Skip to content

utrecht

Gaudeamus: as a 75-year-old younger than ever

Anno 2020 bruist de Muziekweek als nooit tevoren. Zelfs corona heeft er nauwelijks vat op gekregen. Hoeveel ‘Mozarts’ er inmiddels zijn opgestaan wil ik in het midden laten, maar het rijke en gevarieerde off- en online aanbod creëert enige keuzestress. Op haar 75e is de organisatie jonger dan ooit: Gaudeamus is the place to be.

Creation returns: Nederlands Blazers Ensemble and Bart Moeyaert on tour again

In oktober gaan de Blazers en Bart Moeyaert opnieuw op tournee met De Schepping, het eerste deel van deze succesvolle muziektheatertrilogie. Tijdens deze voorstelling vertelt Bart Moeyaert (winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award 2019, de ‘Nobelprijs voor de kinderliteratuur’) het verhaal aan de hand van een zelfgeschreven tekst bij deze oude, maar op deze manier nooit zo uitgevoerde, muziek van Haydn.

ik laat het zo

Als kind speelde ik jarenlang matig piano op een grote, afgeragde Kaps uit Dresden. Het instrument ontviel me toen ik ging studeren, want het bleek onmogelijk om het ding in mijn eerste zelfstandige woning, een van de HAT-eenheden in het pand Boekhoven aan de Breedstraat, de trap op te krijgen.

Greg Nottrot biedt met ‘Graven’ zicht op een nieuwe toekomst voor theater ten tijde van Corona

Ok, het Mauerpark in het echte Berlijn is groezeliger, maar wat ze in het nieuwe centrum van Utrecht Leidsche Rijn het Berlijnplein noemen heeft er wel iets van weg. Een door de lokale overheid georganiseerde rafelrand is natuurlijk wel een beetje verdacht, met een megabios als grootste attractie, maar projectontwikkelaars, de grootste misbruikers van kunstzinnige rafelranden, kunnen verder weinig op… 

DB’S

In de tweede helft van de jaren tachtig, toen Wim Deetman nog een kaassoufflé was en veel Utrechters van mijn leeftijd klettervestjes met gebroken geweertjes droegen, was het heel eenvoudig om te weten waar je tegen was. Dat kwam door een paar heldere uitgangspunten: iedereen die rechts was, was slecht. Christenen waren dom, hypocriet en eng. Iedereen die vastgoed verhuurde… 

'It's important for Shai to make something again.' Ka Yan Tang and Shailesh Bahoran on Illusionary Rockaz Company in times of Corona

Illusionary Rockaz Company was due to release a new work by Shailesh Bahoran this spring. A new production for the first time in two years, after a time in which the Utrecht-based choreographer was constantly winning awards. And then Corona broke out. For Shai, reason to pause for a while: 'For Shakti, the performance that is coming up now, we have to... 

Bright Richards blijft strijdbaar in tijden van Corona: ‘Waarom zetten wij kunst niet in om inclusie tot stand te brengen?’

‘Natuurlijk heeft Corona impact op mij, maar de impact van Black Lives Matter is veel groter. Ik wil aan het werk gaan om jongeren te activeren. Zij moeten voelen dat dit ons land is. Ik vind het belangrijk om steeds elk podium te gebruiken om dat duidelijk te maken.’ Bright Richards is twintig jaar na zijn afstuderen aan de Arnhemse… 

hugo’s schoenen

Ruim zeven jaar geleden begon ik als huisdichter bij de Late Night Show van Sven Ratzke in de Blauwe Zaal van Utrecht. Het was een bijzondere tijd. Niet voor Sven, die is waarschijnlijk al zingend en in designerkleding ter wereld gekomen door een gordijn van pauwenveren en imitatiehermelijnenbont. Voor hem was de broeierige, permanent ramvol uitverkochte nachtclub-voorstelling gesneden koek. Voor… 

Halima El Ghamarti begon vlak voor Corona aan haar nieuwe baan: ‘Het nieuwe normaal? Dat is hier mijn gewone normaal.’ (Podcast en video)

Krap drie weken was ze aan de slag toen de coronapandemie en de lockdown kwamen. Voor Halima el Ghamarti, die medio februari begon als directeur van het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland en Overvecht, is er dus geen ander normaal dan het nieuwe normaal: werken vanuit huis, en dat met een organisatie die vooral bedoeld is om jongeren in Utrecht met elkaar… 

Vincent Wijlhuizen is working on a coronaproof What You See Festival: 'a very large group of people are now much less visible.' 

Immediately after the lockdown was declared in March 2020, Vincent Wijlhuizen, co-founder (along with Annette van Zwol and Ieme Soes) and director of the What you See Festival, set to work to come up with alternatives for the festival, which takes place in the autumn. 'We made several plans. We already had an ordinary plan, which went to all the funds... 

#metoo and me

In the Theatererkrant, 445 theatre makers posted an open letter addressed to Toneelgroep Oostpool, calling on creators and players to stop being afraid and report abuses to https://mores.online/. Summary of the foregoing: there were several complaints of sexual harassment by Oostpool's artistic director Marcus Azzini. An investigation ensued and Azzini... 

Bart Rutten: we need to keep a close eye on parents in the Miffy museum in particular

‘Het spontane aanwaaien moet je in ieder geval een kwartier tevoren plannen. Je moet namelijk tickets voor een tijdblok kopen. Als je bij ons binnenkomt zie je gelijk alle veiligheidsmaatregelen die we getroffen hebben om medewerkers en bezoekers te beschermen. Er hangen enorme schermen om de bezoekersstromen te scheiden. Er is een kans dat je dit keer niet verdwaalt in… 

Culture is good for nothing

4 juni jongstleden bracht de Raad voor Cultuur haar advies uit over de subsidieaanvragen van de culturele instellingen uit de zogeheten basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur is het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het terrein van kunst, cultuur en media. De Raad adviseert over actuele beleidskwesties en subsidieaanvragen, gevraagd en ongevraagd. Het loont zeer de moeite www.raadvoorcultuur.nl af… 

#Corona-classics 3: Maxim Shalygin: orgelende saxofoons op cd ‘Todos los fuegos el fuego’

Een regenachtige dag in #coronaquarantaine lijkt me het ideale moment een cd te beluisteren die gaat over vuur. Dus schuif ik Todos los fuegos el fuego van de Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin in de laptop. ‘Alle vuren het vuur’ is vernoemd naar de gelijknamige bundel met acht korte verhalen van Julio Cortázar. Ook de cd telt acht nummers, die samen… 

'I don't see Le Guess Who happening on a grass field'. Johan Gijsen on postponement of critically acclaimed festival

'At the beginning of March we were still a bit smiley about the virus, but a week later it became clear to me that we would be in serious trouble this year.' Johan Gijsen, director and founder of the Utrecht-based festival that brings together the most surprising artists from all genres of the international music world every November, is still visibly... 

'Artists have a special sensitivity to what is possible and what awaits in the future.' Rainer Hofmann prepares for SPRING's future in solitude.

'I have only met one person for more than 3 minutes in five weeks. I live alone, I see people at the groceries, I take walks and bike rides, but apart from that I don't see anyone live.' Rainer Hofmann, artistic director of Spring, is experiencing a very different spring than intended, thanks to Corona. This month, the major Utrecht festival of innovative art was supposed to... 

CULTURELE SECTOR DOET BEROEP OP STEUNMAATREGELEN PROVINCIE

Culturele instellingen in de provincie Utrecht zeggen in een brief aan Gedeputeerde en Provinciale Staten “te vrezen voor het voortbestaan van de fijnmazige kunst- en cultuursector in de provincie.” Zij luiden de noodklok over de gevolgen van de corona-maatregelen. De brief is opgesteld door ruim honderd instellingen: podia, zowel grotere in Amersfoort en Utrecht als kleinere in overige gemeenten, musea,… 

Culture Press podcastcorona (21) - Oscar Kocken: 'Not being allowed to perform your work for six months is pretty gross.'

'Yes, of course it was something we already saw coming in every way. That made me mentally prepared. But then when you actually hear about it... It's just SO sour. It's every time - I don't blame anyone, to be clear - but every time you get bad news, you try... 

Cultuurperscoronapodcast (19): Willemijn Mooij moest de Mattheus Passie annuleren: ‘Leidinggeven op afstand valt me zwaar.’

‘Afgelopen (Stille, red.) zaterdag waagden we het weer eens om bij vrienden te gaan eten, mijn man en ik. We waren het zat om het alleen maar over Corona te hebben. Toen hebben we afgesproken om een muziekavond te houden. We werken allemaal in de klassieke muziek, maar spraken af om juist géén klassieke muziek te luisteren. Het werd een… 

And so the chain falls over. Why the interdependence of the arts creates long-term cultural barrenness.

Utrecht-based theatre group Aluin is in dire straits. Like all other theatre companies, they cannot do their work, and performances have been postponed or cancelled. That it does not only apply to ongoing tours is now apparent. Performances scheduled for autumn and next spring have also been cancelled. The company reports this in a press release. Alum would... 

Requiem for an ideal music lover. 'Grandpa Hippo' is no more: Frans Curvers dies, aged 91

'Thea, have you heard that new piece yet? It's beautiful!' And there plopped another wetransfer in with a recording by Kate Moore, Pete Harden, Calliope Tsoupaki or any other composer. Frans Curvers was at the front of every (world) premiere. Whether it took place at Paradiso in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, TivoliVredenburg in Utrecht or a backstreet church somewhere.... 

Podcast in tijden van Corona (3): ‘We hebben het laatste bier uit de leidingen opgedronken en daarna het licht uitgedaan.’ (Over de sluiting van TivoliVredenburg in Utrecht)

‘Het was heel raar om hier weg te gaan. Zo’n plek die altijd aan is, waar het altijd druk is, waar het altijd licht is, dat was nu gewoon zwart.’ Lieke Timmermans, manager Marketing en Communicatie van TivoliVredenburg in Utrecht kan het nog steeds niet helemaal bevatten. Donderdag 12 maart 2020, na de persconferentie van de regering, moest het programma… 

Fred Goessens vertrekt bij ITA: ‘In elke groep zit zo’n betrouwbare lobbes als ik’

Fred Goessens is dood geweest, maar leeft nog steeds. Even compromisloos als altijd. De betrouwbaarste acteur van Nederland maakt een tussentijds testamentje op na tweeëntwintig jaar Toneelgroep Amsterdam. ‘Ik had schijt aan alles’ Dit interview is 10 jaar geleden gepubliceerd in TheaterMaker, het vakblad voor de theatersector. Omdat Fred Goessens nu vertrekt bij ITA, het gezelschap waar hij zich ooit… 

When it suddenly feels complicated to clap. Play based on Rodaan al Galidi's novel delivers necessary discomfort

Talent ontwikkel je vaak dankzij forse tegenwerking. Rodaan Al Galidi kreeg talent voor het leven dankzij meer tegenwerking dan een witte, voormalig blonde Nederlander als ik ooit zal ontmoeten. Hij ontsnapte uit Irak en bracht vervolgens jaren door in het vagevuur van de IND en het COA, de afkortingen die de grens van Nederland bepalen. Hij schreef op wat hij… 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)