Skip to content

avignon

Bring on that fair! 7 established facts that make an ever-younger festival Boulevard unique.

Theaterfestival Boulevard is elk jaar weer een hoogtepunt van de festivalzomer. Omdat er geen drempels zijn en omdat het de ongedwongen sfeer van de stad in alle vezels met zich meedraagt. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder. Hier mijn zeven leermomentjes: 1: Boulevard is toegankelijker dan de stad zelf Sommige mensen vinden het op het hysterische af, maar… 

Antony and Cleopatra, Tiago Rodrigues. Photo: Magda Bizarro.

'I have no problem at all if spectators want to see Anthony and Cleopatra. But for me, it's about something else.' Tiago Rodrigues writes theatre for dancers.

Anthony and Cleopatra is exactly the kind of repertory piece that people look forward to during the Holland Festival, or any other prestigious stage. Director and writer Tiago Rodrigues manages not so much to deflate that grandiose expectation as to reduce it to the intimacy of a duet and a play with extremely basic theatrical gestures. His two actors are dancers, an experienced choreographer duo 

Just a few reasons to come to @tfboulevard in Den Bosch in early August.

If the weather holds up a bit, the upcoming edition of Theatre Festival Boulevard will be the most tropical in history. The smart ones among us, who opted for a staycation in West Balkonia this year, can indulge their cultural heart in Den Bosch. Not for nothing regularly called 'The Avignon of the Netherlands'. Theatre festival Boulevard is unpacking 2018 with a truly overwhelming... 

Het Mirakel van Basel: ‘JA!’ zei het klootjesvolk in 1967 per referendum massaal tegen de aankoop van twee dure Picasso’s.

Dit is een buitengewoon verhaal over crowdfunding avant la lettre en een stedelijk ‘klootjesvolk’ dat nu eens niet per refendum tégen geld smijten naar moderne kunst stemt. In Zwitserland nota bene. Kunstmuseum Basel maakte er een kleine, fijne, indringende expositie over, nog te zien tot 18 augustus, 2018. Ideaal voor een tussenstop op weg naar Italië. Als je toch even… 

Ruth Mackenzie's latest Holland Festival promises to be just one of the most exciting

Here it is. The one and only interactive Culture Press Holland Festival Special. A special that has already been deployed over the past few months, and will be added to in the coming month. During the festival, we have regular reviews and reports, and podcasts. A new edition of this Special will appear every week. On Mondays. And then you can also subscribe via... 

'Saigon' director (@hollandfestival) seeks extreme emotions: 'I don't want any more distance between the story and the audience.'

‘Nooit, nooit zou ik een voorstelling maken over mijn moeder, of over mezelf. Jamais.’ Caroline Guiela Nguyen, kind uit ‘een huwelijk tussen een Vietnamese moeder en een ‘pied-noir” (Algerijnse koloniaal) is niet van de persoonlijke verhalen. De theatermaakster veroverde vorig jaar de harten van het publiek op het Festival van Avignon met de voorstelling Saigon. Dit ontroerende, diep menselijke stuk… 

Peter Brook: everything in the universe can be extraordinary.

In the early 1990s, I am sitting in a small auditorium at The National Theatre in London. Before the performance starts, someone on stage asks if you want to greet the visitors next to you. This immediately creates a different, more intimate dynamic in the auditorium. On a sleek stage with only a few props are four actors and an Arab musician. Yoshi Oida... 

Why it is good that the Holland Festival is putting the focus on Africa, rather than opting for a single artistic director.

William Kentridge en Faustin Linyekula. Onthoud die namen, als je niet al kende, want ze gaan het komende jaar het gezicht van Nederland mede bepalen. Ze zijn door het Holland Festival aangesteld als ‘associate artist’. Hiermee zet het festival het fenomeen ‘artistiek leider’ buiten de deur. Een noodzakelijke keuze in een tijd waarin de prijs voor dat soort figuren sneller… 

So you'll never leave Den Bosch again (why holidays in your own country can be fun)

Graag je interpretatie van de blik van de covergirl op het programmaboek van Theaterfestival Boulevard. Het kan projectie zijn, maar ik zie een lichtelijk overweldigde vertwijfeling in die ogen, waarvan de wenkbrauwen zijn vervangen door twee ludiek geplaatste bogen van de Sint Jan, daarboven: Den Bosch on my mind. Waar te beginnen, vooral. In het boek vooral overvloed. Glashelder vormgegeven… 

Boris Charmatz

Danse de Nuit in the Bijlmer: 'Of course we want to influence public space' #HF17

Boris Charmatz has been a guest at many editions of the Holland Festival with impressive, provocative, socially engaged, finely composed and conceptually strong dance performances: Aatt enen tionon and Con forts fleuve (both in 2001); 50 years of dance (2010), Enfant (2011) and Manger (2015). His latest choreography, danse de nuit, premiered in Geneva last September. During the Holland Festival... 

Amsterdam has run out of things to do: now Stedelijk Museum topper gone too

Bart Rutten becomes the new artistic director of Utrecht's Centraal Museum Bart Who? Bart quite an important figure. Bart Rutten was the man behind some great blockbusters at Amsterdam's Stedelijk Museum. That he is going to Utrecht after Malevich and Matisse says a lot about the good work of his predecessor Edwin Jacobs. It says even more... 

Theatre festival Boulevard

Theatre Festival Boulevard: Not the Avignon, but the Berlin of the Netherlands?

There are many reasons not to go on holiday. It costs money, you come back more stressed than you went, the food is no good, it costs tons of CO2 and it doesn't increase mutual understanding between countries either. Reason enough, then, to just stay here and enjoy the free time given to you by the boss, or by yourself if you are self-employed. Without being barked at by airport staff.

Todo lo que está a mi lado on Dam Square in Amsterdam (photo Wijbrand Schaap)

I shared the bed with an actress, and for a moment the world was quieter

A confession. There is no other way. So: yes. I was lying between immaculate white sheets in a comfortable bed with actress Lina Issa and it was beautiful. She whispered soft words in my ear, put a hand on my hand and it was very quiet around us. Thanks to that whispering, the noise of the big city fell away. Trams... 

Tour de France with bow

For the sixth time in its history, the Tour de France will start in the Netherlands: on Saturday 4 July, the cyclists will start their three-week war of attrition under the Dom in Utrecht . A day earlier, the Britten Youth String Orchestra kicks off its own Tour de France, in home town Zwolle. In one week, the young musicians will give seven concerts in La... 

Sallie Harmsen and Joris Smit in Tasso (photo Kurt van der Elst)

Drama about art: to do or not to do? Ivo van Hove and Sallie Harmsen think so.

The National Theatre will premiere Blueprint for an Even Better Life on 8 November 2014, which addresses, among other things, the position of artists in society. A theme that also featured in their recent Tasso, and in Toneelgroep Amsterdam's successful The Fountainhead. Is the subject of art back on the theatre agenda due to the changed cultural politics of the past... 

Legendary director Peter Brook (89): Theatre is the field given to me

The Valley of Astonishment. Titles don't come much prettier than that of 'The Valley of Astonishment'. Theatre legend Peter Brook's tentative last play is coming to Amsterdam. The Holland Festival gave me and two journalists from Parool and NRC, respectively, the opportunity to talk to the already legendary director when he was alive. Pretty special, because the man who enchanted an entire generation of theatre-makers and audiences with performances such as the nine-hour Mahabharata in Avignon, is considered a deity among theatre connoisseurs and enthusiasts.

Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?

Ik ga op 7 mei 2014 in Parijs praten met Peter Brook. Voor mensen die theater hebben gestudeerd is dat iets heel bijzonders. De man schreef ooit een heel overzichtelijk en handzaam boekje dat bij alle theatermensen in de kast staat: The Empty Space. Maar hij was ook de regisseur van voorstellingen waar meer mensen bij geweest zijn dan er ooit stoelen waren. Ofwel.

'Shéda', insane chaos with a glimpse of genius @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

If after only the first 15 minutes, half of the middle row flees the auditorium, and you look at your watch, thinking, my god we still have over five hours to go, there is something thoroughly wrong with the performance. 'Shéda', by Congolese playwright Dieudonné Niangouna, is an insane tub of chaos of incoherent tirades. Declaimed screaming at a stretch by 12 hyperactive African and European actors, each with a fixed character, who return as gods to apocalyptic worlds, à la Mad Max, beating each other up with bizarre lyrics. Goodness, it is impossible to make sense of it all. Yet it continues to fascinate. Why?

Enfant terrible Boris Charmatz puts finger on sore spot with confrontational choreography about the elusive child

 With enfant, choreographer Boris Charmatz broaches a difficult topic: how do we as adults deal with ourselves, and how do we deal with children? Charmatz draws on the French philosopher Lyotard, who pondered the "inhumanity" of adults and saw real people in children. The current image about physical contact with children is distorted and it is... 

Zo zachtaardig en intelligent als er met de zeer jonge dansers wordt omgesprongen, zo wild zijn vaak de reacties op ‘Enfant’ van Boris Charmatz #HF12

De jeugd roept tegenwoordig vooral de gedachte aan gevaar op. De maatschappij heeft last van een verwrongen ideaalbeeld dat echte kinderen weinig speelruimte laat. Uiteindelijk komen die dan ook in opstand in Enfant. Maar tot die tijd hebben de hele jonge performers toch vooral de rol van bijzet of sluitstuk, aanvulling op of extensie van de negen volwassen dansers. De nieuwe… 

5 uur durende marathon Romeinse Tragedies favoriet bij toeschouwers Toneelgroep Amsterdam

We waren er wat mild ironisch over, maar petje af, inmiddels voor de pr-afdeling van Toneelgroep Amsterdam en de toeschouwers, die opvallend goed reageerden op de ‘kies de reprise’-actie die het gezelschap een paar weken terug lanceerde. We hebben de harde cijfers die we vreesden nooit te zullen zien. En die zijn geloofwaardig. We citeren het persbericht: Van 2 t/m… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)