Skip to content

theatres

Nerdpodcast #11: Samora Bergtop over witte kritiek met witte critici Marijn Lems en Wijbrand Schaap

‘We denken dat we divers kunnen denken, maar uiteindelijk moet er een uitwisseling bestaan in dat denken. Dan moet je ook andere perspectieven binnen laten komen. Je hoeft het dus niet allemaal zelf te bedenken.’ Samora Bergtop heeft opvattingen over theaterkritiek en hoe die uit zijn witte bubbel zou kunnen komen. Marijn lems en ondergetekende gaan het gesprek aan… 

Godfried Bomans: respectively loved, vilified, misunderstood and forgotten

Godfried Bomans died half a century ago. Almost immediately afterwards, the Netherlands' best-loved writer sank into oblivion. It is time for a reappraisal of Bomans' literary work and even his political views. I delved into the archives, also looking for the few traces of Bomans in Amersfoort. First some round figures. Seventy years ago, he delivered a lecture... 

Nederlandse artiesten vragen massaal steun voor vrije theaterproducenten.

In een brandbrief aan Minister van Engelshoven vragen meer dan duizend acteurs en regisseurs de vrije theaterproducenten financieel te steunen in de Corona crisis. De vrije theaterproducenten zorgen met elkaar jaarlijks voor 60% van het aanbod in de Nederlandse schouwburgen en theaters. Dat doen zij met eigen investeringen en zonder subsidie. Door de maatregelen genomen in de strijd tegen Corona… 

Waarom de prachtige jaarcijfers van de schouwburg- en concertgebouwdirecties duidelijk maken dat het stelsel om moet. 

Het gaat weer eens waanzinnig met de Nederlandse theaters en concertgebouwen. De directies, verzameld in de VSCD, slagen er ieder jaar weer in om in het najaar met werkelijk fantastische cijfers naar buiten te komen. Ook dit jaar is het gejuich niet van de lucht. Alles groeit. Het aantal banen, en het aantal vrijwilligers, bijvoorbeeld. (beiden met 3% gestegen in… 

We are nowhere near crazy enough. Why theatre desperately needs a little more Crazy Wisdom.

‘Wij zullen nooit genoeg ‘hetzelfde’ zijn, wij randfiguren: bipolair, borderline, homo, lesbo, onbestemd, narcistisch, autistisch, hysterisch – en we zijn allemaal dodelijk onzeker en we hebben allemaal een knuffel nodig.’ Permanente, schijnbaar onvermijdelijke onzekerheid is de theatersector eigen. Ramsey Nasr trof dat scherp in zijn toespraak bij het ontvangen van zijn tweede Louis D’Or. De moed, of soms bijna masochistische… 

Nieuw publiek voor gesubsidieerd theater? Nederland werkt dat tegen.

Samen met twee 12-jarige kids ga ik naar een toneelvoorstelling. Naar een toneelvoorstelling met het label ‘volwassen voorstelling’. De kaarten kosten 25,- per stuk. Korting voor studenten. Korting voor CJP. Geen korting voor kinderen, excuus,  jongeren, want ja, die twee brugklassers zijn al 12. Is deze voorstelling gemaakt voor kinderen? Nee. Ze is gemaakt voor de nieuwsgierige, open kijker, voor… 

Two more than deserved awards for 'the Netherlands' only truly innovative theatre'

Would it happen after all? Would Liesbeth Coltof's dream really come true? For 36 years, she made theatre in which the age of the audience played no role. On Saturday 6 October, she received the Oeuvre Prize from the Association of Theatre Directors (VSCD) from the hands of Hedy d'Ancona. In doing so, she surpassed Ivo van Hove. The internationally breakthrough leader of the... 

Sharp rise in volunteering in Dutch museums #fairpractice

De kans dat je in een museum geholpen wordt door iemand die daar onbetaald, puur voor haar lol staat, is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Dit geldt vooral voor museumwinkels, museumcafés en garderobes, kortom, alles wat met commerciële activiteiten en bedrijfsvoering te maken heeft. Dit blijkt uit een nader onderzoek van de tamelijk juichende cijfers over 2017, die de Museumvereniging… 

The Netherlands is festivalised. And why that is a very good thing. Collaborating festivals come out with a pamphlet (and ask for money)

Grandpa tells. In 1989, a committee of experts chose a different theatre course in my city, Utrecht. The just-risen festival Theater aan de Werf would get more money, the marching theatre would disappear from 't Hoogt and the rest would have to take care of the newcomer with fewer days of programming. Then we took to the streets against the so-called 'festivalisation',... 

Theatre boards want more money for 'difficult' offerings.

Er worden meer opera’s en klassieke concerten aangeboden in de Nederlandse schouwburgen en concertzalen. Ook werd er meer theater aangeboden voor de jeugd. Mooie ontwikkelingen, maar de stijging in het aanbod (3 procent) leidde niet direct tot een evenredige stijging in het publiek. Dat nam met slechts 1 procent toe. Het aantal toeschouwers voor toneel en cabaret daalde zelfs. Daarom… 

Rainer Hofmann (SPRING): 'After the populist attack from the right, the performing arts now face an attack from the left.'

Donderdag 17 mei opent SPRING Performing Arts Festival in Utrecht met o.a. Sic Transit Gloria Mundi van Dries Verhoeven en to come (extended) van Mette Ingvartsen. In tien dagen zijn er ruim vijfentwintig internationale dans- en theaterproducties, installaties en performance werken in de publieke ruimte en stedelijke omgeving te zien. Een week eerder oogt festivaldirecteur Rainer Hofmann ontspannen. ‘Tot nu… 

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans vertelden een select clubje journalisten wat het publiek van 18-27 mei te wachten… 

Culture Council wants review of system, but cautious 'Theatre Sector Opinion' is licence for arbitrariness by House of Representatives

Today, the Culture Council comes out with one of the weaker advices in its existence. The Netherlands' highest cultural advisory body showed vision, leadership and boldness earlier this season with the 'Verkenning' and the 'Sectoradvies Muziek'. The exploration called for a reversal of subsidy flows, with urban regions taking the initiative. In the advice for the music sector, it broke... 

Vijf weken lang Bambie in Utrecht? Zou zomaar de weg zijn naar een diverser cultuur

Nu we het toch over diversiteit hebben: binnen het dominant blanke theaterpubliek zit het ook vol met bubbels. Zo heb ik het de afgelopen twee weken maar eens op me laten inwerken hoe weinig overlap er zit tussen het publiek van de twee kunsttheaters in mijn stad, Utrecht. Althans: ik heb me even soort van ondergedompeld in de wereld van… 

Tourbus Beatles (replica) Foto: Chris Samson CC.BY 2.0

Je had één kans om de kunstsubsidies duurzaam te verbeteren…

Half september valt de beslissing officieel, maar achter de schermen is zij al genomen. Nederland krijgt een hele kleine culturele basisinfrastructuur voor de podiumkunsten, en een heel erg groot fonds waar iedereen die toneel, dans, mime of muziek wil maken bij moet aankloppen. Ik heb de afgelopen tijd wat rondgevraagd, en dat wordt het dus. Zo kan de politiek geen… 

Waarom het meer dan dom is van de NPO om Radio Kunststof te verplaatsen

Radio Kunststof is één van de succesvolste programma’s in de vroege avond op onze landelijke rampenzender Radio 1. Dat succes komt deels door de mooie formule: een lang gesprek met een meer of minder bekend figuur uit de kunst- en mediahoek. Veel belangrijker reden voor dat succes is echter het uitzendtijdstip. Tussen zeven en acht uur ’s avonds zitten heel… 

Dramatische toename vrijwilligerswerk in theaters en concertzalen.

Een van de hoogtepunten van het jaar is altijd de presentatie van ‘de cijfers’ door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Die zijn namelijk onverminderd positief. Al jaren. En dus is het al jaren een uitdaging om uit te zoeken waarom die positieve cijfers zo lastig te rijmen zijn met het beeld van de werkelijkheid. Dat helemaal niet zo… 

Zvizdal - Chernobyl so far so close, by Berlin/The Zuidelijk Toneel

Do you want the audience back, Sarah Sluimer? Then give it back to the actors.

In the Volkskrant of 8 May 2017, Sarah Sluimer lets loose. The opinion maker (for Volkskrant and De Correspondent, among others) used to be a theatre maker and now wonders aloud why she is a bit done with theatre. Because she actually writes that down. I quote: 'I breathed theatre. I ate performances and was convinced that what was there,... 

Meg Stuart throws very ordinary bodies into the fray

Meg Stuart's two-hour heroic epic Until Our Hearts Stop, showing at the Rotterdam Schouwburg this week, does not engage in dramatic construction according to the rules of Aristotle's Poetics. We don't know who those people are there on stage. Nor do they seem to have been given any special assignment, although they are clearly being... 

‘Subsidies steunden altijd de leidende cultuur’

Dit verhaal schreef ik in 2003, naar aanleiding van het verschijnen van een groot historisch onderzoek naar het schouwburgbezoek. Ik keer er vaak naar terug, dit onderzoek. Omdat het me met beide benen op de grond houdt tijdens het schreeuwen om cultuur. En omdat het de noodzaak onderstreept om het systeem toch maar eens grondig te herzien. ‘Niets zo constant… 

Our actors are burnt out, audiences have lost their way. Save the theatre!

Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix… 

Tefer, Itamar Serussi, Balletto di Roma, foto: Matteo Carratoni

Julidans dubbelprogramma met Levi en Serussi roept vooral vragen op

Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).

Art in the pincers. Why theatres do have to come up with jubilant figures.

Een week geleden presenteerden de schouwburgen aangesloten bij de VSCD  tijdens het jaarlijkse congres mooie figures. Het aantal voorstellingen daalde weliswaar, maar de gemiddelde zaalbezetting was andermaal gestegen. Menigeen in de sector fronste de wenkbrauwen, en na enig narekenen kwam Wijbrand Schaap na aanvankelijk positief nieuws tot de conclusie dat het helemaal not zo goed gaat met de podiumkunsten. En ook op dat bericht is weer kritiek mogelijk; de VSCD omvat niet alle theaters, sommige zijn gefuseerd etc. Weer een dag later legde Jeffrey Meulman in zijn blog de vinger op de zere plek:

Figures don't lie: Dutch venues are doing badly

Het zal aan mijn onverwoestbare humeur hebben gelegen, en aan de diepe behoefte om nu eens eindelijk goed nieuws te brengen over de culturele sector, maar ik had het dus fout. Dinsdag meldde ik dat de podiumkunsten er weer bovenop aan het komen waren, na de draconische bezuinigingen van Halbe Zijlstra, maar dat is dus niet zo. Hoe graag de sector zelf ook graag wil dat het goed gaat, de cijfers spreken het keer op keer weer tegen.

De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies heeft ons allemaal toch weer een beetje in het ootje genomen. Met een heuse infographic nog wel. Maar, zoals dat gaat met infographics: je kunt er nog zoveel vrolijke kleurtjes en kreetjes in zetten, en onderop zelfs ‘Bravo!’ en ‘Applaus!’roepen, de cijfers zelf liegen niet, ook al presenteer je ze net even iets anders dan vorig jaar.

Theatres are doing better and better: 6 lessons from the VSCD @congresPK

On Monday 23 and Tuesday 24 May, the VSCD met, and the Congres Podiumkunsten (@congresPK) was going on at the Nijmegen Concert Hall De Vereeniging. I went to check it out and discovered some new things.

1 The eminent gentlemen are gone.

Things have changed in Dutch theatre since the beginning of this century. Somewhere around the year 2000, I was a guest at a meeting of the Association of Theatre and Concert Hall Directors, and it was a bizarre experience. I found myself among a gathering that could best be described as a gentlemen's club, where the number of upstanding municipal officials exceeded the number of artistically inspired theatre lovers.

Now, 16 years later,

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)