Komen Ivo en Jan in dit indrukwekkende rijtje?
Laurence Olivier, Ralph Richardson, Joan Littlewood, John Gielgud, Alec Guinness, Peggy Ashcroft, Harold Pinter, Peter Hall, Judi Dench, Alan Bennett, Andrew Lloyd Webber, Alan Ayckbourn, Maggie Smith, Gillian Lynne en Michael Frayn.
Allemaal grote namen van het Britse theater. Internationale beroemdheden, die allemaal een Olivier uitgereikt hebben gekregen, zeg maar de Britse toneel-oscar. Of de Nederlandse Toneel-Gouden-familie-bouwmeester-en-een-paar-commedia-dell-arte-figuren.
Op 12 april aanstaande zouden die door- en door Britse grootheden weleens gezelschap kunnen krijgen van twee Vlaamse namen: het vanuit Amsterdam opererende theaterkoppel Ivo van Hove (regisseur) en Jan Versweyveld (scenograaf). Zij zijn genomineerd vanwege een voorstelling die Van Hove en Versweyveld maakten van A View from the Bridge, een stuk van Arthur Miller over spanningen in een Italiaans immigrantengezin in Brooklyn.
Eindelijk erkenning voor Versweyveld?[Tweet “De prijzen kunnen het duo bijna niet meer ontgaan: zowel van Hove als Versweyveld…”] De prijzen kunnen het duo bijna niet meer ontgaan: zowel van Hove als Versweyveldwerden elk in twee categorieën genomineerd. Van Hove voor de beste regie en de beste herneming (het stuk speelde eerder in een klein theater) en Versweyveld voor beste decorontwerp en beste lichtontwerp. Daarnaast zijn de twee hoofdrolspelers en de geluidsontwerper genomineerd.
[Tweet “De internationale zegetocht van Van Hove bereikt met deze nominaties een nieuw hoogtepunt.”] De internationale zegetocht van Van Hove bereikt met deze nominaties een nieuw hoogtepunt. Eerder al viel tout hip New York voor de Vlaming, die als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam al jaren Nederland aan zijn voeten heeft liggen. In België, Duitsland en Oostenrijk staat hij ook op eenzame hoogte, terwijl het gezelschap de hele wereld over trekt met stukken die van Hove regisseerde.Het is extra mooi dat nu ook Versweyveld dik in de prijzen dreigt te vallen. De vaste partner van Van Hove is van zo’n enorme invloed op het werk van de regisseur, dat heel vaak niet te bepalen is waar het werk van de vormgever eindigt en dat van de regisseur begint.
Dat is een voorwaarde voor mooi theater.