Skip to content

marathon

Writers writing. That's what Moped at Sea is about, and that's ok. 

Veel fervente lezers zullen ervan dromen dat hun favoriete schrijver op een dag bij hen aan tafel aanschuift, om te vertellen over haar werk. Misschien evenveel fervente lezers zullen hun droomauteur meenemen op een ommetje, lam willen drinken op een caféterras of meenemen naar een darkroom. Of naar een klassiek concert in het Concertgebouw. Kan allemaal. Sommigen zullen zelfs alleen… 

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn Shakespearebewerkingen ‘Kings of War’ en ‘Romeinse Tragedies’. Marathons, urenlang theater met eten tussendoor. Valentijnsdag 2021… 

Film tip this week: Festival of short film Go Short goes online

De korte film is de poëzie van de filmindustrie. Deze uitspraak van een programmeur van de Berlinale wordt met instemming aangehaald door Go Short. Dit internationaal zeer gewaardeerde festival voor korte films – opstapje voor de Oscar en andere prijzen – had begin april moeten plaatsvinden in Nijmegen. Maar, het zal u niet verbazen, corona haalde daar een streep door.… 

Tranen en pannenkoekenmeel – Noël Fischer een week na de afgelasting van Trojan Wars

Regisseur Noël Fischer, artistiek leider van HNTJong, de jeugdclub van Het Nationale Theater, vernam een week geleden vlak voor de eerste try-out dat ze met Trojan Wars het podium niet op mocht voor de try-out, noch voor première van zaterdag. Geen gewone opvoering maar een marathonvoorstelling met drie delen, met in de pauzes voer voor de geest (muziek) en de… 

Met een hecht team win je de wereldcup. Hoe het Holland Festival dit jaar alle cynici de mond snoerde.

Het Holland Festival van 2019 was het beste in decennia. In ieder geval in de 25 jaar die ik er bewust van mee heb gekregen kan ik mij geen nationaal festival herinneren dat zoveel impact koppelde aan zoveel prestige. Of bezoekerstargets al of niet gehaald zijn, zal me daarbij een zorg zijn. Het is, zoals Volkskrant-collega Hein Janssen ooit opmerkte,… 

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’

In 2016 sloegen het Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausenstiftung de handen ineen ineen om het magnum opus van de Duitse avant-gardist op de planken te brengen in de Amsterdamse Gashouder. Licht steekt in ambitie en omvang Wagners Ring des Nibelungen ruim naar de kroon. Tegenover de vier avondvullende opera’s van zijn oudere collega plaatst Stockhausen ‘Sieben… 

Sadettin Kırmızıyüz. Photo: Joost de Haast

Dutch version of The Wire moves from Rotterdam to The Hague

Nationale Toneel Theatre is working on its mission to bring society to the stage. The Nation, that insane marathon with Romana Vrede about a disappearance in the Schilderswijk neighbourhood, and Mark Rietman, will be ready this autumn. Anyone who thought it was time for another slice of tedious retro hag comedy after that is wrong. We do have a classic coming up in... 

Rufus Norris maakt theater van Brexit: ‘Theaters zijn de echokamer van de linkse bubble.’

De wind waait er harder dan elders. Het licht is er grijzer dan verderop. De Londense zuidoever, jarenlang ‘de andere kant’ van de chique binnenstad van de Engelse hoofdstad is in de vorige eeuw onderwerp geweest van diverse vernieuwingsgolven. Het begon in 1951met de bouw van concertgebouw ‘Southbank Centre‘, na jaren van gesteggel in 1976 gevolgd door het in dezelfde… 

Mira Feticu interviews Mircea Cărtărescu: 'My readers deserve a medal'

Earlier this year, Mircea Cărtărescu, Romania's greatest writer, was a guest at the Winternachten festival. Writer Mira Feticu, who was born and grew up in Romania and even received lectures from Cărtărescu as a student, interviewed her former compatriot and professor for A Quattro Mani. A beautiful conversation about their homeland, truth, literature and poetry. 'My books are... 

7 reasons why you should invest in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie has achieved an enormous amount in the short time she has been boss of Holland Festival. I've experienced the festival now since the late 1990s and watched it evolve from something very personal and sometimes obscure (under Ivo van Hove), to an ethereal feast of sizzling aesthetics (with Pierre Audi), to what it... 

Joël Pommerat: ‘De geschiedenis herhaalt zich niet. We kunnen er juist van leren.’ (HF16)

Een van de bijzondere voorstellingen op het Holland Festival van dit jaar is ‘Ça Ira (1): Fin de Louis’ van het Franse gezelschap Compagnie Louis Brouillard. Ik bezocht de voorstelling eerder in Luxemburg en sprak met de regisseur en schrijver van deze dik vier uur durende marathon over de Franse Revolutie. Het lijkt nogal wat: 40 acteurs op het toneel… 

winter nights on blab

On the sofa with The Signature Hunter, The Translator and Abdelkader Benali

Three and a half hours of streaming video from a seating area at The Hague's Winternachten festival. I won't blame you if you didn't follow everything. I wasn't quite there myself at the end. Still, it was a success. If only because it hasn't been done here in the country before. Blab is so new that... 

Where did Rachmaninov's success come from?

Actually, Sergei Rachmaninov (1873-1943) was a bit of an oddity, an anachronism. He bit into the composition style of his great example Pyotr Ilyich Tchaikovsky, who died in 1893. When contrasting Rachmaninov with some of his contemporaries (Dmitri Shostakowich, Sergei Prokofiev, Igor Strawinsky and overseas Charles Ives, George Antheil and Edgard Varèse), it is only right to notice... 

One Lulu is not the other

Eye organised a Lulu Marathon as part of the William Kentridge exhibition at the Holland Festival. Kentridge directed Alban Berg's opera Lulu. As part of that, Eye screened the two main Lulu films that inspired him. The first was Leopold Jessner's Erdgeist (1923) and the second was G.W. Pabst's Die Büchse der Pandora (1929). Two iconic Weimar... 

De zeven voorstellingen die je dit Holland Festival moet zien

As Big as the Sky Ik zie uit naar het nieuwe multimediaproject van Arnoud Noordegraaf, As Big as the Sky, met decors van Ai Wei Wei. Noordegraaf is een meester in het laten vervagen van de grenzen tussen film en werkelijkheid. Zijn muziek is elegant en aansprekend en staat in dienst van het verhaal. As Big as the Sky, op… 

Photo: Wijbrand Schaap

Joop Daalmeijer Marathon (closing): 'But who knows anything about it? They are all generalists sitting there.'

Wijbrand Schaap: 'The amateur arts. I have personally experienced the cutbacks at the Utrecht Centre for the Arts in Utrecht. First, they were heavily cut back there back in 2001 under Leefbaar. They survived that, and now they were just recovering a bit...' Joop Daalmeijer: ' ...and now everything is going to the schools.' Wijbrand Schaap: 'There are... 

Joop Daalmeijer Marathon (7): 'If the knowledge is lost, so is the heritage.'

Wijbrand Schaap: 'Just one more point. Then we're almost through.' Joop Daalmeijer: 'Continue quietly, we have until half past five.' Wijbrand Schaap: 'We have a problem with real estate. A lot of inner cities are empty. Shop premises are empty, downtown office buildings are unrentable. What do the municipalities say? Put artists in them. Cost nothing, because for free rent they do... 

Joop Daalmeijer Marathon (6): 'The Rijksakademie will go to pieces if we don't intervene'

Wijbrand Schaap: 'The basic infrastructure was keelhauled by Zijlstra while it was not yet ripe. That, in its smaller version, now runs the risk of leading to further rigidity.' Joop Daalmeijer: 'That's a good observation. We are also working on that in our Culture Exploration. We are having a lot of discussions, which we are also taking out into the country. We are starting... 

Joop Daalmeijer Marathon (5) "All balls on Amsterdam", I'm not into that at all.

Wijbrand Schaap: 'Now on the role of cities. One of the reactions on our site is about the role of the randstad in cultural policy. Melle Daamen puts the primacy in the randstad, and goes further than the council in this.' Joop Daalmeijer: 'The council has no position yet.' Wijbrand Schaap: 'But there is something in the Culture Outlook. Cities form... 

Joop Daalmeijer Marathon (4): ‘Omroepen knijpen artiesten uit’

Wijbrand Schaap: ‘Volgende hot issue. Auteursrecht staat in een paar passages van de Cultuurverkenning genoemd. Daar heb ik op diverse manieren ook mee te maken. Er is natuurlijk dat nieuwe auteurscontractenrecht, dat in de kamer ooit, misschien, gaat worden behandeld. Mooi daaraan is dat de positie van de maker in dat recht is versterkt.’ Joop Daalmeijer: ‘Terecht.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar… 

Joop Daalmeijer Marathon (3): "The arts sector should have reached out to consumers"

Wijbrand Schaap: 'There has been much talk about the change in Council attitudes under your leadership. After the confrontation course under your predecessor Els Swaab, you seemed appointed by Halbe Zijlstra to act as a kind of applause machine.' Joop Daalmeijer: 'I was not hired by Halbe Zijlstra, I was appointed by the queen. Isn't that nice?... 

Joop Daalmeijer Marathon (2): 'So that caution is not always necessary.'

Wijbrand Schaap: 'When it comes to talent development and embedding in society, it also has a lot to do with the absolute basics. It also touches on the minister's two functions: education and culture. Arts education in primary schools does not really help embedding. No attention has been paid to art in the pedagogical academies for years.... 

Photo: Wijbrand Schaap

‘Bezuinigingen leiden wel degelijk tot kwaliteitsverlies.’ Het grote Raad voor de Kunst-interview (1): “Het mecenaat is natuurlijk flauwekul.”

Joop Daalmeijer: ‘Ik autoriseer nooit. Dat vind ik zo’n onzin. Een journalist moet gewoon goed zijn werk doen.’ Wijbrand Schaap: ‘Daar zijn we het dan over eens. We schrijven alles integraal op, maar omdat gesprekken over alles nogal eens oeverloos willen zijn, wil ik het ophangen aan de Cultuurverkenning. Dat is het meest concrete stuk en het meest actueel, en het… 

Legendary director Peter Brook (89): Theatre is the field given to me

The Valley of Astonishment. Titles don't come much prettier than that of 'The Valley of Astonishment'. Theatre legend Peter Brook's tentative last play is coming to Amsterdam. The Holland Festival gave me and two journalists from Parool and NRC, respectively, the opportunity to talk to the already legendary director when he was alive. Pretty special, because the man who enchanted an entire generation of theatre-makers and audiences with performances such as the nine-hour Mahabharata in Avignon, is considered a deity among theatre connoisseurs and enthusiasts.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)