too few. The last Holland Festival visitors to walk onto the Rabozaal stage during the premiere have to find their own place on the still-scented wooden floor. Pijpela Schuitemaker has, to my... 

TWOOLS 18 by Scapino Ballet Rotterdam

TWOOLS 18 reflects contemporary worldview (and that's not good)

If you want to see a do-nothing dance programme, TWOOLS 18 by Scapino Ballet Rotterdam is the wrong place. If you want to see how young creators live their world, you're in the right place. TWOOLS the 18th edition TWOOLS is an occasional platform that offers young choreographers the chance to work with a top company. All the makers participating in the 18th edition of TWOOLS... 

Ruth Mackenzie's latest Holland Festival promises to be just one of the most exciting

Here it is. The one and only interactive Culture Press Holland Festival Special. A special that has already been deployed over the past few months, and will be added to in the coming month. During the festival, we have regular reviews and reports, and podcasts. A new edition of this Special will appear every week. On Mondays. And then you can also subscribe via... 

Arno Schuitemaker @hollandfestival: 'I want to find a new way, a new vocabulary, that has not yet been seen in my previous work.'

With 'The Way You Sound Tonight', which will have its world premiere at Holland Festival 2018, choreographer Arno Schuitemaker takes the next step in his creative development. He describes his performance as an 'acoustic ballroom'. I speak to the 1976-born dance maker, who once studied at Delft University of Technology, about his work and his motives. 'In the trilogy 'WHILE... 

Het Nationale Ballet DUTCH DOUBLES premiere 23 maart 2018 Amsterdam

Wende Snijders zet ballettempel op zijn kop in Dutch Doubles

In Dutch Doubles 2018 van Het Nationale Ballet werken choreografen voor de tweede keer samen met andere kunstenaars. De chemische reactie tussen Wende Snijders en Annabelle Lopez Ochoa blaast de formule bijna op. BAM! Het publiek veert overeind. BAM! ‘Het moest 11 jaar duren voor ik hier weer wat mocht maken?’, lijkt choreograaf Annabelle Lopez Ochoa te zeggen. De Belgisch/Colombiaanse timmert… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

Jens van Daele: ‘De kracht van vrouwen is groter dan die van mannen’

‘Ik bewonder de kracht van vrouwen. Ik ervaar die als groter dan die van mannen. De kracht van vrouwen zit in de toewijding waarmee ze met dingen bezig kunnen zijn. De moed om grenzen op te zoeken.’ Jens van Daele brengt in zijn nieuwste theatervoorstelling ‘Nachthexen 1: Jeanne’ een ode aan de kracht van vrouwen en belicht hun heldendom van… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)