Skip to content

series

Holland Festival goes Nuclear: Atomic by Mark Cousins

Iedereen die zich de val van de muur kan herinneren is opgegroeid met de dreiging van een nucleaire aanval. En daarbij horen de idiote adviezen van overheidswege om in geval van een atoomexplosie onder de tafel te gaan zitten, liefst met een vergiet op het hoofd. En om genoeg blikvoer en water achter de hand te houden.

Stop-Acting-Now-©-Wunderbaum

Wunderbaum sows beautiful doubt in Mijke de Jong's 'Stop Acting Now' (HF16)

Wunderbaum. Onder liefhebbers van fris en jong toneel bracht dit collectief van makers in het begin van deze eeuw iets teweeg. Hemelbestormers waren ze, opgegroeid onder de vleugels van Johan Simons, waar ze het jeugdelftal van diens legendarische Theatergroep Hollandia vormden. En omdat destijds echt iedere jonge maker iets moest met de wereld, wilde JongHollandia, later Wunderbaum, dat ook. Maar omdat ze in het postideologische tijdperk leefden en dagelijks zagen hoe de idealen van hun docenten, ouders en mentoren op niets uitliepen, werd het vooral een club van twijfelaars. En daar waren ze dan wel weer heel goed in.

This is not a review of the opening of the Holland Festival (HF16)

So you can get too close to a work of art. I don't even know if it really applies to paintings, that toxic fumes can rise from them, as some claim, but it certainly applies to theatre art. During the opening of the Holland Festival 2016, I was sitting in the front row of the Amsterdam Stadsschouwburg. Normally already not the best place for those who want to keep a bit of an overview of what is happening on stage. For the occasion of 'Die Stunde da wir nichts voneinander wussten', the stage had also been raised by half a metre, which meant I spent about four-fifths of the time watching actors' heads bounce over a light rail.

Meg Stuart at Holland Festival: 'The sacred theatre is gone, but the expectations remain.'(HF16)

The show Sketches/Notebook (2013), which has its Dutch premiere at the Holland Festival on 6 June, is virtuosic, radical and extremely gentle. Choreographer Meg Stuart loves small scale, even when she occupies the biggest stages with partners like the Volksbühne (Berlin), Théâtre de la Ville (Paris) or the Münchner Kammerspiele. Details win out over big lines and often play a leading role in pieces that scrutinise human behaviour incredulously.

Sketches/Notebook stands out

New avenues for fantasy and horror: nostalgia, nihilism and quirky malevolence

Imagine is al een aantal jaar aan het transformeren. Toen dit festival nog onder de naam Amsterdam Fantastic Film Festival door de wereld ging, lag de nadruk vooral op genrecinema. Het Fantatstic-genre is een verraderlijke term die als vergaarbak wordt gebruikt voor sciencefiction, fantasy en horror. In deze postmoderne tijden is fantatstic moeilijker af te bakenen. Het festival veranderde daarom al in 2009 van… 

With George Pieterson, music life loses another coryphée

Last Sunday, 24 April, clarinetist George Pieterson died at his home in Amsterdam, aged 74. 'George was an iconic player with a big musical heart,' says his former student Frank van den Brink. 'He invariably went full steam ahead and whichever recording you listen to, his playing is always remarkable. You didn't necessarily have to put up with his... 

Shortlist Man Booker International Prize-new style announced

José Eduardo Agualusa, Elena Ferrante, Han Kang, Orhan Pamuk, Robert Seethaler and Yan Lianke have a chance to win the Man Booker International Prize 2016. The shortlist of six authors and titles was announced today. And, coincidence or not, we already interviewed one of the major contenders. Read that interview with José Eduardo Agualusa here, take in what he says about... 

Componist Anna Meredith: ‘Het was een openbaring dat klassieke muziek een levende kunstvorm is’

Op 4 maart 2016 verscheen haar debuut-cd Varmints, een mengeling van nieuw-klassiek, elektronica en avant-pop, waarna de Schots-Canadese Anna Meredith (1978) met lof werd overladen. ‘Een van de meest vernieuwende geesten in moderne Britse muziek’, schreef een criticus. ‘Levendig en caleidoscopisch’, schreef een ander. ‘Uitzonderlijke soundscapes van synthesizers, beats en andere dingen’ repte een derde. Een vierde had het gevoel… 

Publicity image Macbeth - Mark Kraan and Saskia Temmink - Het Zuidelijk Toneel - photographer Casper Rila_lying

Embarrassment? 7 Reasons why Southern Drama Macbeth has nothing to do with Shakespeare.

Hoe ver mag je gaan met het gebruik van de naam Shakespeare voor een theatervoorstelling? Of liever gezegd: wanneer houdt een bewerking van een klassieker op een bewerking te zijn, en wanneer moet je er gewoon voor uitkomen dat je een eigen stuk hebt geschreven? En als je dan in je vierjarenplan hebt gemeld dat je in 2016 een Shakespeare… 

The woman behind the maestro: Together and yet apart #Aaltje from Sweden

Aaltje van Buuren enjoys her busy life. She is the wife of successful star conductor Jaap van Zweden. She dedicates her charm and energy worldwide to non-profit organisations that improve the daily lives of autistic children. Music and art are forces that run like a thread through everything she touches. The family can be seen every week... 

Art is not: 'If you're hungry, eat. Measurable result: toilet visit.'

The stupidest question I come across all too often is THE question: what is the tangible outcome of your projects for audiences? Or more broadly drawn: what can art & culture measurably add to lives? Add that question together with the current clamour for 'utility in art' and I get accutely red pimples from these non-answerable questions. And I... 

Peter Sellars: 'This opera is a paradise on earth.'

What does the future of opera look like? The National Opera tries to answer this in the Opera Forward Festival: new visions new voices, organised for the first time this year to mark its 50th anniversary. The ten-day festival kicks off 15 March with the world premiere of Only the Sound Remains by Kaija Saariaho. About... 

#OscarsSoWhite? Yes. But Europe is no better.

Things have been rumbling in the film world for some time: Why is the silver screen so, er, white? And where are all the women anyway? #OscarsSoWhite but also #OscarIsADude! Many people in the industry have already expressed their displeasure at this. At the previous Oscar ceremony, actresses aimed their arrows at equal pay, or rather, the lack of it. This year, many an African-American actor and... 

Royal Concertgebouw Orchestra 2016-17: Amsterdam meets Daniele Gatti

'The most important thing is to bring music to the audience,' says Daniele Gatti on Thursday 25 February during the presentation of the Royal Concertgebouw Orchestra's new season. 'Amsterdam meets Gatti' we read on large posters behind him. This does not appear to be a word too many: the brand-new principal conductor will be involved in all the series, travels on the tour RCO meets Europe,... 

something raw logo

This was Something Raw 2016: less rebellious, more social

The raw in Something Raw can mean all sorts of things. The first thought might be something rough, as in the effect of sandpaper on skin or the havoc left by an elephant in the china shop. But rough is a derivative meaning. Raw first of all means unprocessed and fresh. There is a certain hope in the combination of rough and raw: artists who like... 

#IFFR Tigercheck (2): unconvincing feminism and fascinating misery

Festival director Bero Beyer found it difficult to choose eight films to nominate for the Hivos Tiger Award. After all, what makes a film special? According to Beyer, Elisabeth Subrin's film drama A Woman, a Part evokes a sense of nostalgia and is also outspoken, bold and above all human. The #IFFR check by Culture Press is that A Woman, a... 

susan neiman

The Access. Winternachten chief guest Susan Neiman on David Bowie (among others) #wn16

The last bit is always the most exciting. After a nice conversation with festival presenter Francis Broekhuizen, chief guest Susan Neiman suddenly joined us. It was nearing twelve, quite a bit of wine had actually already been poured into presenter and guest, but still. Suddenly you find yourself talking to a great philosopher and writer about David Bowie. This was the last session at Winternachten.... 

Van Veen (vvd), Pechtold (d66) and Monasch (pvda) during the culture budget debate

We were read in 2015: 300,000 visitors, a total of 10,000 hours of reading time.

Tijd voor ons succeslijstje. In 2015 trokken we 60.000 bezoekers meer dan in 2014. Dat is iets om trots op te zijn. Een website die zich richt op de verhalen die de bestaande media de klein vinden, en dan zulke cijfers. Dat we die 300.000 bezoekers trokken is één, dat ze gemiddeld 2 en een halve minuut per verhaal besteedden,… 

Nieuwpoort 05 © Sanne Peper _ Flickr - Photo Sharing!

Aluin speelt “1600, Slag bij Nieuwpoort”: veelbelovend begin van historische serie

Vandaag werd bekend dat de sinds vijf jaar heropgeleefde Gijsbrecht-traditie wegens gebrek aan subsidie weer stopt. Jammer natuurlijk, al hoeven we ook niet zo hard te rouwen om het einde van deze Amsterdamse gewoonte, die sinds 1638 bestaan heeft. Het stuk is immers totaal onspeelbaar, historisch volledig naast de feiten en al-met-al een nogal pretentieuze weergave van de geschiedenis van… 

Topcollectie Spaanse meesters eindelijk in Nederland

De man heeft de blik naar boven gericht. Hij kijkt verbaasd. Waarom hangt hij nu hier? Hier, in Amsterdam? Hij komt toch uit Spanje? Vervolgens hing hij jarenlang in St. Petersburg. Deze zaal, net zo diep rood en imponerend groot als de ‘’Spanish Hall’’ in de Hermitage, lijkt trouwens verdraaid veel op de zaal waar hij zo lang hing. Overigens… 

Blackstar van David Bowie: Popmuziek wordt hoge kunst

Achter de beste en de ergste dingen in het leven zit meestal geen ‘masterplan’. Natuurlijk, de ‘come-back’ van de 25-jarige Adele is zorgvuldig georkestreerd, van de voorzichtige release, tot de titel van het eerste nummer, de golf van spontane covers overal ter wereld en de aankondiging om niet op spotify te gaan (voorlopig). De orkestratie is zelfs zo duidelijk dat… 

IDFA kijktip voor donderdag 19 november

Kan er schoonheid schuilen in een atoombom? Of in de ontploffing van een kernreactor? Het lijkt me van niet, maar ik ga er vanavond achter komen. In Atomic Living onderzoekt filmmaker/ schrijver/ presentator/ producent Mark Cousins wat dat nou eigenlijk is, leven in het atoomtijdperk. Want naast de verschrikkingen hebben we ook röntgenfoto’s en andere bijzonder nuttige medische toepassingen. Opnieuw gebruikt hij… 

Welcome to the Jungle: een catastrofale clusterfuck bij de Kanaaltunnel

Maaike Engels (videokunstenaar en filmmaker) en Teun Voeten (oorlogsfotograaf en cultureel antropoloog) maakten Welcome to the Jungle. Een documentaire over de totale chaos in het geïmproviseerde migrantenkamp bij de kanaaltunnel in Calais, waar nu een slordige 6000 mensen in barre ellende wachten op hun kans om clandestien naar Engeland te reizen. Welcome to the Jungle is een pijnlijke en bij… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)