Skip to content

Royal Concertgebouw Orchestra

Season 2018-19: Concertgebouw picks up women's hand that Concertgebouw Orchestra leaves behind

Joel Fried, artistic director of the Royal Concertgebouw Orchestra visibly startled for a moment. I asked him if there is really only one female composer scheduled in the 2018-19 season. Indeed, during the presentation on Monday 26 February at the Concertgebouw, I only heard the name of Lotta Wennäkoski. Indeed the Finn appears to be the only one to defend the honour of composing women.... 

Rozalie Hirs: “‘parallel world [breathing]’ is droomachtig muzieklandschap”

Al eeuwen zien wetenschappers verbanden tussen muziek en de ordening van het heelal. Het Koninklijk Concertgebouworkest nam dit als uitgangspunt voor zijn concert op 19 oktober in de serie Horizon. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam wordt een ‘polyfone kosmos’ gerealiseerd. Peter Eötvös componeerde hiervoor het orgelconcert Multiversum, Rozalie Hirs schreef ‘parallell world [breathing]’. Het stuk van Eötvös beleeft… 

Snaartheorie inspireert orgelconcert: Peter Eötvös dirigeert KCO in Multiversum

Op donderdag 19 oktober dirigeert Peter Eötvös het Koninklijk Concertgebouworkest in de Nederlandse première van zijn orgelconcert Multiversum, dat hij in opdracht van het gezelschap componeerde. Zijn gloednieuwe compositie wordt geflankeerd door werken van György Ligeti en Claude Vivier. De rijke muziektraditie van Transsylvanië De Hongaarse componist en dirigent Peter Eötvös (Székelyudvarhely, 1944) groeide op in Transsylvanië. Tegen het einde… 

Holland Festival presenteert verzengende Salome #HF17

Herodes heeft zijn kreet ‘Dood deze vrouw!’ nog niet geslaakt of zijn soldaten heffen Salome ruw op hun schouders en smijten haar in de hel. – De in een ruïne veranderde sjieke salon die via een doorkijkluik bijna de gehele opera zichtbaar was. Salome’s in bloed gedrenkte jurk lijkt even op te vlammen, maar dan valt – pats! – het… 

Concertgebouworkest & Concertgebouw 2017-18: zoeken naar verbinding

Zowel het Koninklijk Concertgebouworkest als het eveneens Koninklijke Concertgebouw lijkt komend seizoen in te zetten op verbinding. Tussen jong en oud, tussen oost en west, tussen links en rechts, tussen cultuur en pers. ‘Fijn dat jullie allemaal zijn gekomen’, zegt Jan Raes na afloop van de presentatie van seizoen 2017-18. ‘De pers staat onder druk, net als de cultuur’, vervolgt… 

Conductor Alan Gilbert makes Royal Concertgebouw Orchestra shine

Alan Gilbert conducted the Royal Concertgebouw Orchestra for the fifth time on Wednesday 8 February. Until the end of this season, he is chief of the New York Philharmonic, exuberantly expressing his love for contemporary music. He proved to be the ideal conductor to premiere Joey Roukens' new work, aptly leading the musicians through the exhilarating... 

Kris kras door Amerika met Richard Rijnvos

Richard Rijnvos (1964) is sinds 2011 huiscomponist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Dat leverde tot nu toe twee nieuwe stukken op: Antarctique, het slotdeel van zijn cyclus Grand Atlas (2011) en fuoco e fumo uit de reeks la Serenissima (2013). Donderdag 2 en vrijdag 3 februari leidt dirigent Gustavo Gimeno het Koninklijk Concertgebouworkest in zijn derde opdrachtwerk, Amérique du Nord. Het… 

Choir and orchestra are the true stars in Pique Dame #HF16

The biggest applause at the end of Tchaikovsky's opera Pique Dame went to the choir of the National Opera and the Royal Concertgebouw Orchestra on Wednesday 15 June. And rightly so: choristers and orchestral musicians brought the highly varied score to sound flawlessly, without once getting out of sync with each other. Dynamics, rhythm, phrasing, empathy, everything was solid. A performance of stature rarely seen in the Stopera. The vocal soloists were somewhat pale in comparison.

Mayke Nas wins composition prize: 'I don't want fear, I want adventure'

Grandfather Louis Toebosch was a famous organist and composer. His daughter - her aunt - Moniek an equally famous artist and performer; mother recorder teacher, father Mozart-crazy: 'When I left home I couldn't hear a recorder or Mozart anymore!' Mayke Nas (Voorschoten, 1972) is no stranger to making music and composing. In doing so, she likes to avoid the beaten track and... 

With George Pieterson, music life loses another coryphée

Last Sunday, 24 April, clarinetist George Pieterson died at his home in Amsterdam, aged 74. 'George was an iconic player with a big musical heart,' says his former student Frank van den Brink. 'He invariably went full steam ahead and whichever recording you listen to, his playing is always remarkable. You didn't necessarily have to put up with his... 

Violinist Vadim Repin: 'The score is our bible!'

At five, he started playing the violin, and after only six months he gave his first performance. At 17, he was the youngest participant ever to win the prestigious Queen Elisabeth Competition. In 2002, Vadim Repin, born in Novosibirsk in 1971, played at Willem-Alexander and Máxima's wedding concert, together with the Royal Concertgebouw Orchestra. Three years ago, Repin started his own... 

Royal Concertgebouw Orchestra 2016-17: Amsterdam meets Daniele Gatti

'The most important thing is to bring music to the audience,' says Daniele Gatti on Thursday 25 February during the presentation of the Royal Concertgebouw Orchestra's new season. 'Amsterdam meets Gatti' we read on large posters behind him. This does not appear to be a word too many: the brand-new principal conductor will be involved in all the series, travels on the tour RCO meets Europe,... 

Composer Joey Roukens: 'In my new Violin Concerto, I explore my lyrical side'

Joey Roukens (Schiedam, 1982) studied composition at Rotterdam Conservatory and took private piano lessons with Ton Hartsuiker. Since graduating in 2006, he has been able to reach a large audience with his energetic, infectious music. Commissions are pouring in, from no small number of clients. He has already written two pieces for the Royal Concertgebouw Orchestra: Out of Control (2011) and Chase... 

John Adams Scheherazade.2 disappoints - despite phenomenal Leila Josefowicz

Even leek het er vrijdag 16 oktober op dat Leila Josefowicz een toegift zou geven, maar die bleef uit. Het publiek in het uitverkochte Concertgebouw had haar minutenlang toegejuicht voor haar fenomenale vertolking van Scheherazade.2, het tweede vioolconcert (of derde, als je Dharma at Big Sur voor zessnarige elektrische viool en orkest meerekent) van John Adams, die zelf het Koninklijk Concertgebouworkest… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

#Reinbertbio one year on: biographer looks back

There once was a celebrity (pianist, composer and conductor Reinbert de Leeuw), a biographer (Thea Derks) and a riot. De Leeuw was against the publication of his biography Reinbert de Leeuw: man or melody and made no secret of it. In the TV programme Zomergasten (Summer guests), he even dismissed the dissertation-like standard work as an almost endearing puff piece. Meanwhile... 

Koefnoentheater by Mugmetdegoudentand needs more than just current affairs

Topicality is back in the Dutch acting scene for a while, and that is quite nice. De Verleiders, once started as a one-off play about fraudulent bosses by George van Houts, is now growing into a voluminous series. On TV, we have the series De Fractie, which manages to recreate the news of the day every episode in... 

For the Concertgebouw Orchestra, Germany begins just beyond the A10 ring road

There is a world outside Amsterdam. There is culture there too. High-quality even. And of course, Amsterdammers know that too. After all, that whole world comes to Amsterdam every year for the Holland Festival, and if it were up to the director of the Amsterdam Stadsschouwburg Melle Daamen, a lot more would come from abroad. Ballet, for example. Our national... 

Art for all: €3 per person, per month

The discussion was and is endless, but now we have figures. Thanks to the Ministry of Education, Culture and Science's new 'key figures', we now know how much the state (all of us) are spending for the opportunity to experience art: per inhabitant, the state spends 38.90 per year on subsidies for dance, theatre, museums, youth theatre, opera and orchestras. So that's just over 3 euros a month. Indeed something to get into each other's hair about, we think.

#HF11 Thomas Adès sails his own ship and steers across familiar waters with new compositions

De ark als de aarde, als een ruimteschip dat ons door de chaos van het heelal naar een veilige haven voert. De Poolster als ogenschijnlijk magnetisch middelpunt van het heelal waaromheen alle sterren draaien. Nee, dit is geen zweverig new age geleuter, het zijn de uitgangspunten voor Tevot and Polaris, twee grote orkestwerken van Thomas Adès, die onder leiding van de componist zelf hun Nederlandse première beleefden.

Rutteleaks 4 on orchestras: 'Mergers Brabants Orkest and Limburg Symphony Orchestra, Gelders Orkest and Orkest v.h. Oosten, Residentie Orkest and RphO'

Of course we are being horribly abused. By the coughing chain-smoker with his trench coat in that Hague car park. Is there a bigger plan behind it. Which again we know nothing about, but which will become clear on 23 May. So be it. Until then, we can do nothing but slavishly write down what the coughing oracle coughs at us. Well: We already knew that... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)