Skip to content

women

Four reasons to go to Words & Beyond II: Nan Sul Hun

Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de… 

‘Ik voel de noodzaak alles goed te laten komen op de wereld sterker dan ooit.’ Laura van Dolron over ‘Liefhebben’

Eerder kon ze in een voorstelling hartverscheurend doordenken over liefde, verliefdheid en liefdesverdriet. Nu gaat haar voorstelling over liefde in de breedst denkbare betekenis. Eerder maakte ze theater waarin ze worstelde met vragen. Nu laat ze die worsteling veel minder zien en deelt ze de antwoorden die ze gevonden heeft met het publiek. Eerder kon ze nog wel eens beweren… 

Festival 'Alba Rosa Viva' puts forgotten composer centre stage

This Sunday, September 28, the one-day festival Alba Rosa Viva will take place in Utrecht, in honour of the 125th birth anniversary of Alba Rosa Viëtor. Alba Rosa who?!!! Well, Alba Rosa Viëtor was an Italian violinist and composer who was born Alba Rosa in Milan in 1889. In 1919, she married Dutch businessman Jan Freseman Viëtor and in... 

Hoe moet het nu verder met Rotterdam? 5 redenen waarom Simons het moeilijk krijgt

De grote theatermaker Johan Simons heeft laten weten dat hij naar Rotterdam wil komen, om een groot Europees theater op te zetten. Hij ziet zijn kans schoon nu er over twee jaar een plek vrijkomt in de artistieke leiding van het stadsgezelschap van de Maasstad, het ro theater. Wanneer ze Simons aanstellen, kan er groots gedacht worden, zegt Simons. En… 

8 enticing words about Festival Boulevard.

Het is het meest ambitieuze zomerfestival van Nederland: Festival Boulevard in Den Bosch wil niet alleen het mooiste schouwburgtoneel van de lage landen laten zien, maar ook de vetste spektakels, en jongste nieuwe makers en de vrolijkste buschauffeurs. En dat allemaal in 10 dagen, in eens tad waar de lokale krant zijn best doet om cultuur zo eng mogelijk te maken. We vatten de boel even voor u samen in 8 verleidelijke woorden.

Four opera myths shattered @Oerol festival

Is a performance opera if not a note is sung? If the audience sits on a stand in a car park with headphones on their heads? Or if a man cries out like a dog with a tongue out of his mouth throughout the performance? The definitions of opera are stretched quite a bit at five Oerol performances. Interestingly, hardly anyone calls the performance opera. By necessity, musical theatre is often used, but that term does not really fall into a warm bath.

BEST RELATED SECRET #1: Susanne Marx, Karin Spaink and Girl Loos in Eastern Bloc

Susanne Marx is at Oostblok, the former Muiderpoort theatre in Amsterdam, for two days with the performance 'Meisje Loos'. You could call 'Meisje Loos' a critical family performance: for young and old, about growing up and playing with compulsory roles, male-female, white-black, dancer-rapper, harp or beatbox. Genderbending as a theme for the whole family, with a fringe programme featuring Karin Spaink, Linda Duits, Machteld Zee, Rickie Edens and Alex Bakker perform and engage in conversation. 

7 verwarrende redenen waarom de toneelversie van The Fountainhead rammelt, maar u toch moet gaan.

Weer actueel, nu Toneelgroep Amsterdam de voorstelling herneemt, mijn recensie uit 2014. Deze week ging de toneelbewerking van The Fountainhead in première. Het boek is verschrikkelijk, de voorstelling rammelt, de acteurs winnen maar nipt. De inhoud schept echter nog meer verwarring en dat is de reden waarom ik u niet zal tegenhouden om te gaan kijken. En Hans Kesting natuurlijk. Ik zet het even op een rijtje.

Bittere tranen, schreeuwende eenzaamheid. Kušej doet Fassbinder @HollandFestival 2014

Lekker ‘ouderwets’ Holland Festival: een bijzondere opstelling die het publiek confronteert met de implicaties van heur eigen positie en kijkgedrag. En dat mag ook wel bij Fassbinder’s ‘Die bitteren Tränen der Petra von Kant’. Melodrama was de Duitse theater- en filmgeweldenaar niet vreemd. De bittere tranen zijn van een modekoningin en haar entourage, klinisch is de setting, flinterdun het verhaal, en toch ongemeen spannend hoe dit damestoneel zich ontwikkelt.

'I did not have sexual relations with that woman', no way: surprising Don Juan at Theaterschip Deventer

In an immaculate virginal white uniform, Don Juan gives a slick press conference for his marriage to Elvira. We hear the famous words with which Bill Clinton denied the Lewinsky affair. Actor Ischa den Blanken's grin speaks volumes when he says: 'These allegations are false.' We know: he is lying.

Hunting for art in the Bijlmer with Google Maps

After co-organising FATFORM, a radical series of art events in Amsterdam Southeast - with furious crossover exhibitions and performances on the roofs of an abandoned shopping centre and a car park, the collective around creative production agency Vinger.nl has thrown itself into the new edition of the Open Art Route 2014. And it will be something.

Faust: eye- and ear-pleasing, but distant

In het katholieke Limburg kreeg ik elke week catechismusles op de lagere school. “Waartoe zijn wij hier op aarde?”, vroeg mijnheer pastoor. Met de hele klas dreunden wij het antwoord: “Om hier en in het hiernamaals gelukkig te worden.” Een vergelijkbare vraag drong zich gisteravond aan mij op tijdens de uitvoering van de opera Faust van Charles Gounod bij De Nationale Opera. “Waartoe gaan wij naar het theater?” Voor mij luidt het antwoord: “Om geraakt, gelouterd, ja misschien zelfs wel gelukkig te worden.” Gezien de lovende kritieken verwachtte ik dat dit inderdaad het geval zou zijn.

Woman, man, film - does Cannes have something to make up for?

Tonight, the 67th edition of the Cannes Film Festival opens with Grace of Monaco, a biopic with a major lead role for Nicole Kidman. Jury president of the world's most important film event is New Zealand filmmaker Jane Campion. Three of the other six jury members also his women. Does Cannes have something to make up for?

‘Al depressief als de sateh op is.’ Lineke Rijxman over ‘De Freudjes’ van Mugmetdegoudentand.

Update: voorstelling De Freudjes is voorlopig uitgesteld, tot waarschijnlijk later dit jaar.

‘Ik vind het theater. Psychoanalyse is een theatraal gegeven.’ Lineke Rijxman is gefascineerd door psychiaters. Niet omdat ze er zelf de deur plat loopt, maar omdat psychiatrie een dankbaar gegeven is voor iemand die toneel maakt. Daarom moest het er eens van komen: een stuk over Freud. Maar dan niet over Sigmund zelf, of over zijn familie. Het stuk “De Freudjes (Geen Familie)” gaat over drie zusjes in het van pillen en afkortingen overlopende drukke leven van vandaag. ‘We praten zo makkelijk over depressies. Je zegt al dat je depressief wordt als de kipsaté bij de slager op is.’

Sometimes a good story needs to be told, not just imagined.

Sommige kunst heeft een verhaal nodig. Dan volstaat een doekje aan de muur met het opschrift ‘Zonder Titel’ niet. De performance ‘Laaroussa’ (Bruid) van de Frans-Tunesische broer en zus Selma en Soufiane Ouissi valt binnen die categorie. Hoe bijzonder hun fysieke aanwezigheid op een donker toneel ook is, zonder uitleg vooraf en een vragenuurtje achteraf zegt het allemaal bitter weinig.

Is dat erg?

Video: waarom vrouwen geen rol spelen in de kunstgeschiedenis, en hoe je dat (niet) oplost

Een sitcom hebben ze al. De vrouwen. Girls is een doorslaand succes, dus wie beter dan de licht snobby Girls-ster Jemima Kirke kan uitleggen waarom vrouwen uit de kunst weggehouden zijn? Inderdaad. Niemand, dachten ze bij het nogal innovatief opererende Tate, en dus lieten ze haar op een vrolijke, maar ook trefzekere manier uitleggen waar het misging tussen de kunstwereld… 

2 nachten vol seks, drank en ontspannen schrijvers: een minigids

Writers Unlimited is het leukste literaire festival ter wereld. Wij kunnen het weten, want we zijn er nu alweer twee keer geweest. Of de vergelijking met al die 20 miljoen andere literatuurfestivals in de wereld helemaal zuiver is, weten we niet. We weten wel dat heel veel van de schrijvers die Writers Unlimited bezoeken, het met ons eens zijn. Althans gedurende die paar dagen en vooral nachten in januari.

Een paar redenen.

Figaro and The Fonz on a scooter in an entertaining choreography for set pieces

It is the turnout of the evening: riding around on a scooter, barber Figaro gets involved in a crazy adventure in which Count Almaviva wants to snatch the beautiful Rosina from the hands of her guardian Doctor Bartolo. Three Bertas, meanwhile, literally tear Basilio's clothes off in an ingenious dance in front of three sets in which the action moves at lightning speed from inside to outside and... 

Subtiele maar saaie Fokine prima voorzet bij ‘Corps’ van Van Manen en veelbelovende première van EGPC bij Het Nationale Ballet

De lichamen van Fokine, Van Manen en EGPC in het nieuwe programma ‘Corps’ van Het Nationale Ballet verschillen enorm, al dansen ze allen een vorm van ballet. Het zijn de verschillen qua inzet (decoratief of expressief, gestileerde controle of individuele overgave, vol van symboliek of daarvan ontdaan) en de sleutelrol voor het ensemble, die het programma buitengewoon interessant maken. Naast het feit dat EGPC op weg lijkt naar een artistieke doorbraak.

The Red Piece - foto Maarten Vanden Abeele

Beklemmende (publieks)manipulatie in The Red Piece

‘Laat niemand de zaal uit gaan zonder iets mee te hebben gemaakt of gevoeld te hebben.’ Dat is zeker en vast de missie bij het werk van de Vlaamse Ann Van den Broek. Doen  de stemmingswisselingen in The Red Piece je weinig, dan branden je netvliezen wel door van de wisselingen in lichtontwerp. Je zou zomaar denken dat je als publiek gemanipuleerd wordt. Maar je laat het met plezier toe.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)