Meteen naar de inhoud

cao

logo Nederladse associatie voor Podiumkunsten

Akkoord Cao Toneel en Dans 2024

Amsterdam, 12 september 2023 – De collectieve arbeidsovereenkomst toneel en dans is door zowel de achterban van de NAPK als van de Kunstenbond akkoord verklaard. In de cao is een algemene salarisverhoging afgesproken van 5% plus een verhoging met een vast bedrag van € 150,–. Deze salarisontwikkeling betekent een gemiddelde loonstijging van 9,44%. Op 6 juli jl. hebben de Kunstenbond… 

logo Nederladse associatie voor Podiumkunsten

CAO TONEEL EN DANS ALGEMEEN VERBINDEND VERKLAARD

Met de publicatie in de Staatscourant van 8 juni 2022 is de Cao Toneel en Dans 2022-2023 algemeen verbindend verklaard (AVV). Dit betekent dat alle professionele Nederlandse producenten die toneel- en/of dansvoorstellingen maken, deze cao moeten toepassen voor hun personeel. Cao-partijen Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) en Kunstenbond hebben de AVV aangevraagd om de arbeidsvoorwaarden voor de gehele toneel- en… 

Culturele grootverdieners: jump eens door je karma

Mijn verhaal over culturele grootverdieners bleek de talk of the town in de cultuursector. Niet publiekelijk, dus vooral achter de schermen, werd ik benaderd. Een van de weinige mensen die zich wel in het openbaar uitte was Henk Scholten. Op Facebook reageerde hij op een column van journalist Aukje van Roessel over de vragen die de Haagse gemeenteraad had gesteld… 

Waarom zou de culturele sector moeten nivelleren terwijl het probleem door externe financiers wordt veroorzaakt?

Het artikel van Ingrid van Frankenhuyzen over de hoge beloning voor sommige directeuren in de kunstsector (Vergeet KLM en Booking: ook in de gesubsidieerde kunsten zijn de directeuren grootverdiener.), en de toelichting daarop van Wijbrand Schaap in de nieuwsbrief van het Cultureel Persbureau missen context. Waarom vind ik dat?  Salarissen binnen culturele instellingen volgen CAO’s/loonrichtlijnen die in de branches zijn… 

Tranen en pannenkoekenmeel – Noël Fischer een week na de afgelasting van Trojan Wars

Regisseur Noël Fischer, artistiek leider van HNTJong, de jeugdclub van Het Nationale Theater, vernam een week geleden vlak voor de eerste try-out dat ze met Trojan Wars het podium niet op mocht voor de try-out, noch voor première van zaterdag. Geen gewone opvoering maar een marathonvoorstelling met drie delen, met in de pauzes voer voor de geest (muziek) en de… 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

Dutch Edition Of Eurovision Song Contest Is Underpaying Musicians. (And existing orchestra’s are left out)

We got some confusing messages last weekend. The reason was the festive announcement of the organisation of the Eurovision Song Contest that a special symphonic happening would take place at the finals in Rotterdam. Third year and master students of the Rotterdam Conservatoire, part of Codarts, as well as young professional musicians were invited. A ‘fee’ would be available for… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

Wat is de remplaçanten-cao en waarom is het zo erg dat de NPO die toepast bij het Eurovisie Songfestival?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

(update: reactie Songfestival en nuancering bericht) Meespelen met het het Eurovisie Songfestivalorkest? Vanaf 100 euro per dag

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Waarom geldt de fair practice code eigenlijk alleen voor de kunsten?

Onze bestuurders en volksvertegenwoordigers zullen het niet openlijk toegeven, maar ze geven niet echt om een gezonde culturele sector, laat staan om de positie van individuele makers en kunstenaars.  Het verplicht stellen van een Fair Practice Code zonder het budget voor cultuur te vergroten is immers een klap in het gezicht van iedereen die in de kunstsector werkt. ‘Wees dan… 

Sociaal Fonds Podiumkunsten blijkt moneypit: vermogen in vijf jaar tijd gehalveerd. Waarom is dat slecht nieuws?

‘Als we op de huidige voet doorgaan is het fonds in afzienbare tijd uitgeput.’ Dit staat te lezen in het jaarverslag over 2018 van het Sociaal Fonds Podiumkunsten. Genoeg reden om alarm te slaan, inderdaad. Is dit het zoveelste slachtoffer van de bezuinigingen door het kabinet? Niet echt, blijkt. Wanneer je de stukken in detail bekijkt, zie je vooral dat… 

Waarom een code niets gaat veranderen aan de unfaire praktijken in de kunsten

Het Nederlandse jeugdtheater is dit jaar bekroond met de Prijs van de Nederlandse Critici. Volkomen terecht. Dat jeugdtheater van ons is van superieure kwaliteit, divers, durft verhalen te vertellen en buiten de eigen navel te kijken. Het is meer dan jammer dat je als volwassene zonder kind niet zo vaak met dat theater in aanraking komt. Menig volwassene zou fervent… 

VACATURE – Zakelijk leider (m/v) 0,8 fte per 1 januari 2019

Mugmetdegoudentand is een eigenzinnig Amsterdams theatergezelschap dat al meer dan dertig jaar succesvol theater en af en toe televisie maakt. De groep maakt nieuw Nederlands repertoire dat de tijdgeest met persoonlijke stem beschrijft. De Mug maakt plm 4 voorstellingen per jaar, waaronder een ambitieus Europees project in 2020. De Mug wordt meerjarig (planperiode tot 2021) gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam… 

Paradisodebat 2018: Optimistische kunstsector wil minder aanbod en beter loon.

Minder aanbod van gesubsidieerde kunst is goed voor het land. Antoinette Laan, cultuurwoordvoerster van regeringspartij VVD, vindt dat al zeker 8 jaar. Zij stelde reeds in 2011, toen nog als wethouder in Rotterdam, dat ze niet begreep waarom kunstinstellingen op doordeweekse dagen open waren. Immers: iedereen was dan aan het werk en kon dus toch niet komen kijken. Luister hier… 

Wie betaalt de artiest? Tweede Kamer hoort in rondetafelgesprek over de schokkende realiteit in de kunsten.

Of de artiesten die optreden in DWDD betaald kregen voor hun optreden. Esther Ouwehand van de PvdD wist het niet. Ze was niet de enige, tijdens de rondetafelzitting op woensdag 25 april over de arbeidsmarkt in de cultuursector. Niemand van de aanwezige Kamerleden, fondsbestuurders, vakbondsmensen wist het. Dus vroegen we even op facebook en twitter hoe het ook alweer zat.… 

Raad voor Cultuur wil herziening bestel, maar voorzichtig ‘Sectoradvies Theater’ is vrijbrief voor willekeur door Tweede Kamer.

Vandaag komt de Raad voor Cultuur met een van de minder sterke adviezen in zijn bestaan. Het hoogste culturele adviescollege van Nederland toonde eerder dit seizoen visie, leiderschap en durf met de ‘Verkenning’ en het ‘Sectoradvies Muziek‘. De verkenning pleitte voor een omkering van de subsidiestromen, waarbij stedelijke regio’s het initiatief zouden krijgen. In het advies voor de muzieksector brak… 

Goed dat de Amsterdamse Kunstraad wil investeren in cultuur, maar er is meer nodig.

Ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 is de Amsterdamse Kunstraad gekomen met een Advies Culturele Investeringsrekening. Het advies komt eigenlijk net te laat om te dienen als input voor de verschillende verkiezingsprogramma’s van de belangrijkste Amsterdamse politieke partijen. Het is wel is ruim op tijd om mogelijk een rol te spelen bij de coalitieonderhandelingen die zullen volgen op de… 

Fair Practice Code is bètaversie. (Waarom het nog lang onrustig blijft in de kunst)

De bezuinigingen op de kunstsubsidies zijn afgewenteld op de zwakste schouders. Minister Jet Bussemaker wond er in een van haar laatste publieke optredens geen doekjes om. ‘Ik heb vaak de veerkracht van de sector geprezen, en dat mogen we ook best vieren,’ verklaarde ze gisteren bij de presentatie van de Code Fair Practice, ‘maar ik zag ook dat gesubsidieerde instellingen… 

Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom… 

napk petitie

Petitie! NAPK wil de barricaden op voor de podiumkunsten

De NAPK (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten) luidt de noodklok voor de podiumkunsten. De vereniging van werkgevers in de podiumkunsten start vandaag een petitie en dient op 1 november een tweede brandbrief in bij de Tweede Kamer. Eerder dit jaar stuurde de NAPK al een brief naar de Tweede Kamer. En daar is hier toen over geschreven. Ter voorbereiding op de Kamerbehandeling van de cultuurbegroting volgt nu een tweede… 

ISH Fonds Podiumkunsten toekenningen

Fonds Podiumkunsten snijdt in danssubsidies. Volgens sommigen niet genoeg.

Het Fonds Podiumkunsten maakte de toekenningen voor de periode 2017-2020 bekend. Wat betekent dat voor de danssector? Pluriformiteit en ‘doorbloeding’. Terwijl iedereen met vakantie is, maakt het Fonds Podiumkunsten de subsidietoekenningen voor de podiumkunsten voor de periode 2017-2020 bekend. En het werd nog eens onderstreept: het fonds heeft te maken met een eerder ingezette budgetvermindering van dertig procent. Dat zou… 

Kunst zonder makers is geen cultuur. Teken de petitie.

We berichtten er eerder over. Nederland is wereldwijd Gekke Henkie als het gaat om de bescherming van de makers van boeken, films, journalistiek, kunst, toneel, dans, enzovoort. En nee, HET GAAT NU EENS NIET OVER SUBSIDIE. Het gaat over een archaïsche wetgeving die wel de tussenhandel beschermt, maar de makers vogelvrij en rechteloos achterlaat. Die tussenhandel wordt uitstekend betaald, heeft… 

Oostelijke orkesten regelen 40% korting op salaris musici en de vakbond staat buitenspel

[recap] Om maar niet te hoeven fuseren én ieder een half miljoen extra binnen te halen, maakten de orkesten in Overijssel en Gelderland zeer ambitieuze plannen. Die opvallende overeenkomsten vertonen. Beide orkesten vroegen en kregen daarop geld van de provincie, zij het veel minder dan gevraagd. In theorie zou daarmee de korting op de rijkssubsidie opgevangen worden, maar dat provinciale geld is vooral bedoeld om de organisatie te hervormen. Daarvoor is het echter niet genoeg. Bij lange na niet...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands