Skip to content

artists

49th edition Film Festival Rotterdam opens with Mosquito - history as a fever dream

In the trailer for the International Film Festival Rotterdam, which kicks off on 22 January, film images crumble into abstract shapes and colour patterns. It has to do, I understand, with the wonder of the irrepressible urge to make stories. Once, a cave dweller put a painted hand on the rock face. In the digital age, we conjure stories with coloured pixels. The... 

De nieuwe verdediging: niet praten maar meenemen! (Hoe een diner-ruzie tot geniale inzichten leidt)

Ik zit aan de eettafel bij mij ouders. We vieren de verjaardag van mijn moeder met de hele familie. Ik ben er, maar ik ben er niet helemaal. Ik ben namelijk momenteel zo ontzettend moe. Zoals ik grappend tegen mijn vrienden zeg: “Ik kan geen boe of bah meer zeggen en loop op mijn tandvlees”. Plots komt het gesprek op… 

‘Naakte viool op zoek naar een strijkstok’ – Maarten van Rossem opent ‘Moesmania’ in stijl. (met geluidsopname)

‘Rest mij niets anders te zeggen dan dat ik het een fantastisch schilderij vindt en dat ik het ronduit crimineel vind dat de familie Heineken niet bereid is om het schilderij op een openbare plek te vertonen. Het geeft aan wat een ongelooflijk geboefte de familie Heineken is.’ Dixit Maarten van Rossem aan het eind van zijn toespraak bij de… 

Boreal at the top: our best-read posts of 2019!

Een week voor het einde van 2019 staat het ledental van Cultuurpers op bijna 150. Precies een jaar geleden was dat nog 40. Een groei van meer dan 300 procent is best wel bijzonder. We hebben dus aangetoond dat we er voor een sterk groeiende groep beslissers in de culturele sector toe doen. Zo goed dat ze graag bijdragen aan… 

Waarom meten leidt tot minder weten en nog meer meten. Over de zinloosheid van trendrapporten en indexen

Ze hebben bij Boekman iets geleerd. De stichting die sinds dit jaar de eer heeft de cultuurindex te beheren, snapt dat trendgrafiekjes bitter weinig zeggen. Dat constateerden we op deze site al meerdere malen, de onderzoekers beamen dat nu ook volmondig. Dus pakt de club het dit jaar anders aan. De afgelopen maanden hebben zestig wijze mannen en vrouwen zich… 

'It is crucial that people who mature here - also as artists - can stay connected to Amersfoort'

For De Stadsbron, Amersfoort's journalistic background site, I chart the cultural sector of the Keistad. On that site now, an interview with Friederike Weisner, director of Theatre De Lieve Vrouw. 'According to Weisner, the lack of a university or college ensures that the need for knowledge is visible: 'You will always have to be innovative as a city. There ... 

Drenthe landscape fascinates and enchants in Barbizon of the North

Door de storm aan publiciteit lijkt Vincent van Gogh’s ‘Onkruid verbrandende boer’ (1883) de ster van de nieuwe tentoonstelling Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse landschap 1850-1950. Het middelpunt van de expositie laat, zoals het een goede diva betaamt, nog even op zich wachten. Het is ‘fashionably late’. Er is wel alvast een plekje gereserveerd. De… 

Patrick Nederkoorn: 'We have everything in order and don't excel at anything.'

Voor De Stadsbron interviewde ik Patrick Nederkoorn, cabaretier, maar in een vorig leven ook politicus, over zijn stad, Amersfoort:  Je hebt hier acht jaar lang een beslissende rol gehad in de politiek. In je programma reken je daar een beetje mee af. Je stelt dat je heel erg op vorm was, en soms inhoud verkocht waar je later helemaal niet… 

Open your eyes, watch and reflect, engage in conversation. Opening IDFA 2019 showcases the sublime extremes of documentary.

De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.

After the budget debate, the performing arts sector will have to be even more patient. Until spring.

The culture sector will have to be patient for a while yet. Minister Ingrid van Engelshoven had no intention of changing any of her policies on Monday 18 November, during the discussion of the culture budget in the Standing Parliamentary Committee on Culture. Despite a fairly widely supported desire, especially from the opposition, to do something about the 8.6 million cut in the... 

‘Bibliotheek heeft geen respect voor kunstenaars!’ Verkoop van werken uit de Kunstuitleen tegen zere been Amersfoortse kunstwereld.

Dit weekend ontdekte galeriehouder Henk Logman tot zijn schrik dat kunstwerken van de Amersfoortse Kunstuitleen te koop werden aangeboden op een Belgische veilingsite. Op zijn facebookpagina meldt hij: ‘Het bijzondere aan het geheel is dat de nu nog in leven zijnde kunstenaars daarvan niet op de hoogte zijn gebracht. Ik had op z’n minst verwacht dat dat zou zijn gebeurd.… 

Incubators we already had, but where was the incubator? Is Art-up Incubator the salvation for cultural Holland?

Fifty years ago, some tomatoes and smoke bombs flew through Amsterdam's Stadsschouwburg. This will be commemorated on 4 November at ITA, the former Stadsschouwburg, with a gathering for which, according to the many e-mails I receive, not all tickets have been sold yet. Meanwhile, voluminous essays are appearing in the trade magazine and many are wondering whether there might not be another tomato... 

‘Wikileaks is nog nooit op één fout betrapt’ – Iris ter Schiphorst schrijft Assange: Fragmente einer Unzeit

‘Er is op dit moment een informatieoorlog gaande, die aantoont hoe belangrijk data zijn. De zaak-Assange is daarvan het meest schrijnende voorbeeld.’ De Nederlands-Duitse componist Iris Ter Schiphorst schreef een stuk over Julian Assange, de inmiddels omstreden verklaarde oprichter van Wikileaks. Ze heeft daar een missie mee: ‘Hoewel Wikileaks nog nooit op één fout betrapt is, wordt Assange beticht van… 

OK Boomer. The Diversity & Inclusion Code is going to change the art world. Or had it changed long ago?

From 42 to 18 pages. Actually, that says it all about the new Diversity and Inclusion Code that saw the light of day on Friday 1 November. After all the wooliness and ifs and buts of the original Cultural Diversity Code, the new thing is a miracle of clarity. Is perhaps also necessary, in these times of identity wars, where on the left and... 

Wereldberoemd ‘broddelwerk’ – waarom Monets waterlelies en blauweregens nog steeds zo bijzonder zijn

Vroeger vond men het drie keer niks, tegenwoordig zijn de schilderijen van waterlelies en blauweregens de beroemdste doeken van de Franse schilder Claude Monet. We bezochten zijn tuinen in Giverny en keken even door de ogen van de meester. Mokken en sokken Denk je aan de schilder Claude Monet, dan gaan de eerste gedachten waarschijnlijk uit naar diens kleurrijke doeken… 

Advies onderzoekers: Amersfoort, zie kunstenaars meer als visitekaartjes!

Amersfoort investeert weer in cultuur. Dat is heel goed nieuws na een periode waarin bezuinigingen de boventoon voerden. Nu wordt het dus extra interessant wat de stad met het extra geld gaat doen. Er ligt al het nodige aan onderzoek. Vorige week kwam er uit onverwachte hoek nog een onderzoek bij. De belangrijkste uitkomst: Amersfoort mag wel wat trotser zijn… 

'I decided to make an unabashedly grand romantic gesture and blow people away' - Mathilde Wantenaar writes new piece for Rotterdam Philharmonic Orchestra

Being creative on demand? That's impossible, you might think. Yet it is the reality for composers and artists who work on commission. Mathilde Wantenaar (1993) therefore got acute choice stress when the Rotterdam Philharmonic Orchestra asked her for a new piece. She was just working on a commission from De Nationale Opera. 'I felt like a rabbit in the... 

'I am interested in situations or people that are overlooked in everyday life.' - Meriç Artaç two seasons guest composer of Day in the Fire.

‘Ik teken mijn personages altijd uit voordat ik begin met componeren. Ze zijn geïnspireerd op mensen die ik op straat zie, persoonlijkheden die ik bewonder, details die iemand bijzonder maken… Meestal richt ik me op één specifiek aspect van een personage, een dominante stemming die ik vervolgens in mijn compositie belicht.’ Meriç Artaç, geboren in 1990 in Istanbul, werd al… 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

'Art tax cuts and a cultural fund will be created as an incentive for homeowners to invest in works of art.' (How we think the throne speech should have read)

Members of the States General, This year about 72 years ago we had the first Holland Festival. After years of enslavement and tyranny, hope for a better future literally came from above, in the form of Maria Callas. Eyewitnesses who saw the lights in the Stadsschouwburg turn red that day would never forget that image. 72 years later, it seems... 

Wie zei ook alweer dat moderne muziek humorloos en cerebraal was? Amerikaanse Kelley Sheehan wint in Muziekweek vol humor en bespiegeling

Even lijkt de enveloppe niet te openen maar dan tovert minister Ingrid van Engelshoven toch het verlossende papiertje tevoorschijn. ‘De winnaar van de Gaudeamus Award 2019 is Kelley Sheehan!’ De kleine Amerikaanse valt bijna van haar krukje van verbazing. Waarschijnlijk niet geheel toevallig heeft de organisatie voor nieuwe muziek haar precies midden tussen haar vier medekandidaten gepositioneerd. – Zelf zou… 

Ivo van Hove directed a top-notch broadcast of Zomergasten, with a wonderful lead role for Janine Abbring.

Janine Abbring has managed to pull the somewhat ramshackle institution Zomergasten out of the doldrums. She has fun, is excellently prepared, is genuinely interested in her guests and has managed to push the eternal battle element into the background without making the broadcasts less exciting. That battle element was always: does the interviewer succeed in 'breaking' the guest? Because. 

Art cannot be exclusive enough. At Festival Noorderzon, everyone can experience it for themselves 

In Groningen klinken minder vaak politiesirenes dan in een stad als Amsterdam. Toen ze afgelopen woensdagavond klonken, was dat omdat inwoners van de panden achter de lokale kunstacademie, Minerva, alarm sloegen. Op het dak stond geen uil, maar een vrijwel naakte man te schreeuwen dat hij de Coop zou gaan overvallen. Mads Wittermans, de acteur in kwestie, was vergeten de… 

'Groningen has an open arts climate'

Een kunstenaar maakt iets – maar voor wie en waarom? Hoe verhoudt het gemaakte zich tot de maatschappij en welke rol wil die creatie hierin vervullen? Naast alle theatervoorstellingen op Noorderzon klinkt ook de kritische vraag: ‘Wat is eigenlijk de zin van theater?’ Kan kunst mensen verbroederen? Dat is nog niet zo makkelijk. Neem theaterbezoekers. Die lijken nogal op elkaar.… 

Why Noorderzon's opening performance is a gem

Some critics thought the opening performance of Festival Noorderzon in Groningen was so bad it made you cry. Others were less negative. Those certainly have a point. But then you have to look beyond what you are used to. When Bear, the hero of Noorderzon 2019's opening show, is imprisoned in a tower, he laments his fate through an eloquent yet sad... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)