Meteen naar de inhoud

tsjechov

Tiago Rodrigues regisseert Isabelle Huppert in De Kersentuin op het Holland Festival: ‘Van Tsjechov, de beste vriend van alle acteurs ter wereld, spelen we elke noot.’

  • 14 min leestijd

‘Voor het eerst in mijn leven had ik de mogelijkheid om alle noten die Tsjechov geschreven heeft, ook te spelen. Het was een intellectuele en artistieke uitdaging om echt mét Tsjechov te werken. Ik kon Tsjechov echt een van de auteurs van de voorstelling laten… 

Nerdpodcast #11: Samora Bergtop over witte kritiek met witte critici Marijn Lems en Wijbrand Schaap

  • 1 min leestijd

 ‘We denken dat we divers kunnen denken, maar uiteindelijk moet er een uitwisseling bestaan in dat denken. Dan moet je ook andere perspectieven binnen laten komen. Je hoeft het dus niet allemaal zelf te bedenken.’ Samora Bergtop heeft opvattingen over theaterkritiek en hoe die… 

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

  • 5 min leestijd

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn… 

Geluidsontwerper Richard Jansen maakte een wel heel bijzondere soundtrack voor hallucinerende Duitse Drie Zusters

  • 2 min leestijd

‘We hebben in het begin wel flink op onze donder gekregen van toeschouwers: “Hoe durven jullie zo om te gaan met de acteurs? Eerst zetten jullie ze een masker op, dan steel je hun stem ook nog eens en laat je ze playbacken!”‘ Richard Jansen… 

Kunst kan niet exclusief genoeg zijn. Op Festival Noorderzon kan iedereen dat zelf meemaken 

  • 5 min leestijd

In Groningen klinken minder vaak politiesirenes dan in een stad als Amsterdam. Toen ze afgelopen woensdagavond klonken, was dat omdat inwoners van de panden achter de lokale kunstacademie, Minerva, alarm sloegen. Op het dak stond geen uil, maar een vrijwel naakte man te schreeuwen dat… 

‘Ik heb er geen enkel probleem mee als toeschouwers Anthony en Cleopatra willen zien. Maar voor mij gaat het over iets anders.’ Tiago Rodrigues schrijft theater voor dansers.

  • 17 min leestijd

Anthony and Cleopatra is precies het soort repertoirestuk waar mensen tijdens het Holland Festival, of elk ander prestigieus podium, naar uitkijken. Regisseur en schrijver Tiago Rodrigues weet die grootse verwachting niet zozeer te onttakelen, als wel naar de intimiteit van een duet en een spel… 

‘Eigenlijk is het romantische relikwie Platonov zo’n honderd jaar ingesneeuwd geweest. En nu komt hij terug, and he walked into the wrong room’

  • 12 min leestijd

Platonov, de nieuwste voorstelling van Theater Utrecht, ging op 2 maart in première en is meteen een hit: juichende recensies in alle grote kranten. Artistiek leider en regisseur Thibaud Delpeut baseert zich voor zijn versie van dit oerstuk van Tsjechov op de vertaling die acteur… 

Snaartheorie inspireert orgelconcert: Peter Eötvös dirigeert KCO in Multiversum

  • 3 min leestijd

Op donderdag 19 oktober dirigeert Peter Eötvös het Koninklijk Concertgebouworkest in de Nederlandse première van zijn orgelconcert Multiversum, dat hij in opdracht van het gezelschap componeerde. Zijn gloednieuwe compositie wordt geflankeerd door werken van György Ligeti en Claude Vivier. De rijke muziektraditie van Transsylvanië De… 

Zo ziet verwoesting eruit: The Gabriels is de perfecte spiegel voor stumpers zoals wij. #HF17

  • 4 min leestijd

Eindeloos babbelen aan de keukentafel. Tijdens het koken. Meer doen ze niet, de broer, de zus, de ex, de twee schoondochters en de moeder van de familie Gabriel. Over recepten, over de oude piano. Over Thomas, de broer die aan parkinson overleed, over zijn vrouw,… 

Nottrot’s Kersentuin: fascinerend avondje filosofie over Grieks vakantiehuis

  • 3 min leestijd

Wat is een herinnering waard? Een eerste kus, bijvoorbeeld: hoeveel armer ben je als die vergeten bent? In harde euro’s. Zulke vragen stelt Greg Nottrot zijn publiek graag, en wij, zijn dankbare toehoorders, doen graag mee met zijn geldachtenexperimenten. De man die samen met Oscar… 

Als je niets dan liefde hebt – Zvizdal is prachtig hoogtepunt van Festival Boulevard #tfboulevard

  • 8 min leestijd

Veruit een van de meest indrukwekkende theaterervaringen van mijn leven maakte ik vrijdag 5 augustus 2016 mee. Ik was te gast bij ‘Zvizdal – Tsjernobyl so far, so close’ van het Vlaamse gezelschap Berlin, in coproductie met Het Zuidelijk Toneel. Ik zag deze ‘documentaire installatie’… 

Wij zijn het woud. Christiane Jatahy bereikt maximale impact op #HF16

  • 4 min leestijd

Er zijn landen in de wereld, waar de grenzen tussen de kunstdisciplines niet zo scherp getrokken zijn als hier. Het Holland Festival is onder de nieuwe leiding van Ruth MacKenzie bezig ons een inhaalslag te laten maken. Ze haalt hier evenementen heen waarbij de grenzen tussen beeldende kunst, performance, video, film- en podiumkunst niet meer te trekken zijn. Gebeurtenissen die op een voor ons best nieuwe manier betekenis genereren, zoals The Encounter, vorige week, en Gardens Speak, later deze week.

‘De Europeaan is een weeskind’ – Milo Rau over The Dark Ages #HF16

  • 8 min leestijd

De Zwitserse theatermaker Milo Rau maakte een theatertrilogie over de teloorgang van het Europese ideaal. Het tweede deel The Dark Ages staat nu op het Holland Festival. Rau combineerde de pijnlijke, persoonlijke levensverhalen van zijn spelers met thema’s uit het werk van Tsjechov, Shakespeare en de Griekse tragedies. Met een Freudiaans sausje: ‘Talloze mensen die The Dark Ages hebben gezien vragen me: Milo, is er iets mis met je vader?’

The Walking Forest is voorstelling die je zeker twee keer wilt bekijken (HF16)

  • 5 min leestijd

De Braziliaanse Christiane Jatahy was vorig jaar al met het stuk What If they went to Moscow op het Holland Festival. Ze kwam, zag en overwon. Dit jaar komt ze met het laatste deel uit de trilogie van toneeladaptaties, The Walking Forest. De titel verwijst naar de drie heksen in William Shakespeare's Macbeth, die zijn opkomst en ondergang voorspellen. Het stuk vormde het uitgangspunt voor een performance met vier videoschermen, een bar, een actrice, een dode vis en, o ja, publiek.

Er gebeurt ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Braziliaanse Tsjechovbewerking is zinnelijk en beklemmend tegelijk #HF15

  • 3 min leestijd

Had Anton Tsjechov nu geleefd, had hij voor televisie geschreven. Geen toneel, en zeker geen film. Sterker nog, vernieuwend als de grote Russische toneelschrijver tijdens zijn korte leven (1860-1904) al was, had hij nu iets gedaan met selfiesticks en contactmicrofoons. Het resultaat was waarschijnlijk zoiets… 

Tsjechovs hulpeloze, poëtische wezentjes – drie actrices over Drie Zusters

  • 7 min leestijd

Drie Zusters van Tsjechov in de regie van Theu Boermans is terug bij het Nationale Toneel. Tweeënhalf jaar na de oorspronkelijke uitvoering speelt het stuk negen keer exclusief in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Over alle drie de “zusters” is nieuws te melden. Anniek Pheifer… 

7 verwarrende redenen waarom de toneelversie van The Fountainhead rammelt, maar u toch moet gaan.

  • 5 min leestijd

Weer actueel, nu Toneelgroep Amsterdam de voorstelling herneemt, mijn recensie uit 2014. Deze week ging de toneelbewerking van The Fountainhead in première. Het boek is verschrikkelijk, de voorstelling rammelt, de acteurs winnen maar nipt. De inhoud schept echter nog meer verwarring en dat is de reden waarom ik u niet zal tegenhouden om te gaan kijken. En Hans Kesting natuurlijk. Ik zet het even op een rijtje.

Twee geconcentreerde kippen en iets met Tsjechov op @hollandfestival

  • 3 min leestijd

Holland Festival

Meeuw, een vroeg toneelstuk van Anton Tsjechov, gaat over toneel zoals zijn al even beroemde toneelstuk Kersentuin over kersenteelt of vastgoedfraude gaat. Niet dus. Het lijkt een fout die toneelkunstenaars wel vaker maken en die Tsjechov in zijn 115 jaar oude stuk aanhaalt: denken dat alles altijd over jou gaat. Daarom is het Thomas Ostermeier, gelauwerd Duitsch regisseur, niet zo kwalijk te nemen dat zijn regie van De Meeuw bij Toneelgroep Amsterdam over theater gaat.

D...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

NFF 2012 – Jos Stellings Het meisje en de dood betovert de Gouden Kalveren-jury

  • 4 min leestijd

De grote vraag was hoeveel van die zeven Gouden Kalveren-nominaties Plan C zou weten te verzilveren. Tot ieders verrassing had deze kleine misdaadkomedie die in de bioscoop nog geen 7000 bezoekers trok zelfs nog meer nominaties in de wacht gesleept dan De Heineken ontvoering. Dat zegt iets over het verrassingseffect dat uitgaat van het met veel enthousiasme en zonder Filmfondsbijdrage gemaakte Plan C. En misschien ook iets over de dit jaar tamelijk beperkte concurrentie van kwaliteitsfilms voor ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in: