Skip to content

Muziekgebouw aan 't IJ

José Maria Sánchez-Verdú componeert muzikale Hellepoort voor koor en strijkkwartet

Het strijkkwartet geldt als uitvinding van Joseph Haydn; Goethe beschouwde het als het nec plus ultra van instrumentale muziek. ‘Men hoort vier intelligente mensen die zich met elkaar onderhouden’ zei de dichter hierover. ‘Je gelooft iets van hun conversatie te begrijpen en de eigenzinnigheden van de instrumenten te leren kennen.’ Die mogelijkheid krijgen we volop van 27 januari t/m 3 februari, tijdens… 

Aribert Reimann: ‘Ik koester zowel de muziektraditie als moderne ontwikkelingen’

Ondanks zijn hoge leeftijd is de Duitse componist Aribert Reimann (1936) nog altijd zeer actief. In oktober 2017 beleefde zijn opera L’invisible zijn wereldpremière aan de Deutsche Oper Berlin, naar een toneelstuk van Maeterlinck. Op 14 december klinkt alweer de eerte uitvoering van zijn cyclus Die schönen Augen der Frühlingsnacht in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij componeerde deze voor de sopraan Mojca Erdmann en… 

Dobrinka Tabakova writes double concerto for Lucas and Arthur Jussen: 'It shimmers with energy'

The AVROTROS Friday Concert cherishes mainstream masterpieces as well as less heard and new repertoire. In the 2017-18 season, no fewer than five (world) premieres are on the programme, three of them composed by a woman. - Come and see that among the national orchestras. Friday 17 November will hear the brand new double concert Together Remember to Dance by British/Bulgarian Dobrinka Tabakova. She composed it on... 

Goeyvaerts en Oestvolskaja: man en vrouw met hamer

In februari 2017 combineerde Het Collectief de radicale muziek van Galina Oestvolskaja met de hemelse gezangen van Hildegard von Bingen. Minder vreemd dan het lijkt, want beiden waren diep gelovig en componeerden vanuit innerlijke noodzaak. Donderdag 26 oktober plaatst het Spectra Ensemble Oestvolskaja naast Karel Goeyvaerts in Muziekgebouw aan ’t IJ. Oestvolskaja is hier te lande inmiddels genoegzaam bekend, maar wie was… 

Waarom David Lang een sprookje koppelt aan de Matthäus-Passion

Een passie wijden aan een sprookjesfiguur? De Amerikaanse componist David Lang draait er zijn hand niet voor om. Hij baseerde zijn koorwerk the little match girl passion op een sprookje van Hans Christian Andersen. Donderdag 6 juli wordt het uitgevoerd door het Nederlands Kamerkoor in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Het concert vormt onderdeel van de Koorbiënnale en wordt verlevendigd… 

Mantra (I): Pushing for Jussen brothers swaying Stockhausen #HF17

Lucas and Arthur Jussen are 'hot'. You could call the young piano brothers the headliner of this Holland Festival Proms. Well before the start of their concert, visitors are therefore already gathering in the corridors around the main hall of the Concertgebouw. Everyone is out for a good seat. To sit, because standing, as we know it from... 

Franui: Consolation and cheers band from Tyrol surprises with true-life songs #HF17

Florian Boesch staat vooraan op het podium, om hem heen zitten zijn bandmakkers. Op groot scherm achter de groep smelt een stoel langzaam weg. Boesch heeft de handen nonchalant in zijn zakken. Met een glimlach zet de violist een horlepiepachtig melodietje in. Wie leiblich und frölich, Zu schweben, zu singen, Von glänzender Höhe, Zur Erde zu blicken! Bij de kladden… 

Julia Wolfe: ‘Anthracite Fields is een poëtische reflectie op het leven van mijnwerkers’

De Amerikaanse componist Julia Wolfe (1958) heeft wat met de sociale geschiedenis van haar vaderland. Steel Hammer reflecteert op de ongelijke strijd van mens versus machine, zoals beschreven in de volksballade John Henry. Anthracite Fields zoomt in op het zware leven van mijnwerkers in Pennsylvania. Ze won er in 2015 een Pulitzer Prize mee. Het avondvullende oratorium beleeft twee juli… 

Opera Octavia.Trepanation #HF17: drama missing

The opening image of Octavia. Trepanation is an immediate hit. On either side of Lenin's lauded head is an army of Chinese terracotta warriors. - Headless. Lenin's brain suffices for all, the suggestion is. Associations with the image of Che Guevara in Reconstruction from 1969 come to mind. But where that opera conveyed its (anti-American) message with crystal clarity,... 

Mouse on Mars kit everything up with botox muzak. #HF17

The Shadow of Ideas (De Umbris Idearum ... The Acousmatic Memory Palace) is the title of one of the pieces played by electronica duo Mouse on Mars with Ensemble Musikfabrik. The shadows are indeed shooting against the scrap of the Muziekgebouw. Ideas, however, have not yet formed. Nudges to do so roar loosely through the space. Transported elsewhere Akoesmatic music... 

Composer George Crumb gives like button a break #HF17

The doors are closing and the society of spectacle, as described by Guy Debord, remains outside. George Crumb (1929) - in focus at this year's Holland Festival - unpacks contemporary man with his Metamorphoses, Book I (which has its European premiere Friday night). Gone, then, goes the shell of the ongoing pandemonium in which a diarrhoea of word, image and sound meet... 

Arnold Schoenberg is dead, long live Arnold Schoenberg!

Arnold Schoenberg (1874-1951) is often accused of driving audiences out of the hall with his drive for innovation. After all, his twelve-tone system swept away the foundations of tonality, which had offered listeners a safe haven for centuries. Deprived of its foothold, it would have turned its back on contemporary music forever. Nonsense, because not only did Schoenberg write fantastic works, but also... 

Grażyna Bacewicz: 'A composer doesn't want to repeat himself'

In Poland, her name appears on street signs and school buildings, and statues of her stand in public parks. Grażyna Bacewicz (1909-1969) was the first Polish woman to achieve international success as a composer. Her work can even be found on one of the Royal Concertgebouw Orchestra's CD anthologies. Yet she is still virtually unknown here in the country. Unjustly so, as she wrote... 

Andriessen's The Matter opens World Minimal Music Festival

Wednesday 5 April kicks off the fifth edition of the biennial World Minimal Music Festival. For five days, the Muziekgebouw aan 't IJ will be filled with hypnotic rhythms, trance-inducing melodies and conjuring drones. Alongside well-known works by pioneers such as La Monte Young and Terry Riley are new compositions by Kate Moore and Bryce Dessner. There will also be performances by the Master... 

Bach's St John Passion as musical theatre: it can be done

Initiated by Pierre Audi in 2016, the Opera Forward Festival questions the future of musical theatre. The 13-day festival offers (young) creators and singers a chance to explore new avenues. For the second edition, Audi himself directed And You Must Suffer, a music-theatrical version of Bach's St John Passion. This production by Muziektheater Transparant and the early music ensemble B'Roque experienced its Tuesday 28 March... 

Componist Brechtje: ‘De musici zijn de kern van het heelal’

‘Dankzij een radiopresentator vond mijn opa een ingang tot klassieke muziek. Met mijn nieuwe stuk baan ik op mijn beurt een weggetje naar hem.’ Donderdag 30 maart beleeft Elementen van Brechtje (1993) zijn wereldpremière in de vijfde aflevering van An Evening of Today in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. In deze serie van het Nieuw Ensemble krijgen conservatoriumstudenten ruim baan.… 

Waarom ik de combi Hildegard von Bingen & Galina Oestvolskaja prachtig vind

Bijna een millennium scheidt de non Hildegard von Bingen (1098-1179) van de Russische componist Galina Oestvolskaja (1919-2006). De eerste schiep hemelse gezangen, de tweede hamerde op een doodskist. Toch staan zij donderdag 23 februari samen op een concert van de Vlaamse ensembles Het Collectief en Psallentes in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Twee redenen waarom ik dat een prachtige combi… 

Wat ik leerde van Jan Wolff, de overleden directeur van Muziekgebouw aan ’t IJ

Bij de grote januari schoonmaakactie in mijn privémuseum hervond ik het boek dat in 2007 werd uitgebracht, ter gelegenheid van het twee jaar daarvoor geopende Muziekgebouw aan het IJ. Ik was vergeten dat er een cd’tje bij zat met vier stukken erop. Het vierde stuk is een registratie van de openingsspeech die Jan Wolff [hints]voormalig directeur IJsbreker, meer dan twintig… 

Richard Rijnvos world premiere at Muziekgebouw aan 't IJ: 'Art-loving audience very capable of critical listening'

What is a 'companion piece'? On Thursday 12 January, the quirky Ives Ensemble answers this question at a concert in the Thursday night series at the Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Especially for this, Richard Rijnvos composed his Riflesso sull'arco, a 'companion piece' to Swinging Music by Kazimierz Serocki. I asked Rijnvos three questions. What typifies you as a composer? Let me start with... 

Strijkkwartetten Mantovani & Schubert: ‘Schwingende Luft’

Anders dan oudere collega’s leed Bruno Mantovani (Châtillon, 1974) niet onder de modernistische slagschaduw die Pierre Boulez lange tijd over het Franse muziekleven wierp. Hij schrijft net zo lief lyrische melodieën als dissonante toonclusters en jazzy akkoorden gekruid met een snufje microtonaliteit. Dat hij in 2010 werd aangesteld als directeur van het conservatorium van Parijs illustreert hoe sterk het muziekklimaat… 

Cello Biënnale vol hoogtepunten: ‘Cellisten zijn nu eenmaal aardige mensen’

Het ronkt, zoemt, zingt, zaagt en gonst niet langer in het het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De cellokaravaan is vertrokken. De zesde editie van de Cello Biënnale Amsterdam zit erop en laat bij de duizenden cello- en muziekfans een gevoel van leegte achter. Nergens anders speelt zich in tien dagen tijd zo’n geweldig cellofeest af, waar het publiek zich van… 

Kian Soltani is de Grote Ontdekking van de Cello Biënnale 2016

Iedere ochtend staat Maarten Mostert, geestelijk vader en artistiek directeur van de Cello Biënnale Amsterdam, om half acht sinaasappeltjes uit te persen in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De vroege vogels onder de celloliefhebbers stromen dan massaal naar the place to be voor een gratis croissantje met jus d’orange, gevolgd door een topuitvoering van een van de zes Cellosuites van Bach in de serie Bach… 

Cello Biënnale opent spectaculair: Maarten Mostert pakt het graag groots aan

De Cello Biënnale Amsterdam, het grootste cellofeest ter wereld dat zich van 20 tot en met 29 oktober afspeelt in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ‘t IJ, is begonnen en het loopt er nu al storm. Tien dagen lang geven 27 internationale cellosolisten, 6 orkesten, 11 ensembles, 1 koor en vele musici uit 26 landen ruim 800 optredens. Van ‘s ochtends… 

Ode aan zieldoorklievende klanken van György Kurtág

Op 19 februari 2016 vierde György Kurtág zijn 90e verjaardag. Hoewel broos, werkt de Hongaarse grootmeester van zieldoorklievende noten nog altijd aan zijn eerste en enige opera, Fin du Partie (Endgame), naar het gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett. De proloog ging alvast in première tijdens een groots verjaardagsfestival aan de Liszt Academie in Boedapest waar hij ooit zelf studeerde. Donderdag 13 oktober presenteren… 

Music building honours founder Jan Wolff with sound monument

Het heeft even geduurd, maar binnenkort krijgt Jan Wolff (1941-2012), oprichter van het Muziekgebouw aan ’t IJ dan toch zijn verdiende eerbetoon. Maandag 22 augustus – zijn sterfdag – besluit de concertzaal de viering van het tienjarig bestaan met de onthulling van de interactieve geluidsinstallatie Huil van de Wolff. Het werd ontworpen door de componist Martijn Padding en gerealiseerd door Johan… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)