Meteen naar de inhoud

lockdown

Toezichthouders komen met noodkreet naar ministerie: ‘Wat eenmaal weg is, is lastig weer opbouwen.’

‘Wij komen met deze hartenkreet, omdat wij oprecht bezorgd zijn dat de culturele sector de lockdowns van de afgelopen twee jaar niet te boven komt.’Dit schrijven de voorzitters van de Raden van Toezicht van een groot aantal culturele instellingen vandaag in een brief aan Ernst Kuipers, minister van VWS, en Robbert Dijkgraaf en Gunay Uslu, respectievelijk minister en staatssecretaris van… 

Het kabinet graaft zich in, waar nu juist samenwerken met de samenleving nodig is. 

Ik vermoed dat de keuze om de musea, de concertzalen en de theaters dicht te houden, terwijl sport en Bijenkorf open kunnen, niet uit cultuurhaat geboren is. Een jaar geleden had ik getwijfeld. Nu is duidelijk dat hullie van het OMT eigenlijk helemaal geen verlichting willen, maar de grootste dreiging van burgelijke ongehoorzaamheid willen indammen. Sporters en middenstanders gooien eerder… 

Taskforce culturele en creatieve sector: open de culturele sector!

De Taskforce culturele en creatieve sector roept het kabinet op om consequent beleid te voeren met betrekking tot de verschillende sectoren en gaat ervan uit dat: – nu commerciële doorstroomlocaties (zoals de Bijenkorf) heropenen, ook culturele doorstroomlocaties als musea, monumenten en presentatieinstellingen de deuren kunnen openen. – nu binnensporten weer kan, ook actieve kunst- en cultuurbeoefening weer mogelijk is. Deze… 

TASKFORCE: KABINET, BIED DE CULTUURSECTOR EEN HELDER PERSPECTIEF 

Het virus mag dan wel onvoorspelbaar zijn, hoe we erop reageren hoeft dat niet te zijn. De Taskforce culturele en creatieve sector roept het kabinet op om snel te komen met een voorspelbare overheidsstrategie, gericht op verschillende stadia van de pandemie. Geef aan bij welke coronasignaalwaarden beperkende maatregelen voor de culturele sector in werking treden of opgeheven kunnen worden. Koppel… 

Taskforce Creatieve Sector: ‘Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst zijn!’

‘Als je een lockdown invoert, doe het dan bij plekken waar veel besmettingen plaats vinden. Door de zorgvuldige naleving van het Corona Toegangsbewijs (CTB) in theaters, concertzalen, musea en bioscopen zijn er daar juist weinig besmettingen. Dus die maatregel juist op de culturele sector te richten gaat weinig uitmaken. Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst… 

De trage hartslag van schrijver Henk Pröpper

Schrijver en publicist Henk Pröpper was nog maar net verhuisd naar zijn geliefde Parijs, toen de stad tot stilstand kwam, en zijn hart bijna ook. Eenmaal voorzien van een pacemaker trok hij in het ene uurtje per dag dat het Parijzenaars was toegestaan, de stad in. Er ging een nieuwe wereld voor hem open. Voor Henk Pröpper (62), voormalig directeur… 

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van choreograaf Jan Martens in zijn nieuwe danssolo Elisabeth Gets Her Way is de beroemde klaveciniste Elisabeth Chojnacka. De Poolse vertrok op 23-jarige leeftijd naar Parijs. Daar stelde ze zich tot doel om… 

‘Verdwenen talent en menskracht zullen cultuursector opbreken bij herstart in september’

De onzekerheid van de evenementensector en de culturele instellingen is, na 17 maanden van lockdowns en anderhalvemeteropeningen, niet alleen funest voor het humeur van de directies, artiesten en toeschouwers. Volgens de Taskforce van de creatieve sector is er veel meer verloren aan het gaan. Er is zelfs een ‘Marshallplan’ nodig om de culturele en creatieve sector er weer bovenop te… 

Het NUT levert prachtklus met Nooit meer werken.

Op de dag dat Mark Zuckerberg, CEO van de wereld Facebook, zijn lancering naar het ‘Metaversum’ aankondigde, om zo zijn collegatechies Bezos, Musk en Branson, die alleen maar een beetje aan het Universum hadden geroken, af te troeven, bezocht ik in Utrecht Leidsche Rijn de voorstelling ‘Nooit meer werken’ van het Nieuw Utrechts Toneel. In deze tijden van lockdown en… 

ITA laat in Age of Rage precies de verkeerde dingen aan de verbeelding over. #HF21

In Elektra, een van de mooiste tragedies die de oude Grieken ons hebben overgeleverd, zit minstens één stuk tekst dat geschiedenis geschreven heeft. Het is het verslag van een paardenrace. Je ziet niks, maar de taal zet je verbeelding aan het werk. 25 eeuwen later hebben ze geprobeerd om de beschreven beelden om te zetten in echte beelden voor de… 

Presentator Harm Edens schreef een boek over zijn jeugd: ‘Ik ben me altijd een buitenstaander blijven voelen’

Hij is bekend als schrijver van comedyseries, zoals SamSam en Het zonnetje in huis, en als presentator van het satirische tv-programma Dit was het nieuws. Maar tijdens de jeugd van Harm Edens (59) viel er weinig te lachen. ‘Al klapt het hele land voor je, als je ouders dat niet doen, blijft dat een gemis.’ De ‘intelligente lockdown’ was vorig… 

Mailles blijft in het Holland Festival een gesloten oester die haar parel niet prijsgeeft.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen… 

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater

Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021! Van 17 juni (19 juni… 

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and Liechtenstein will allow musicians, performers… 

Hoe schrijver Maartje Wortel met zichzelf werd geconfronteerd: ‘Ik liep letterlijk en figuurlijk steeds weer dezelfde rondjes.’

Vijf jaar lang wandelden schrijvers Maartje Wortel en Niña Weijers dagelijks eindeloze rondjes door het Oosterpark. Toen daar plotseling een einde aan kwam, werd Wortel ineens flink met zichzelf geconfronteerd. ‘Voor mijn gevoel had ik nergens meer houvast’. Vrolijk zwaaiend komt Maartje Wortel (38) aanlopen, een volle tas met boodschappen in de hand. ‘Niet handig nee, voor een wandelinterview,’ constateert… 

Nerdpodcast #12: Jeroen Bartelse van de Covid Taskforce Creatieve en Culturele sector: Het is nog afwachten hoe snel mensen terug kunnen, en hoeveel mensen terugkomen.

 Jeroen Bartelse is niet alleen directeur van TivoliVredenburg in Utrecht, de oud directeur van de Raad voor Cultuur is ook prominent lid van de Taskforce die voor de culturele en creatieve sector de lobby voert voor steun aan de cultuur in tijden van Corona. Marijn Lems en Wijbrand Schaap blikken met hem terug op het eerste coronajaar, samengevat in… 

1 jaar Corona in de Stad – Buitenexpositie en online estafette-uitzending

Op zaterdag 15 mei 2021 is het precies één jaar geleden dat burgemeester Femke Halsema de digitale tentoonstelling Corona in de Stad van het Amsterdam Museum opende. Een digitale tentoonstelling over de gevolgen van het coronavirus op de stad Amsterdam en haar bewoners. Om stil te staan bij 1 jaar Corona in de Stad toont het Amsterdam Museum vanaf 15… 

Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.

TivoliVredenburg is een gebouw als een festival. ontelbare podia, bars, een café en een restaurant, honderden mensen aan het werk, duizenden binnen op een avond. Ik kwam er altijd te weinig. Maar als ik er kwam was het feest. Een gebouw gerund door en bezocht door supergemotiveerde mensen met maar één doel: zoveel mogelijk muziek voor zoveel mogelijk mensen. Tot… 

UTRECHTSE PODIA HEROPENEN EVEN VOOR PROEFEVENEMENTEN – EKKO, De Helling, TivoliVredenburg, Stadsschouwburg Utrecht en Podium Hoge Woerd presenteren in april achttien ‘pilots’ voor live publiek

Van 19 tot en met 24 april openen Utrechtse podia eindelijk – tijdelijk – de deuren voor publiek. In heel Nederland vinden deze maand proefevenementen, ‘pilots’, plaats. Ook door TivoliVredenburg, De Helling, EKKO, Stadsschouwburg Utrecht en Podium Hoge Woerd wordt uitgeprobeerd hoe testen voor toegang bij coronaproof programma in zijn werk gaat. In april vinden in de cultuursector pilots plaats… 

Geachte meneer Rutte: Waarom moeten muziekscholen dicht blijven? Waarom zo willekeurig?

Geachte demissionair Minister-president Rutte, beste Mark, Het is voor het eerste dat ik me tot u wend, überhaupt de eerste keer voor mij om een dergelijke brief te schrijven. Er moet me namelijk iets van het hart, ik kan het allemaal niet meer volgen en begrijp het ook niet meer. Voor ik aangeef wat mij parten speelt, zal ik mezelf… 

‘Koester dit!’: testfestival in Biddinghuizen is een louterende koortsdroom voor kleine massa

Honderden mensen hosten, zopen en flirtten er dit weekend  op los in de Flevopolder. Als vanouds eigenlijk. Waren we getuigen van een voorzichtig voorschotje voor wat ons later dit jaar te wachten staat, of was het Back to Live-experiment een ultrakorte opflikkering van een leven dat nog lang niet binnen handbereik is? Hoe dan ook, zo’n 3.000 mensen beleefden een… 

‘Als je maar één iemand raakt, kan dat de wereld veranderen.’ “Wanhopige optimist” Adriaan van Dis schreef een boek vol vrolijke boosheid

Het is een fris en levendig boek, de nieuwe roman van Adriaan van Dis (74). Op de hem kenmerkende humoristische toon snijdt Van Dis in KliFi de grote thema’s van deze tijd aan: klimaatverandering, de vluchtelingencrisis, politiek populisme, (on)vrijheid. Als in de republiek Nederland een verpletterend warme zomer uitmondt in een orkaan en een dorp van vluchtelingen wordt weggevaagd, zwijgen… 

Raymond K. is verliefd; een stukje met vlinders in de buik omdat het voorjaar wordt

Elke zondagmorgen is als een lockdown. De straten van de stad liggen er verlaten bij. Ik kom alleen personages uit mijn verhalen tegen. Twee mannen en een vrouw met telefoonnummers op hun borst lopen verloren rond. Ze weten niet meer wie ze zijn of waar ze naartoe moeten. Een gepensioneerde schrijver zoekt wanhopig naar de pagina’s van een verloren verhaal.… 

Een smeekbede: stop met de online uitverkoop van jeugdtheater!

Zal ik maar direct met de kern beginnen? Ik ben boos op mijn sectorgenoten. Niet op allemaal, maar wel op een heel groot deel. Ik ben boos op al die grote gezelschappen voor jeugdtheater die vanuit hun marketingafdelingen met dikke subsidie hebben bedacht dat een registratie voor jeugdtheater maar 2,99 waard is. Dus het met de hele familie bekijken van… 

Wie ontwikkelt de donkere keukens voor het theater?

Even geen voorstellingen maken alsof er niets gebeurd is, maar concepten ontwikkelen, experimenten aangaan, boldly gaan waar niemand in deze sector tot nu toe durfde te gaan (sorry, ik kijk veel Star Trek tijdens de lockdown). Dat lijkt me een uitstekende besteding van subsidiegeld en kan ook nog weer wat elan terugbrengen in deze klotetijd.

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands