Opiniepeilers opgelet:

“Mensen geven op de meeste vragen die hen in het leven gesteld worden het gematigde antwoord. De personages in ‘This is not a love story’ zijn heel gewoon, heel gemiddeld. Daarin klikt het tussen die twee. Het is een afloop waar je een enorme voldoening bij voelt.”

Enthousiasme overheerst na het openingsweekend van De Internationale Keuze van de , het festival dat onder de vleugels van de vertrekkende programmeur Annemie Vanackere is uitgegroeid tot een ijkpunt van modern theater wereldwijd. Deze editie opende bovendien nog eens verrassend monter. Dat kunnen we in ieder geval stellen bij de voorstelling ‘Ich Schau dir in die Augen’ van de Volksbühne uit Berlijn en de /tekst/muziekvoorstelling ‘This is not a love story’ van Gunilla Heilborn uit Zweden, die aan onze recensent Maarten Baanders het openingscitaat van dit artikel ontlokte.

Recensent Simon van den Berg was al even blij van de productie van de Volksbühne:

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

“Pollesch is een typisch exponent van de opleiding ‘toegepaste theaterwetenschap’ in Gießen, waar vanuit een theoretische invalshoek het theater bekeken en bedreven wordt. Het levert soms gortdroge, hoogintellectuele exercities op, met theaterteksten op basis van sociologische geschriften vermengd met achttiende-eeuwse boulevardkomedies, maar soms ook fonkelend scherp en ideeënrijk theater-over-theater. Ich schau dir in die Augen… is een eminent voorbeeld van dat laatste.”

Een dag voor de officiële opening kreeg recensent Wijbrand Schaap een cursus opstand van de Vlaamse theatermaker Ruud Gielens. Samen met een Egyptische collega en vijf dansers uit Caïro reageert hij zich af over de opstand van 25 januari 2011 in Egypte, die na een slepende bezetting en belegering van het Tahrirplein in de Egyptische hoofdstad uiteindelijk leidde tot de val van dictator Mubarak. Ook deze voorstelling, hoewel minder rustgevend dan de andere twee in dit openingsweekend, beschouwt hij als ‘typisch Internationale Keuze‘:

“schurend, confronterend en tikje verontrustend”

We volgen het Rotterdamse festival op de voet. Wilt u dagelijks op de hoogte blijven van de producties en ontwikkelingen op De Internationale Keuze, kunt u zich apart abonneren op de nieuwsbrief van de festivaldagkrant.

Foto bovenaan:
Scroll naar top