Hier is die. De enige echte interactieve Cultuurpers Holland Festival Special. Een special die de afgelopen maanden al werd ingezet, en die de komende maand nog verder gaat worden aangevuld. Tijdens het festival hebben we regelmatig recensies en reportages, en podcasts. Elke week verschijnt een nieuwe editie van deze Special. Op maandag. En dan kun je je ook nog via e-mail abonneren op de dagelijkse update, of wekelijkse nieuwsbrief. Waar doen we het allemaal van?

Leden lezen gewoon door

(Met de betaalknop hieronder word je geen lid, maar koop je steeds losse stukken met een tegoed van onze partner Katalysis. Een echt lidmaatschap van Cultuurpers biedt meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief).)

Laten we eerst een kijken naar de nabije toekomst. Cultuurpers stuurde – in samenwerking met het Holland Festival – verslaggevers naar alle uithoeken van Europa: Parijs, Birmingham, Nantes, Berlijn, Hamburg, Londen en Antwerpen. Daar gingen ze voorstellingen zien die door het Holland Festival zijn uitgekozen om deze maand deel uit te maken van de staalkaart van top-podiumkunst, die het festival nog altijd is. Die verhalen verschenen soms hier al online, en soms komen ze nog. Wat we hebben brengen we nu hier samen.

Frankrijk is divers

Wat is het beeld? Fascinerende comedy uit Duitsland. Ik zelf ging kijken en moest erg lachen om een maffe bewerking van de dikke pil Anna Karenina. Iets anders nieuws is Frankrijk dat zich profileert als leverancier van werkelijk diverse podiumkunst. Fransien van der Putt zag Kata, een voorstelling die verdieping aanbrengt in de hiphop en vechtsporttraditie van de banlieue.

Zelf zag ik een voorstelling over poeslieve en betrokken supporters van Racing Club de Lens. Fascinerend community theater, op zijn minst. Voor mij nu al het hoogtepunt is Saigon, het stuk dat ik in Berlijn ging zien. Een hartverscheurend portret van Vietnamezen in ballingschap. Volgens veel anderen ook het te verwachten hoogtepunt van het festival. In Avignon braken ze de tent ook al af.

Uit eigen land

Henri Drost had in Birmingham een bizarre ervaring met een stuk dat werkelijkheid en manipulatie samenbrengt met klassieke muziek, terwijl Wenneke Savenije in Londen ging kijken naar de nieuwe grootse opera die daar werd geproduceerd.

Uit eigen land hebben we reportages over Gesualdo van De warme Winkel door Thea Derks en een interview van Maarten Baanders met Arno Schuitemaker, een choreograaf die zich laat inspireren door architectuur. Technisch hoogtepunt wordt hoe dan ook het spektakelstuk JR, dat ik in een Antwerpse elektriciteitscentrale ding zien. Vier etages financieel gedoe, en dan toch iets meekrijgen. Ga er maar aanstaan.

Haute cuisine en friet

Met al deze verhalen hebben we het festival natuurlijk nog niet helemaal gedaan. Daarom nog die recensies en aanvullende reportages. Wat wel opvalt aan alle verhalen tot nu is  de laagdrempeligheid van veel van het aanbod. Natuurlijk, er is kunst voor fijnproevers, maar wie nog even geen zin heeft in truffelschuim en stikstofbereiding kan dus gewoon friet met mosterd gaan halen op het toneel bij Stadium, of de geur van koriander opsnuiven bij Saigon. Voor de tussengroep is de nostalgische pot bij Anna Karenina.

Ruth Mackenzie heeft de afgelopen festivals hard gewerkt aan een opener en laagdrempeliger beeld. Best moeilijk voor een festival met zo weinig budget, in vergelijking met de collega’s in het buitenland. De programmeurs, Annemieke Keurentjes en Jochem Valkenburg, kunnen met het kleine budget niet alles pakken ze willen, maar de accenten liggen duidelijk. Chapeau, duys. Vooraf al. Het kan alleen nog maar beter worden.

De special

Hieronder vind je alle verhalen in volgorde van het festivalprogramma. Wil je niks missen van onze verdere updates en recensies, abonneer je dan op onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief. Of allebei.

O: en hoe we dit allemaal voor elkaar krijgen? Dat doen onze leden. Voor 50 euro per jaar kun je meedoen.

Mackenzie zet bij het Holland Festival de deuren open voor een nieuwe avant-garde onder het publiek.

Goed verhaal? Laat het weten met een kleine bijdrage.

8 en 9 juni, Stadsschouwburg Amsterdam: Anna Karenina.

Duitse Anna Karenina in @hollandfestival als seventies discoshow: ‘We waren wel eens bang of we niet te ver gingen. Maar dan hadden we altijd de muziek nog.’

9 juni, Stadsschouwburg Amsterdam: Kata

Elkaar aanraken is taboe. Anne Nguyen brengt breakdance en capoeira, kwetsbare mannen en videogames in Kata @hollandfestival

13 en 14 juni, Stadsschouwburg Amsterdam: Saigon

Regisseur ‘Saigon’ (@hollandfestival) zoekt extreme emoties op: ‘Ik wil geen afstand meer tussen het verhaal en het publiek.’

13 en 14 juni: Stadsschouwburg Amsterdam: The String Quartet’s Guide to Sex and Anxiety

Een gespannen gesprek over onrust en seks op de vroege zondagochtend: The String Quartet’s Guide to Sex and Anxiety @HollandFestival

16 en 17 juni, Stadsschouwburg Amsterdam: Stadium

‘Stadium’ in het @hollandfestival: Maak kennis met de harde supporterskern van Racing Club de Lens. Maar dan ook echt.

16 t/m 18 juni, Centrale Markthal, Food Center Amsterdam: JR

Stef Aerts regisseert 3D-spektakel JR in het @hollandfestival: ‘Om van 700 pagina’s echte literatuur naar een behapbare toneeltekst te gaan, lukt niet zomaar.’

21 t/m 25 juni, Stadsschouwburg Amsterdam: Gesualdo.

Gesualdoproject in @hollandfestival door De Warme Winkel: ‘We willen de oren zalven en geselen’ #HF18

25 juni t/m 5 juli, Nationale Opera en Ballet: Lessons in Love and Violence.

Martin Crimp over Lessons in Love and Violence in het @hollandfestival: ‘Het verleden is een speeltuin, waarin ik kan ontsnappen aan het voortdenderende nieuws.’

 

Deel dit:
[gravityform id="10" title="true" description="true" ajax="true" tabindex="0"]