Skip to content

Holocaust

Logo of the Ministry of Education, Culture and Science

International research facility for Holocaust research step closer

De komst van een internationale onderzoeksfaciliteit ten behoeve van Holocaustonderzoek – met de hoofdzetel in Nederland – is een stap dichterbij. Dat schrijven minister Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en staatssecretaris Karremans (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet heeft het plan hiervoor namens verschillende landen, en in samenwerking met onder andere het NIOD… 

De metselaar die Primo Levi redde maar zelf ten onder ging. In ‘Een man van weinig woorden’ geeft Carlo Greppi zwijgzame Lorenzo een gezicht

Een van de beroemdste mensen die Auschwitz overleefde, schrijver Primo Levi, en een simpele metselaar die ervoor zorgde dát hij overleefde – met zulke hoofdpersonen heeft een auteur een sterk gegeven in handen. Dat kan niet misgaan, zou je denken. Norse metselaar Hij was net afgestudeerd als scheikundige toen Primo Levi, vierentwintig jaar oud en joods, werd opgepakt en gedeporteerd… 

Theaterplatz, Weimar. citizens of the city of Weimar read out all the names d=of the victims of Buchenwald, while Günther Uecker's cairns are being built (Photo: author)

Journal Kunstfest Weimar (1): elderly and fragile.

A lone madman? An unsuspecting visitor would think so, and when I arrived at the Theaterplatz in Weimar yesterday afternoon, I was that unsuspecting visitor. During the opening speeches of Kunstfest Weimar, a man shouted insulting texts at Bodo Ramelow, the prime minister of 'Free State of Thuringia'. The man dressed in a yellow vest was taken away by the police. Later, during a very bedraggled... 

Logo of the Ministry of Education, Culture and Science

Dick Oostinga plaatsvervangend voorzitter Restitutiecommissie

Dick Oostinga, lid van de Restitutiecommissie, gaat als plaatsvervangend voorzitter tijdelijk leiding geven aan de Restitutiecommissie voor nazi-roofkunst. Vorige week dienden voorzitter Jacob Kohnstamm en plaatsvervangend voorzitter Els Swaab hun ontslag in. Staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media) heeft Oostinga per 1 februari benoemd als plaatsvervangend voorzitter. De positie is vacant omdat voorzitter Jacob Kohnstamm en plaatsvervangend voorzitter Els Swaab vorige… 

'The Traveller': René Groothof and Leny Breederveld sublimely show how the world can turn into a prison.

Ulrich Alexander Boschwitz. Remember that name. A writer who left us only two books, and whose life history reads like a twentieth-century horror novel. He wrote, in 1939, three years before his death by a torpedo in the Indian Ocean, 'The Man Who Took Trains', under his English pseudonym John Grane. This book, published in 2018 in the original German... 

TWEE FANTASTISCHE DAGEN

Insayno is twee dagen stadsdichter geweest – je denkt onwillekeurig aan die reclame waarin een uitzendkracht op zijn grootse afscheidsfeest zegt: ‘Het waren twee fantastische dagen’ – en boekte daarmee waarschijnlijk een record als kortst zittende stadsdichter in de geschiedenis, met één stadsgedicht op zijn naam (‘zusje van de hoofdstad’). Wat was het probleem?

David Grossman: ‘Ik weet wat het is om met trauma verder te leven’

Meer dan twintig jaar geleden ging bij David Grossman de telefoon. Een vrouw met de naam Eva Panić Nahir had het een en ander op te merken over een artikel dat hij had gepubliceerd in een Israëlische krant. Grossman glimlacht bij de herinnering. ‘Waar mijn stuk over ging weet ik niet meer, wel dat zij meende dat ik niet ver genoeg was gegaan in mijn kritiek op de regering. Ik vond het wel verfrissend nu eens te worden aangevallen door iemand van links, in plaats van – zoals gewoonlijk – de rechtse vleugel.’

‘Denk niet te snel dat je iemand kent.’ Zes levensinzichten van schrijfster Rosita Steenbeek

Ze overleefde een hersenbloeding en een ernstig auto-ongeluk. Doodsangst heeft schrijfster Rosita Steenbeek (62) daardoor niet meer, wel juist een enorme levenslust. Het heeft haar verrijkt. ‘Door de dood in de ogen te zien, begreep ik dat liefde het belangrijkste is in het leven.’ 1. Zonder relatie kun je ook gelukkig zijn ‘Ik ben al een aantal jaren alleen en… 

Why Noorderzon's opening performance is a gem

Sommige critici vonden de openingsvoorstelling van Festival Noorderzon in Groningen om te huilen zo slecht. Anderen waren minder negatief. Die hebben zeker een punt. Maar dan moet je wel verder kijken dan je gewend bent. Wanneer Bear, de held van de openingsshow van Noorderzon 2019, gevangen is gezet in een toren, betreurt hij zijn lot door een welluidend doch droevig… 

Heb meelij met de Polen! Intense suïcidale treurigheid in toneelbewerking van Kafka’s ‘Proces’.

Je zult maar Pool zijn. Dat is, zo bleek tijdens de Nederlandse première van ‘Proces’ in het Holland Festival, geen lolletje. Deze voorstelling, een bewerking van Franz Kafka’s beroemde gelijknamige roman, brengt dat gevoel heel erg indringend over. Vijf uur lang, slechts onderbroken door twee halve uurtjes pauze, waarin een makreelsandwich kan worden gegeten. Of een bakje gemengde nootjes. Oplettende… 

‘Ik snap nu hoe complex “schuld” eigenlijk is’: Takis Würger schreef roman over Joodse verraadster (en zette zijn e-mailadres erin).

‘Dat ik daders in mijn familie heb geeft me de verantwoordelijkheid om te blijven herinneren. Veel van mijn generatiegenoten zeggen dat we dit nooit moeten vergeten en dat het nooit meer mag gebeuren, maar doen verder niets. Het feit dat ik schrijver ben geeft me de mogelijkheid om wél iets te doen. Om erover te schrijven, lezers zich te laten… 

Maya Fridman: Prokofiev's Fire Angel with hard rock attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

Cellist Maya Fridman: ‘Het mooiste van musiceren is de communicatie met mijn publiek.’

De cellist Maya Fridman werd in 1989 in Moskou geboren, waar ze zich ontpopte als wonderkind. Nog tijdens haar studie aan het Schnittke College won ze de eerste prijs van het International Festival of Slavic Music. In 2010 kwam ze naar Nederland, waar ze zes jaar later Cum Laude afstudeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Fridman plaatst als vanzelfsprekend hedendaagse… 

Mirjam Koen, Adorno, waarom in godsnaam theater over Adorno?!

Beethoven en Bach brachten de ware muziek. Karl-Heinz Stockhausen de toekomst. De rest, van Beatles tot hoempa, was ‘jazz’, commercieel kapitalistisch en dus verderfelijk. Heel in het kort is dit waarvan we Theodor Adorno zouden moeten kennen. Paul R. Kooij speelt nu deze kunstfilosofische scherprechter in een voorstelling van Mirjam Koen. Net nu de mede op Adorno’s denken gebaseerde scheiding tussen… 

Jordi Lammers, of: het geheime wondertje van een Utrechts Literatuurfestival #ILFU17

En dan blijkt er toch een festivalthema te zijn. Komt helemaal vanzelf. Wellicht niet van tevoren bedacht door de directie van het International Literature Festival Utrecht (ILFU), maar na drie dagen onderdompeling glashelder. Schrijven gaat over dat waarover we niet spreken. Tijdens de laatste festivalavond, zaterdag 13 mei, heb ik me voor de gelegenheid ondergedompeld in een onderdeel waarmee ‘Utrecht’… 

On being Jewish, acceptance and ambition: 8 life questions to Jonathan Safran Foer

He finds himself lazy and under-ambitious, and struggles with acceptance - of himself, of others, of the world. Because his grandparents had experienced the Holocaust, there was a taboo on being unhappy in his youth. Eight life questions to Jewish-American writer Jonathan Safran Foer. 'Between what I could do and actually do, there is a big gap.' 1.... 

Wolfgang Rihm koppelt lijden Christus aan Holocaust in ‘Deus Passus’ – podcast

In deze periode voor Pasen lijken de Passies van Johann Sebastian Bach schier onontkoombaar. Maar de alternatieven zijn in opmars. Afgelopen week presenteerden het Koninklijk Concertgebouworkest en het Groot Omroepkoor twee zeer succesvolle nieuwe Passies. Alternatieve passie Morgen brengen het AVROTROS Vrijdagconcert Deus Passus van de Duitse componist Wolfgang Rihm. Het wordt uitgevoerd door het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch… 

Het is de toon, idioot! 4 Redenen waarom ‘Hart’ een voorstelling is die je moet gaan zien

Het toneelstuk ‘Hart’ is er eentje voor uw bucketlist. Ofwel, het toneelstuk ‘Hart’, door Matzer Theaterproducties gemaakt als bewerking van Lisette Lewins boek ‘Hart van Prikkeldraad’, is een toneelstuk dat je eigenlijk best wel gezien moet hebben. Waarom? Ik geef je 4 redenen waarom. 1: Het boek is niet meer te koop Lisette Lewin schreef in 1992 een boek dat… 

Subsidy was not invented by the Nazis, they did embrace it

Apartheid activist Martin Bosma started talking about it during one of his many hilarious appearances in the second chamber, but, as is often the case, was wrong. He said art subsidies were an invention of the Nazis and therefore pernicious. We knew better, because researcher Benien van Berkel is thorough and deals with facts. From her doctoral research... 

Berlijn 2012 – Shakespeare wist het al

Zouden de hedendaagse revolutiemakers Shakespeare wel eens bestuderen? In Cesare deve morire (Caesar Must Die), de competitiebijdrage van de Italiaanse gebroeders Taviani, zijn we getuige van de voorbereiding en uitvoering van Shakespeare’s Julius Caesar. Wie dat ziet met het wereldrumoer in het achterhoofd zal vaak een schok van herkenning voelen. De tragedie over een staatsgreep in het oude Rome laat… 

Stunning transformations by Shelley Mitchell in poignant monologue 'Talking with Angels' #tf2010

Onzichtbare krachten, omschreven als engelen, die via een Joodse vrouw tegen haar vrienden spreken ten tijde van de Holocaust in Hongarije. Een mysterieus en waargebeurd verhaal, door de Amerikaanse actrice Shelley Mitchell vertaald naar de ‘one-woman performance’ Talking with Angels. In Amerika een groot succes. Gisteren voor het eerst op de planken in Nederland.

Thanks to Elfriede Jelinek, since 9 June we know a little better what it is like to be Austrian. #hf10

 Door Wijbrand Schaap (foto Arno Declair) Sinds woensdag 9 juni 2010 lijkt Nederland weer een beetje meer op Oostenrijk, al liggen bij ons de bergen in het zuidoosten, in plaats van in het westen. En er is nog een verschil: wij mogen het toneelwerk van de Oostenrijkse Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek nog wel zien, terwijl de strenge schrijfster het in haar… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)