Skip to content

lockdown

Supervisors come to ministry with cry for help: 'What is gone once is hard to rebuild.'

'We are coming up with this heartfelt cry because we are genuinely concerned that the cultural sector is not overcoming the lockdowns of the past two years.'This is what the chairmen of the Supervisory Boards of a large number of cultural institutions write today in a letter to Ernst Kuipers, Minister of Health, Welfare and Sport, and Robbert Dijkgraaf and Gunay Uslu, Minister and State Secretary of... 

The government is digging in where precisely cooperation with society is needed. 

Ik vermoed dat de keuze om de musea, de concertzalen en de theaters dicht te houden, terwijl sport en Bijenkorf open kunnen, niet uit cultuurhaat geboren is. Een jaar geleden had ik getwijfeld. Nu is duidelijk dat hullie van het OMT eigenlijk helemaal geen verlichting willen, maar de grootste dreiging van burgelijke ongehoorzaamheid willen indammen. Sporters en middenstanders gooien eerder… 

Taskforce culturele en creatieve sector: open de culturele sector!

De Taskforce culturele en creatieve sector roept het kabinet op om consequent beleid te voeren met betrekking tot de verschillende sectoren en gaat ervan uit dat: – nu commerciële doorstroomlocaties (zoals de Bijenkorf) heropenen, ook culturele doorstroomlocaties als musea, monumenten en presentatieinstellingen de deuren kunnen openen. – nu binnensporten weer kan, ook actieve kunst- en cultuurbeoefening weer mogelijk is. Deze… 

TASKFORCE: KABINET, BIED DE CULTUURSECTOR EEN HELDER PERSPECTIEF 

Het virus mag dan wel onvoorspelbaar zijn, hoe we erop reageren hoeft dat niet te zijn. De Taskforce culturele en creatieve sector roept het kabinet op om snel te komen met een voorspelbare overheidsstrategie, gericht op verschillende stadia van de pandemie. Geef aan bij welke coronasignaalwaarden beperkende maatregelen voor de culturele sector in werking treden of opgeheven kunnen worden. Koppel… 

Taskforce Creatieve Sector: ‘Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst zijn!’

‘Als je een lockdown invoert, doe het dan bij plekken waar veel besmettingen plaats vinden. Door de zorgvuldige naleving van het Corona Toegangsbewijs (CTB) in theaters, concertzalen, musea en bioscopen zijn er daar juist weinig besmettingen. Dus die maatregel juist op de culturele sector te richten gaat weinig uitmaken. Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst… 

Writer Henk Pröpper's slow heartbeat

Writer and publicist Henk Pröpper had only just moved to his beloved Paris when the city came to a standstill, and so did his heart almost. Once fitted with a pacemaker, he took to the city in the one hour a day Parisians were allowed. A new world opened up for him. For Henk Pröpper (62), former director... 

A danced ode to a Polish harpsichordist - sounds inaccessible, but Jan Martens makes it compelling #tfboulevard

I have seen a lot of genre mash-ups in my lifetime. But I think a danced documentary about a musician was a first for me. The focus of choreographer Jan Martens in his new dance solo Elisabeth Gets Her Way is the famous harpsichordist Elisabeth Chojnacka. The Polish left for Paris at the age of 23. There she set her sights on... 

'Vanished talent and manpower will break up culture sector as it relaunches in September'

The uncertainty of the events sector and cultural institutions, after 17 months of lockdowns and one-half-meter openings, is not only disastrous for the mood of executives, artists and spectators. According to the Creative Sector Taskforce, much more is being lost. In fact, a 'Marshall Plan' is needed to help the cultural and creative sector get back on its feet,... 

The NUT delivers splendour with Never Work Again.

On the day that Mark Zuckerberg, CEO of the world's Facebook, announced his launch to the 'Metaversum', in order to trounce his collegatechies Bezos, Musk and Branson, who had only had a little sniff of the Universe, I attended the performance 'Never work again' by the Nieuw Utrechts Toneel in Utrecht Leidsche Rijn. In these times of lockdown and... 

ITA leaves exactly the wrong things to the imagination in Age of Rage. #HF21

In Electra, one of the finest tragedies handed down to us by the ancient Greeks, there is at least one piece of text that made history. It is the account of a horse race. You see nothing, but the language puts your imagination to work. 25 centuries later, they tried to turn the images described into real images for the... 

Presentator Harm Edens schreef een boek over zijn jeugd: ‘Ik ben me altijd een buitenstaander blijven voelen’

Hij is bekend als schrijver van comedyseries, zoals SamSam en Het zonnetje in huis, en als presentator van het satirische tv-programma Dit was het nieuws. Maar tijdens de jeugd van Harm Edens (59) viel er weinig te lachen. ‘Al klapt het hele land voor je, als je ouders dat niet doen, blijft dat een gemis.’ De ‘intelligente lockdown’ was vorig… 

Mailles remains in the Holland Festival a closed oyster that does not reveal its pearl.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen… 

Theatrical installation looking at current events from the Maroons' perspective, this summer at Plein Theatre

Swart Gat/ Golden Age (Dunguu olo - katibo-ten) is a theatrical installation about Amsterdam's slavery past and Maroon culture from Suriname. The concept is by Tolin Erwin Alexander, Berith Danse and designer Bartel Meyburg. The theatrical installation, which has lost none of its urgency, has been further finished and will start again in summer 2021! From 17 June (19 June... 

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and Liechtenstein will allow musicians, performers… 

Hoe schrijver Maartje Wortel met zichzelf werd geconfronteerd: ‘Ik liep letterlijk en figuurlijk steeds weer dezelfde rondjes.’

Vijf jaar lang wandelden schrijvers Maartje Wortel en Niña Weijers dagelijks eindeloze rondjes door het Oosterpark. Toen daar plotseling een einde aan kwam, werd Wortel ineens flink met zichzelf geconfronteerd. ‘Voor mijn gevoel had ik nergens meer houvast’. Vrolijk zwaaiend komt Maartje Wortel (38) aanlopen, een volle tas met boodschappen in de hand. ‘Niet handig nee, voor een wandelinterview,’ constateert… 

Nerdpodcast #12: Jeroen Bartelse van de Covid Taskforce Creatieve en Culturele sector: Het is nog afwachten hoe snel mensen terug kunnen, en hoeveel mensen terugkomen.

Jeroen Bartelse is niet alleen directeur van TivoliVredenburg in Utrecht, de oud directeur van de Raad voor Cultuur is ook prominent lid van de Taskforce die voor de culturele en creatieve sector de lobby voert voor steun aan de cultuur in tijden van Corona. Marijn Lems en Wijbrand Schaap blikken met hem terug op het eerste coronajaar, samengevat in… 

1 year of Corona in the City - Outdoor exhibition and online relay broadcast

Op zaterdag 15 mei 2021 is het precies één jaar geleden dat burgemeester Femke Halsema de digitale tentoonstelling Corona in de Stad van het Amsterdam Museum opende. Een digitale tentoonstelling over de gevolgen van het coronavirus op de stad Amsterdam en haar bewoners. Om stil te staan bij 1 jaar Corona in de Stad toont het Amsterdam Museum vanaf 15… 

Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.

TivoliVredenburg is een gebouw als een festival. ontelbare podia, bars, een café en een restaurant, honderden mensen aan het werk, duizenden binnen op een avond. Ik kwam er altijd te weinig. Maar als ik er kwam was het feest. Een gebouw gerund door en bezocht door supergemotiveerde mensen met maar één doel: zoveel mogelijk muziek voor zoveel mogelijk mensen. Tot… 

UTRECHTSE PODIA HEROPEN EVEN FOR TRIAL EVENTS - EKKO, De Helling, TivoliVredenburg, Stadsschouwburg Utrecht and Podium Hoge Woerd will present eighteen 'pilots' for live audiences in April

From 19 to 24 April, Utrecht venues will finally - temporarily - open their doors to the public. Pilot events, 'pilots', are taking place all over the Netherlands this month. TivoliVredenburg, De Helling, EKKO, Stadsschouwburg Utrecht and Podium Hoge Woerd are also trying out how testing for access at coronaproof programmes works. Pilots will take place in the cultural sector in April 

Geachte meneer Rutte: Waarom moeten muziekscholen dicht blijven? Waarom zo willekeurig?

Geachte demissionair Minister-president Rutte, beste Mark, Het is voor het eerste dat ik me tot u wend, überhaupt de eerste keer voor mij om een dergelijke brief te schrijven. Er moet me namelijk iets van het hart, ik kan het allemaal niet meer volgen en begrijp het ook niet meer. Voor ik aangeef wat mij parten speelt, zal ik mezelf… 

'Cherish this!': test festival in Biddinghuizen is purging fever dream for small crowd

Hundreds of people hosted, boozed and flirted in the Flevopolder this weekend. As of old, in fact. Were we witnessing a cautious advance for what awaits us later this year, or was the Back to Live experiment an ultra-short flare-up of a life that is far from within reach? Either way, some 3,000 people experienced a... 

‘Als je maar één iemand raakt, kan dat de wereld veranderen.’ “Wanhopige optimist” Adriaan van Dis schreef een boek vol vrolijke boosheid

Het is een fris en levendig boek, de nieuwe roman van Adriaan van Dis (74). Op de hem kenmerkende humoristische toon snijdt Van Dis in KliFi de grote thema’s van deze tijd aan: klimaatverandering, de vluchtelingencrisis, politiek populisme, (on)vrijheid. Als in de republiek Nederland een verpletterend warme zomer uitmondt in een orkaan en een dorp van vluchtelingen wordt weggevaagd, zwijgen… 

Raymond K. is in love; a piece with butterflies in the stomach as spring arrives

Elke zondagmorgen is als een lockdown. De straten van de stad liggen er verlaten bij. Ik kom alleen personages uit mijn verhalen tegen. Twee mannen en een vrouw met telefoonnummers op hun borst lopen verloren rond. Ze weten niet meer wie ze zijn of waar ze naartoe moeten. Een gepensioneerde schrijver zoekt wanhopig naar de pagina’s van een verloren verhaal.… 

A plea: stop the online sell-out of youth theatre!

Zal ik maar direct met de kern beginnen? Ik ben boos op mijn sectorgenoten. Niet op allemaal, maar wel op een heel groot deel. Ik ben boos op al die grote gezelschappen voor jeugdtheater die vanuit hun marketingafdelingen met dikke subsidie hebben bedacht dat een registratie voor jeugdtheater maar 2,99 waard is. Dus het met de hele familie bekijken van… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)