Skip to content

Universiteit van Amsterdam

TOBIAS KOKKELMANS NEW DIRECTOR/DIRECTOR NEDERLANDS THEATRE FESTIVAL AND AMSTERDAM FRINGE FESTIVAL

Vandaag maakte de Raad van Toezicht bekend dat Tobias Kokkelmans per 1 september is aangesteld als de nieuwe directeur/bestuurder van Stichting de Theaterdagen, organisator van het Nederlands Theater Festival, Amsterdam Fringe Festival, NTFJong en het verdiepingsplatform voor professionals NTF-Pro. Hij volgt hiermee Jeffrey Meulman op, die in mei van dit jaar na zestien jaar de Stichting verruilde voor de Verkadefabriek… 

1 year of Corona in the City - Outdoor exhibition and online relay broadcast

Op zaterdag 15 mei 2021 is het precies één jaar geleden dat burgemeester Femke Halsema de digitale tentoonstelling Corona in de Stad van het Amsterdam Museum opende. Een digitale tentoonstelling over de gevolgen van het coronavirus op de stad Amsterdam en haar bewoners. Om stil te staan bij 1 jaar Corona in de Stad toont het Amsterdam Museum vanaf 15… 

Hanna Kulenty composes new piece for Bass Clarinet Festival: 'I'm making a collage of emotions'

Polish-Dutch Hanna Kulenty (Białystok, 1961) writes music that gets under your skin. Whether it is early works like Fourth Circle for violin and piano (1994), the opera Mother of Black-Winged Dreams about multiple personality syndrome (1995), or more recent compositions like the Viola Concerto (2015) and her Flute Concerto No.3 (2018), irrevocably you are taken on an exhilarating journey with a... 

Gaudeamus: als 75-jarige jonger dan ooit

Anno 2020 bruist de Muziekweek als nooit tevoren. Zelfs corona heeft er nauwelijks vat op gekregen. Hoeveel ‘Mozarts’ er inmiddels zijn opgestaan wil ik in het midden laten, maar het rijke en gevarieerde off- en online aanbod creëert enige keuzestress. Op haar 75e is de organisatie jonger dan ooit: Gaudeamus is the place to be.

Voorzitter adviescommissie Raad voor Cultuur stapt op: ‘Niemand controleert de rijksmusea meer.’

Wim Hupperetz, directeur van het Amsterdamse Allard Pierson, heeft zijn functie als voorzitter van de adviescommissie musea en erfgoed bij de Raad voor Cultuur neergelegd. Uit protest, zo laat hij weten, tegen de onverantwoorde manier waarom de minister nu invulling geeft aan de adviezen van de Raad voor Cultuur. ‘Als dit doorgaat geven we straks miljoenen euro’s aan een paar… 

Curious: arts sector support institutes turn against plans for new theatre and music sector institutes

Er zweven nogal wat petities rond, dezer dagen. De meest curieuze van alle petities lag vandaag in de digitale brievenbus. De bestaande ondersteuningsinstituten in de cultuursector dringen er daarin namelijk bij de Tweede Kamer op aan om geen geld te steken in nieuwe ondersteuningsinstituten. Daarmee steken clubs als het Landelijk Kennniscentrum Amateurkunst (LKCA), Cultuur+Ondernemen, en de Boekmanstichting een kleine, doch… 

Zonder geheugen blijft ons theater zich gedachteloos vernieuwen, blijkt op het @theaterfestival

Het Nederlandse theater herinnert zich steeds minder. Dat bleek afgelopen vrijdag tijdens een tweetal bijeenkomsten in ITA, het gebouw waar ooit de Stadsschouwburg gevestigd was. Tijdens Nieuwe Grond, een onderdeel van het Nederlands Theaterfestival, ging het over erfgoed. De ene bijeenkomst zal mogelijk herinnerd worden door de zes aanwezigen: de twee gasten plus presentator, en hun drie toeschouwers. De andere… 

Utrecht rules: Make Tivoli Oudegracht the venue for the reborn Performing Arts Sector Institute

The Culture Council wants it. Everyone wants it. And Utrecht wants it too, of course. A physical sector institute, where an old PC is humming in a corner containing the total digital archive of Dutch theatre, and music, of course. Plus a library. With real books, scripts, photos. In 2012, the building was divested and the memory could... 

Culture Council wants review of system, but cautious 'Theatre Sector Opinion' is licence for arbitrariness by House of Representatives

Today, the Culture Council comes out with one of the weaker advices in its existence. The Netherlands' highest cultural advisory body showed vision, leadership and boldness earlier this season with the 'Verkenning' and the 'Sectoradvies Muziek'. The exploration called for a reversal of subsidy flows, with urban regions taking the initiative. In the advice for the music sector, it broke... 

Save and destroy: charge against squandering cultural heritage

A Saudi prince is paying $450 million for a mediocre painting by Leonardo da Vinci; a Dutch politician is pledging a crate of beer for a new composition. In a nutshell, these two extremes capture our current dealings with culture. Total contempt on the one hand and unimaginable overvaluation on the other are two sides of the same coin. We do not judge art for its... 

Rozalie Hirs: “‘parallel world [breathing]’ is droomachtig muzieklandschap”

Al eeuwen zien wetenschappers verbanden tussen muziek en de ordening van het heelal. Het Koninklijk Concertgebouworkest nam dit als uitgangspunt voor zijn concert op 19 oktober in de serie Horizon. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam wordt een ‘polyfone kosmos’ gerealiseerd. Peter Eötvös componeerde hiervoor het orgelconcert Multiversum, Rozalie Hirs schreef ‘parallell world [breathing]’. Het stuk van Eötvös beleeft… 

Snaartheorie inspireert orgelconcert: Peter Eötvös dirigeert KCO in Multiversum

Op donderdag 19 oktober dirigeert Peter Eötvös het Koninklijk Concertgebouworkest in de Nederlandse première van zijn orgelconcert Multiversum, dat hij in opdracht van het gezelschap componeerde. Zijn gloednieuwe compositie wordt geflankeerd door werken van György Ligeti en Claude Vivier. De rijke muziektraditie van Transsylvanië De Hongaarse componist en dirigent Peter Eötvös (Székelyudvarhely, 1944) groeide op in Transsylvanië. Tegen het einde… 

The new theatre system is just about finished. Only seven 'dilemmas' remain.

[This post was already online under the title 'Save us from the Transition Office', but has been modified in a few details] While you are preparing for a well-deserved holiday, people in the arts sector are working on a new model. That new model is needed because the old model is no longer adequate. That old model, and we are of course talking about our... 

Belangrijke voorstellingen nu integraal te zien op Theaterencyclopedie

Kijken naar Wie is bang voor Virginia Woolf? van de Nederlandse Comedie in 1964, of Live, het videoballet door Het Nationale Ballet uit 1979. Dat kan nu bij de Theaterencyclopedie. Dankzij de crowdfundingsactie Zijn/Niet Zijn. De Theaterencyclopedie wilde al een tijdlang video’s van een aantal kroonjuwelen uit Nederlandse theatervoorstellingen op het internet plaatsen. Daar is nu een mooi begin mee gemaakt. Via een Voordekunst-actie is zelfs meer geld… 

Geld: de grootste bedreiging voor ons cultureel erfgoed

Update: volgens de Filmkrant valt het allemaal reuze mee: http://www.filmkrant.nl/nieuws_2013/9842

Vandaag werd bekend dat een groot archief met vrijwel al het ruwe filmmateriaal uit Nederland in de versnipperaar dreigt te verdwijnen. Omdat filmlaboratorium Cineco failliet is vanwege de verdwenen vraag naar oldskool celluloid, moet de kluis met uniek historisch materiaal ook weg. Tenzij zich iemand meldt die het materiaal wil opslaan. En dat kost nogal wat geld. Ook al werken we niet meer met de zeer brandbare nitraatfilms, al dat plastic moet wel veilig worden bewaard.

Another necro. Sort of: Theatre Institute Netherlands to continue as TIN Foundation

We melden het persbericht maar even onverkort. Ter informatie. Komen zo nu en dan meer van dit soort berichten langs. We plaatsen niet alles, want daar wordt de wereld wel erg somber van. De wereld zoals veel mensen die kenden, en waarvan ze dachten dat het de trots van Nederland was, komt piepend en krakend tot stilstand om ruimte te bieden aan. Tja. Daar gaan we de komende jaren verslag van doen. Van wat daarvoor in de plaats komt.

Archives Wim Kan and Louis Davids not in dumpster

The Theatre Museum's entire collection has been saved. The archives of luminaries such as Wim Kan and Louis Davids, as well as 50,000 theatre reviews, 30,000 theatre posters, 146,000 photographs of 22,000 performances, 26,000 portrait photographs of 2,450 theatre-makers and an extensive audio and video collection will be housed at the University of Amsterdam.The move is possible now that the Ministry of Education, Culture and Science (OCW), with the ever-money-hungry State Secretary for Culture Halbe Zijlstra, is no longer seizing the reserves of the Theater Instituut Nederland (TIN).

Theatre Museum collection to be lost for good

[July update: the 2nd chamber passed a motion instructing the cabinet to save the collection from destruction. Where this is to be paid for, however, is still unclear]

It is now becoming clear where the laissez faire-laissez mourir (let it be done, let it die) policy of Halbe Zijlstra, Martin Bosma and Mark Rutte will lead. Of the dozens of institutions that will close, downsize or die off in the coming months due to vacancy of quality staff, the demise of Theatre Institute of the Netherlands (TIN) is starting to take on very tragic proportions.

Kick off subsidy addiction requires greater government effort than Zijlstra wants

Arts organisations are subsidy-addicted and so we are withdrawing subsidies. The VVD's approach is clear. On the exact how, they appear to need to think longer about that, now that there is so much opposition from the country. Cold Turkey, the treatment proposed by tolerance partner (nice word in this context) PVV, could well result in deaths. To... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)