Ga naar de inhoud

OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

Katia Ledoux in Carmen. © Inés Manai

Carmen-bewerking door Wu Tsang laat zien hoe je respect en actualiteit combineert

De bekendste moord op een vrouw om wat zij is, is waarschijnlijk die op de fictieve Carmen, een vrijgevochten jonge Spaanse met bindingsangst. Operacomponist Georges Bizet vereeuwigde dit personage uit een Frans verhaal van Prosper de Merimée en maakte daarmee de crime passionel tot een gangbaar begrip voor wat niets anders is dan femicide. Die gewoonte van mannen om vrouwen… 

Editie: Alle Fotografie: Cees Elzenga/hetoog.nl CE20221018

Reisopera zoekt nieuwe directeur. En een artistiek inkleurder.

‘Nina Hiddema en de raad van toezicht hebben geconcludeerd dat dit een natuurlijk moment is voor Nina om te stoppen.’ Mooie zin in het persbericht dat 15 januari in de mailbox verscheen. De Reisopera, het in Enschede gevestigde operagezelschap dat speciaal voor alles buiten Amsterdam en Maastricht opera’s brengt, neemt na twee jaar afscheid van directeur Nina Hiddema. Of het… 

Hoe kan lokale cultuur tegen de klippen op een hoog niveau bereiken?

Een grote muziektheatervoorstelling, een bewerkt klassiek toneelstuk, een opera- en een schilderfestival. De kleine gemeente Noordwijk biedt – net als die andere kustgemeente Bergen – een overvloed aan cultuur. Alle vier de evenementen zijn sterk afhankelijk van talent, subsidie en giften, vrijwilligers, pragmatische zuinigheid. En mooi weer. Noordwijk aan Zee is al eeuwenlang een meer dan doorsnee gemeente. Bekende Nederlanders… 

vake poes; of hoe god verdween, lisaboa houbrechts Foto door Kurt van der Elst

Vake Poes door Lisaboa Houbrechts in het Holland Festival: op zoek naar schoonheid in een zeer duister verhaal

‘Er komen soms mensen huilend naar me toe om hun verhalen te vertellen, dingen die ze hebben meegemaakt.’ Theatermaker, auteur, regisseur Lisaboa Houbrechts heeft wat losgemaakt met Vake Poes, het theatrale familie-epos dat ze maakte bij het Vlaamse gezelschap La Geste. De heftige voorstelling, in haar lyriek passend in het oeuvre van Alain Platels Les Ballets C de la B… 

scenebeeld Bacchae door Alex Kat

The Bacchae in het Holland Festival: Nietzsche, keiharde beats en prachtige operastemmen in een wild pleidooi voor queerness.

‘Eenvoud is het probleem van deze tijd. Eenvoud is labeltjes plakken. Het moet gaan om fluïditeit en verwarring.’ De Griekse operamaakster Elli Papakonstantinou, wier ster de afgelopen jaren snel is gerezen, brengt dit jaar op het Holland Festival een eigentijdse versie van de klassieke tragedie ‘Bacchanten’ van Euripides. In dat stuk uit 405 voor Christus rooft wijngod Dionysus (ook bekend… 

still uit trailer Carmina Burana

Een Oekraïense Carmina Burana met een Amersfoorts tintje, dankzij Gerard Mosterd.

‘Carmina Burana is het eerste project in Oekraïne waar ik de vrije hand had om er echt iets heel anders van te maken. Ik hoefde niet een bestaande productie aan te passen, maar kon from scratch een heel nieuwe voorstelling maken.’ Gerard Mosterd (1964) heeft een lange carrière achter zich als danser en choreograaf. Nu is hij ook producent van… 

Asko|Schönberg op openingsavond Sydney Festival met de opera Antarctica

Na een succesvolle première tijdens het Holland Festival brengt Asko|Schönberg de opera Antarctica van de Australische componiste Mary Finsterer naar het internationaal vermaarde Sydney Festival in Australië. Antarctica speelt tijdens de openingsavond op 5 januari 2023 en nog drie keer erna. Ook speelt Asko|Schönberg tijdens het festival op 9 januari een concert in het Sydney Opera House, waarbij Nederlandse componisten… 

Jelineks Kein Licht biedt extra verstikking in toch al donkere tijden. #HF22

Eigenlijk was het te erg om vol te houden. Misschien had ik inderdaad mijn impuls om hard weg te lopen moeten volgen, maar ik ben blijven zitten bij Kein Licht. Dit stuk, geschreven door Elfriede Jelinek, gecomponeerd door Philippe Manoury en geregisseerd door Nicolas Stemann, was namelijk technisch best goed. Alleen dat hondje, dat trok ik dus niet. Dieren en… 

ANTARCTICA – in het Holland Festival : Wereldpremière van een opera over het geheimzinnige continent op 5 en 6 juni

Asko|Schönberg brengt in het Holland Festival de nieuwe opera van Mary Finsterer in première. Antarctica voert ons mee naar de mysterieuze wereld van het zuidelijke continent. Een multidisciplinaire voorstelling waarin de Australische componist historische, mythische en wetenschappelijke beelden en verhalen over Antarctica met elkaar verbindt. Ze bedient zich daarbij van een betoverende combinatie van muzikale elementen uit oude en nieuwe stijlen.… 

NRC vroeg wanneer Wagner gecanceld zou worden. In het Holland Festival krijgen we een antwoord op die vraag, via Schauspielhaus Zürich #HF22

‘Voor mij staat de wereld van Wotan gelijk aan de wereld van Poetin.’ Christopher Ruping, regisseur van Richard Wagners Der Ring des Nibelungen die in juni in Amsterdam is te zien, windt er geen doekjes om: ‘Siegfried [centraal personage van Wagners monsterproductie, ws] is een zeer problematisch personage. Hij doodt de draak zonder vragen te stellen. Wij geven de draak… 

Ben Frost schiet op ongrijpbaar staatsgeweld met muzikale kogels van 130 decibel #HF22

Ooit begon Ben Frost als componist van beladen ambient muziek. Niet per definitie vrolijk, meer contemplatief en gewoon een beetje deprimerend van het soort waarmee je wat kleur aan een dip kunt geven. Neem het stuk ‘You, Me and the End of Everything, dat op YouTube te vinden is. In vergelijking met de score van The Murder of Halit Yozgat,… 

I have missed you forever – 0pera Forward Festival, première 12 t/m 18 maart

Wat betekent het om als collectief opera te maken? En wat betekent het om dat op een inclusieve manier te doen? In samenwerking met De Nationale Opera maakt Asko|Schönberg ruimte vrij voor experiment, zowel op het podium als in de repetitiestudio. Die ruimte is bedoeld voor onderzoek naar nieuwe werkvormen met een collectief karakter. Uit deze samenwerking komt in de… 

­Nina Hiddema, directeur a.i. van de Nederlandse Reisopera: ‘De opvolging van Nicolas Mansfield gaat nog even duren

‘Een tovenaarsleerling? Het is echt niet zo dat Josef Fuchs in zijn eentje een hele sollicitatieprocedure naar zijn hand zou kunnen en zou willen zetten. Dat is pertinent onwaar en ik vind het zelfs schadelijk voor zijn persoon.’ Nina Hiddema reageert fel op ons artikel over de opmerkelijke functiebenaming van Josef Fuchs, en de wisseling daarin. Hiddema legt uit: ‘Ik ben… 

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder… 

Dit jaar voelt Theaterfestival Boulevard groener dan anders – en dat merk je ook in de voorstellingen #tfboulevard

De vaste plek van het festivalhart van Boulevard is dit jaar voor een groot deel veranderd in een bouwput. Dat noopte de organisatie tot een verhuizing naar het Zuiderpark. Dat ligt weliswaar wat buiten het centrum, maar is wel veel ruimer en groener dan het Parade-plein. Het geeft het festival een prettig gevoel van lucht, ruimte en nabijheid tot de… 

TIME van Ryuichi Sakomoto: hoe vijf kwartier in duizend jaar voorbij kunnen flitsen. #HF12

In een voor fans zoals ik legendarische aflevering van de SF-serie Star Trek, The Next Generation, wordt kapitein Picard geraakt door een vreemd lichtsignaal uit een lege sonde. Daarna schakelen we naar een dorp waar de kapitein heen schijnt te zijn geteleporteerd en zien we hoe hij een heel leven leidt als dorpswijze en begenadigd fluitspeler. Aan het eind sterft… 

Ine Aya: Wodans staatsbezoek aan Kalimantan roept nogal wat vragen op. #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar ook cultureel. Dit kan onderwerp… 

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona

Hoe ziet het cultuurbezoek na corona eruit? Het onderwerp kwam op deze site de afgelopen maanden regelmatig aan bod. Zelf schreef ik er twee persoonlijke bijdragen over. Nu de culturele instellingen bijna hun deuren weer mogen openen, maakt de glazen bol plaats voor de realiteit. In mijn artikel over ‘de belofte van de lege zaal’ noteerde ik een aarzeling om… 

We’ll never let you down: eerbetoon aan legendarische celliste Jacqueline Du Pré

In 1987 bezweek de Britse cellolegende Jacqueline Du Pré aan multiple sclerose, 42 jaar oud. Hoewel ze al vijftien jaar geen concerten meer had gespeeld spoelde er een golf van verdriet over de wereld. In haar korte carrière had ze meer bereikt dan menig ander musicus in zijn of haar hele leven.

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma samengesteld. Het festivalthema, aangereikt door… 

#Corona-classics I: Le Dernier sorcier Pauline Viardot

Toen donderdag 12 maart de coronamaatregelen werden afgekondigd voelde dat eerst nog onwerkelijk. De volgende dag viel de wereldpremière van de opera Ritratto van Willem Jeths in het water. Ik had me hier enorm op verheugd, net als op al die andere producties in het Opera Forward Festival. Bovendien zat ik volop in de voorbereidingen voor talloze inleidingen de komende… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING

Met grote spijt ziet het Holland Festival zich genoodzaakt de 73e editie, die zou plaatsvinden van 4 tot 28 juni 2020, af te gelasten. De door de coronapandemie aanhoudende, binnen- en buitenlandse beperkingen en onzekerheden maken het onmogelijk om het internationale podiumkunstenfestival plaats te laten vinden. De aanhoudende, beperkende maatregelen die de Rijksoverheid 21 april jl. bekend heeft moeten maken,… 

Retrospect Opera presenteert Fête Galante van onterecht vergeten Ethel Smyth – Kopen, die CD!

‘Als ik niet over drie dingen beschikt had die niets met muziek te maken hebben, was ik al vroeg aan eenzaamheid en ontgoocheling te gronde gegaan’, schreef Ethel Smyth (1858-1944) op haar zestigste. Die drie dingen waren: ‘Een ijzeren gezondheid, een uitgesproken vechtersmentaliteit en een bescheiden, maar zelfstandig inkomen.’ Waar vrouwen in de negentiende eeuw waren veroordeeld tot het componeren… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands