Skip to content

price

TWOOLS 18 by Scapino Ballet Rotterdam

TWOOLS 18 reflects contemporary worldview (and that's not good)

If you want to see a do-nothing dance programme, TWOOLS 18 by Scapino Ballet Rotterdam is the wrong place. If you want to see how young creators live their world, you're in the right place. TWOOLS the 18th edition TWOOLS is an occasional platform that offers young choreographers the chance to work with a top company. All the makers participating in the 18th edition of TWOOLS... 

Touching each other is taboo. Anne Nguyen brings breakdance and capoeira, vulnerable men and video games in Kata @hollandfestival

In Kata, the latest work by French breaker and choreographer Anne Nguyen, hip-hop men transcend the clichés of hip-hop. Toughness, untouchability and the usual frontal relationship with the audience are exchanged for indirect gestures, delayed effects, diagonals and laterals, double entendres and irony. Nguyen, herself an adept practitioner of capoeira, ming chun and breakdance, challenges her dancers to use their... 

Podcast: Hear the Buddingh Prize nominees and results here #pifr

Welkom bij de cultuurperspodcast. Aflevering ik weet niet hoeveel. Vandaag houd ik weer eens mijn mond, want het woord is aan de nieuwe dichters van Nederland. Ik zag en hoorde ze donderdag 31 mei 2018, tijdens poetry international. De avond stond in het teken van de uitreiking van de Cees Buddingh-prijs. De prijs voor het beste Nederlandse poëziedebuut van 2018.… 

'Fleshy, divinely bawdy at times.' - Buddingh Prize 2018 for Radna Fabias during sizzling Poetry International (#pifr)

Danez Smith is me er eentje. Of eigenlijk twee, want de Amerikaanse dichter laat zich graag aanspreken in de genderneutrale, of liever gezegd genderplurale meervoudsvorm. Een aanspreekvorm die in het Nederlands nog niet erg ingeburgerd is, en dus door iedereen vermeden wordt. Donderdagavond 31 mei in het voormalige ro theater, nu Theater Rotterdam – Witte de With, viel rond het… 

Waarom Wierd Duk vaak precies doet wat hij zelf bestrijdt.

Ophef. Een algemeen erkend en naar eigen zeggen altijd aangevallen opiniemaker met een lichte voorkeur voor sterke mannen in Rusland en Amerika heeft ontdekt dat kunst links is en elitair. Wierd Duk, Ruslandkenner sinds hij een paar jaar voor diverse media in Moskou rondliep, schrijft in de Telegraaf namelijk dat kunst vaak linkse kitsch is[ref]N[ref][/ref]Wierd Duk heeft inmiddels laten weten… 

Everyone is welcome at Pitfest. 'Bands playing at our place should be especially hard, or dirty and grimy.'

Het Drentse dorp Erica werd in het laatste weekend van april opgeschud door het knusse herriefestival Pitfest. En dat trok een bonte mix mensen. Ik liep er een dag rond.  Een golfkar zoemt over de rotonde van het 4-sterrenresort in het buitengebied van het Drentse plaatsje Erica. Rechts van het asfalt liggen strak gemaaide golfbanen, links is een kaveltje land… 

Het geweten van Ferrara. Hoe schrijver Giorgio Bassani zijn landgenoten een spiegel voorhield tegen wil en dank

Een vlak en desolaat landschap strekt zich uit aan weerszijden van de oude weg naar Ferrara. Landbouwgebieden, ontstaan op de vruchtbare gronden van de Po-delta, laten een indruk achter van verval. Gaandeweg vloeien ze over in buitenwijken met een overwegend industrieel karakter. Weinig wijst op het naderen van de Italiaanse stad die door UNESCO tot werelderfgoed is benoemd. Castello Estense… 

Cellist Maya Fridman: 'The best thing about making music is communicating with my audience.'

Cellist Maya Fridman was born in Moscow in 1989, where she emerged as a child prodigy. Even while still studying at Schnittke College, she won first prize at the International Festival of Slavic Music. In 2010 she came to the Netherlands, where six years later she graduated Cum Laude from the Conservatorium van Amsterdam. Fridman naturally places contemporary... 

'Stadium' at @hollandfestival: Meet the hardcore supporter core of Racing Club de Lens. But then for real.

Fifty-three 'ultras' from a football club in an art theatre. That might be asking for trouble. Especially if they were the hard core of, say, Ajax, FC Den Haag or FC Utrecht. But this is France. There are no hooligans in France. The 'ultra's' of Racing Club de Lens, for example: they are bound to throw a punch somewhere, but in... 

Theatre from the sofa: from the South Bank of the Thames to Broadway in one evening.

For many a theatre lover, watching from the bench will be swearing in church. The atmosphere in the theatre and direct contact is missing. Totally true, and yet the advantages of sitting comfortably, watching when you want, subtitles and the on-demand W.C. break are also worth something. While enjoying a fireside chat, you're not looking at the back of anyone's head.... 

Guy Coolen over Operadagen Rotterdam: ‘We noemen onszelf een bluf-festival’

‘Als Mohammed niet naar de berg komt, komt de berg naar Mohammed’, dachten ze bij Operadagen Rotterdam. Eerder dit jaar al gaf de in Enschede gevestigde Nederlandse Reisopera een perspresentatie in Carré. Dit keer togen de Rotterdammers naar de hoofdstad. Artistiek directeur Guy Coolen en dramaturg Tobias Kokkelmans vertelden een select clubje journalisten wat het publiek van 18-27 mei te wachten… 

Vlaamse Persprijs voor Watou- reportage Harri Theirlynck

De beste culturele blog van 2017 is volgens Toerisme Vlaanderen de reportage ‘Waarom in Watou alles een andere betekenis krijgt (en het is niet eens vanwege het bier), geschreven door Harri Theirlynck. Dat is natuurlijk een fantastische eer voor Harri, die sinds een klein jaar publiceert op deze site. Het is natuurlijk ook heel fijn voor Cultuurpers zelf. Zo’n bekroning… 

Verslaafd aan ‘echte’ boeken? Je doet jezelf te kort. Leg je e-reader naast je omelet en Laat Drie Miljoen Boeken Bloeien

Voeten in het warme zand, Caipirinha met parasolletje, murmelende zee op de achtergrond en jij ligt met 600 boeken op een ligstoel. Wat ik maar wil zeggen: je doet jezelf ernstig tekort zonder e-reader. En de voordelen zijn stukken groter dan alleen maar minder hoeven sjouwen op vakantie, dat ga ik hieronder uitleggen. Downloaden in Luang Prabang Ik lees nu… 

Toneelschrijvers en cultuurverkenning (3): ’Hedendaagse musical, een nieuwe traditie onder schrijvers?’

Op 25 januari 2018 zijn de Musical Awards uitgereikt met, zoals we gewend zijn, veel vertaalde heropvoeringen en geijkt repertoire. Ook viel op dat er waardering is voor nieuw Nederlands werk. Menig schrijver zal juichend op de bank hebben gezeten toen ‘Was Getekend, Annie M.G. Schmidt’ in de prijzen viel. Belooft dat iets voor de toekomst? Kan de hedendaagse (kleine)… 

#Grammy voor Barbara Hannigan & Ludwig Orchestra, Reinbert de Leeuw grijpt mis

De verwachtingen waren hooggespannen. Zowel Reinbert de Leeuw als Barbara Hannigan was genomineerd voor een Grammy Award 2018. Hannigan was voorgedragen voor Best Classical Solo Vocal Album, voor haar opnames van muziek van Berg, Gershwin & Berio. De Leeuw dong mee in de categorie Best Classical Compendium met zijn compilatie van alle gedirigeerde koor- en ensemblestukken van György Kurtág. Hannigan… 

Why it is good that the Holland Festival is putting the focus on Africa, rather than opting for a single artistic director.

William Kentridge en Faustin Linyekula. Onthoud die namen, als je niet al kende, want ze gaan het komende jaar het gezicht van Nederland mede bepalen. Ze zijn door het Holland Festival aangesteld als ‘associate artist’. Hiermee zet het festival het fenomeen ‘artistiek leider’ buiten de deur. Een noodzakelijke keuze in een tijd waarin de prijs voor dat soort figuren sneller… 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

Our readers' list. What we should all never forget from 2017.

Nou hebben we het hier niet zo op hypes en tradities, maar toch. De donkere dagen rond kerst zijn dit jaar wel erg donker, dus waarom niet iets met lijstjes. Dit jaar even geen lijstje van de redactie met toppers, maar willekeurige inzendingen van willekeurige lezers, in willekeurige, zij het licht alfabetische volgorde. Motto van de lezersvraag was: welke dingen… 

Winternachten Festival offers the best chance to see great writers up close. And Francis Broekhuijsen.

From 18 January, The Hague is all about Winternachten. In our opinion, this is the most fun literature festival in the west of the Netherlands. This year, it is about Freedom, Equality and Brotherhood, the motto of the French Revolution, among other things. But also about Karl Marx. Under the motto 'we the people', Winternachten is therefore about populism and secession,... 

Save and destroy: charge against squandering cultural heritage

A Saudi prince is paying $450 million for a mediocre painting by Leonardo da Vinci; a Dutch politician is pledging a crate of beer for a new composition. In a nutshell, these two extremes capture our current dealings with culture. Total contempt on the one hand and unimaginable overvaluation on the other are two sides of the same coin. We do not judge art for its... 

Kate Moore wins Matthijs Vermeulen prize - as first woman ever

On Saturday 2 December, Australian-Dutch composer Kate Moore (b 1979) will receive the Matthijs Vermeulen Prize for her composition The Dam. The prize money is €20,000, made available by the Performing Arts Fund. The prize was established in 1972 and named after the Dutch composer and critic Matthijs Vermeulen (1888-1967). Until now, it invariably went to men, some even getting it two... 

4 redenen waarom ‘cultureel ondernemerschap’ en subsidie niet samengaan.

Na afloop drong het eigenlijk pas goed door wat er mis was gegaan op No Man’s Land. Het evenement, een soort combinatie van netwerkborrel, symposium en megaworkshop is opgezet vanuit de beste bedoelingen. Initiatief van De Coöperatie, de club die we niet moeten verwarren met De Coöperatie. Die laatstgenoemde De Coöperatie zit in Amsterdam en is een samenwerkingsverband van freelance… 

Jan Fabre’s Spannende Vrienden vs. de Curatoren (deel 2): In razende galop door Oostende

Jan Fabre is een beetje de Jan Cremer van Vlaanderen maar dan jonger, vijf keer zo getalenteerd, multidisciplinair en acht keer socialer. ‘Het is een hele eer om Jan Hoet te mogen opvolgen,’ zegt Jan Fabre. Samen met kunsthistorica Joanna De Vos is hij de curator van HET VLOT. Kunst is (niet) eenzaam. De expositie moet het Mu.ZEE en de Belgische… 

Frieze Art Week: Kunst als zoete koek

Afgelopen week was in Londen de Frieze Art Week. Een week die wordt gezien als één groot spectakelstuk voor de hedendaagse kunst. Dit jaar voor de 15de keer. De verzamelaars, de liefhebbers en de markt, iedereen komt bijeen. Bovendien wordt de Frieze Art Fair internationaal gezien als één van de belangrijkste indicatoren voor de markt in hedendaagse kunst.  Van milimeters… 

The theatre world is divided, but not diverse. A call to authors.

This week, two things already became clear about the Dutch theatre world. One: the topic of diversity is finally really on the map and two: the theatre world, however small, is hopelessly divided. During Het Theaterfestival, there were two debates/ meetings/ symposiums on the lack of diversity in theatre. One on Monday, the other on Thursday. Bit much in one... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)