Wetgeving volgt op gepaste afstand van technologische ontwikkelingen
Wat heeft een proefschrift over een vergeten Victoriaanse romanschrijver gemeen met een rushrelease van multinational Sony?
Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.
Wat heeft een proefschrift over een vergeten Victoriaanse romanschrijver gemeen met een rushrelease van multinational Sony?
Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:
De grootse verrassing van het bioscoopjaar 2012 was misschien wel dat twee totaal verschillende films de grootste publiekstrekkers waren. Op de eerste plaats de nieuwe James Bond Skyfall, natuurlijk, met bijna 2 miljoen bezoeken. Maar dat de nummer twee (1,2 miljoen) een
Einstein on the beach: een vijf uur durende minimalistische opera zonder plot, zonder pauze. Een opera met een welhaast mythische status, met beelden die uitgegroeid zijn tot theatericonen, maar die vrijwel niemand daadwerkelijk heeft gezien.
Met papier weet je het nooit (‘0,3% van de krantenlezers leest de recensies op de kunstpagina‘), en met tv is het ook altijd een beetje schatten en extrapoleren, maar het internet is keihard. Wij weten hoe vaak u een stuk van ons las, en hoe lang u bleef hangen bij onze filmpjes. Wel: waren we vorig jaar al trots, nu gaan we dik over de 200.000
Zat weer een briefje bij de post. Een van de vele, deze weken. Over een club die nog maar pas door de overheid was opgericht. Met de bijbehorende miljoenen, die vanwege de wraaklust van de PVV nu in de lokale sloot gekieperd zijn. De makers hebben alweer een paar maanden geleden een nieuw doel voor zichzelf gevonden: het welzijn van Parkinson-patënten verbeteren. Maar Danshuis Station Zuid is nu dus verleden tijd. We quoten:
Onrust in poëzieland. Door een fout ‘onduidelijkheid’ in de website van de Nationale Turing Gedichtenwedstrijd zijn enkele honderden gedichten waarschijnlijk om verkeerde redenen uit de competitie verdwenen. Alexis de Roode, zelf al meerder malen in de prijzen gevallen, kaartte de zaak aan via facebook.
Rijksmuseum Twente kan waarschijnlijk open blijven nu minister van cultuur Jet Bussemaker (PvdA) aan de kamer heeft toegezegd om de geplande bezuiniging van 50% op de exploitatie te halveren. Bovendien gaat zij zich hard maken om ‘linksom of rechtsom’ het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming in het voortgezet onderwijs als verplicht examenvak te behouden,
Vijftien jaar na Peter Delpeuts Felice, Felice krijgt het International Film Festival Rotterdam weer een Nederlandse opening. De 42ste editie van dit toonaangevende evenement gaat op 23 januari van start met de wereldpremière van De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel, zo maakte festivaldirecteur Rutger Wolfson vanmiddag bekend.
We melden het persbericht maar even onverkort. Ter informatie. Komen zo nu en dan meer van dit soort berichten langs. We plaatsen niet alles, want daar wordt de wereld wel erg somber van. De wereld zoals veel mensen die kenden, en waarvan ze dachten dat het de trots van Nederland was, komt piepend en krakend tot stilstand om ruimte te bieden aan. Tja. Daar gaan we de komende jaren verslag van doen. Van wat daarvoor in de plaats komt.
Het ontwikkelen van nieuwe modellen op internet kost tijd. Daar zijn we met het Cultureel Persbureau inmiddels wel achter. Met meer dan 7500 volgers op twitter en vierhonderd bezoekers per dag op onze website zijn we inmiddels een factor van belang geworden in de cultuurjournalistiek. Maar we zijn ook heel blij dat vier jaar nadat de eerste plannen vorm kregen en een jaar na de beëindiging van de startsubsidie van het ministerie van OC&W, onze eerste publicatie te lezen is op de sites van De Persgroep, uitgever van Trouw, Volkskrant en Parool.
Terwijl de stad enorm moet bezuinigen op muziekscholen, bibliotheken, een paar toneelclubs en andere leuke dingen voor de mensen, zoals openbaar vervoer en zorg, bouwt den Haag wel een nieuw kunstgebouw. Liever gezegd: de gemeente steekt 181 miljoen in het slopen en vernieuwen van de theaters aan het Spui, omdat de architect die het complex 20 jaar geleden bouwde kennelijk zijn werk niet goed heeft gedaan.
De grootste artiest van Nederland is dood. Kan gebeuren. Maar mag ik dan ook hartgrondig vloeken? Want Jeroen Willems is onvervangbaar. Als journalist ken je de riedel: van acteurs boven de zestig, of van anderszins breekbare statuur heb je een necrootje klaarliggen. Ben je bekend en voldoe je aan de eisen, reken er maar op dat je vrienden en bekenden…
Mooi natuurlijk dat Amour van Michael Haneke gisteravond op Malta bij de uitreiking van de European Film Awards niet alleen bekroond werd als beste film, maar ook de regieprijs en prijzen voor beste acteur en actrice kreeg toegeschoven. Maar een beetje saai begint die lofzang op Haneke’s nieuwste wel te worden. Genoeg dus hierover.
Dansliefhebbers kunnen vanaf 1 december online hun nominaties opgeven voor de meest opvallende dansprestatie van 2012. De winnaar zal dan begin volgend jaar de Dans Publieksprijs in ontvangst kunnen nemen. Nieuw dit jaar is
Twee tegenpolen waren komen bovendrijven. Zou de VPRO IDFA Award voor beste lange documentaire naar een persoonlijk gekleurde auteursfilm gaan, of naar een doortimmerd relaas over een grote kwestie? Naar Alan Berliners opmerkelijke portret van de aan Alzheimer lijdende dichter Edwin Honig, of naar Dror Morehs fascinerende inkijkje in de Israëlische geheime dienst?
De vorige staatssecretaris van Cultuur, Halbe Zijlstra, heeft zijn draconische bezuinigingen in beton gegoten. De korting van 35 tot veertig procent op het budget van orkesten, toneelgezelschappen en een aantal musea is wet geworden. De nieuwe minister van Cultuur, PvdA’ster Jet Bussemaker, kan daar helemaal geen iota aan veranderen. En als ze al zou willen: de architect van de bezuinigingen die zij moet toelaten zit als fractieleider van de regeringspartner in de kamer. No chance dat hij zal toestaan dat zijn beleid de prullenbak in verdwijnt.
Actief zijn op social media als Facebook of Twitter is inmiddels voor elk dansgezelschap een must. Maar een dansvoorstelling (live) via 600 bioscopen wereldwijd uitzenden is ook niet mis. NDT (Den Haag) is door Pathé-theaters uitgekozen om in het illustere rijtje The Metropolitan Opera (New York), The National Theatre (Londen) en het Bolshoi Ballet (Moskou) plaats te nemen als partner in podiumkunsten op hoog niveau.
De muziek van Eefje de Visser komt binnen. In de stilte van het theater nog meer dan in clubs, waar enthousiaste fans haar woorden hardop meebeleven. Eén spotje en haar gitaar, meer heeft deze 26-jarige singer-songwriter niet nodig om de zaal te raken. Ik zie tranen, verliefde blikken en pogingen tot zittend dansen tijdens de officiële première van haar theatertour in de Melkweg.
Bijna waren ze weggegooid: George Tsypins immense decors voor Wagners Der Ring des Nibelungen. Niet omdat zijn enscenering niet succesvol was of inmiddels verouderd zou zijn, maar simpelweg omdat de opslag voor De Nederlandse Opera een te forse kostenpost vormde.
In John Appels nieuwe documentaire Wrong Time Wrong Place komen overlevenden aan het woord van de schietpartij op het Noorse eilandje Utoya en de voorafgaande bomaanslag, waarbij 77 mensen omkwamen.
Als Nederland consequent volhardt in eerder ingenomen PVV-standpunten, zegt de tweede kamer op 21 november 2012 ‘Nee’ tegen een Europese investering in cultuur, innovatie en media. Als het huidige kabinet Rutte echter vasthoudt aan de pro-Europese houding die in het regeerakkoord is opgenomen, staakt Nederland zijn verzet tegen de bijdrage van 1,8 miljard euro aan versterking van cultuur, die inmiddels door alle andere Europese lidstaten is goedgekeurd.
Ook wij hebben het geretweet: “Duitsland verhoogt cultuursubsidie met 100 miljoen”. En we gaven zo voeding aan een halve waarheid. Die halve waarheid is, dat Duitsland een hemel is voor cultuurliefhebbers, een toevluchtsoord voor mensen die de kille bezuinigingen van de regeringen Rutte zat zijn. Duitsland lijkt misschien leuk, maar, zoals Volkskrant-correspondent Merlijn Schoonenboom in maart van dit jaar al opmerkte, er wordt daar minstens even hard bezuinigd als hier.
De experimentele hiphop / noiseband Death Grips speelt schuimbekkende takkeherrie. Maar wel hele spannende, interessante takkeherrie met paranoïde, surreële teksten. Live was het een verademing. In hun concert in Bitterzoet (gepresenteerd door Paradiso) ontketenen vocalist MC Ride (Stefan Burnett) en drummer Zach Hill een 20 minuten durende orkaan van adembenemende razernij.
Klassieke muziek op televisie heeft altijd iets saais. Vaak een korte inleiding door een keurige heer of dame, gevolgd door het concert zelf. Close-ups van de dirigent en solist, een longshot van het hele orkest en na afloop applaus. Alsof het medium zo nauwgezet mogelijk de etiquette van de concertzaal probeert te evenaren. Zelfs de webstreams waar meer en meer grote orkesten zich meer en meer van bedienen wijken amper van deze formule af.