Als zo’n breed georiënteerde prof (componist, dichter en nog meer) als Hamel samen met bondgenoten zijn gedachten laat gaan over een onderwerp dat mij na aan het hart ligt, kan ik niet anders dan naar de boekhandel rennen (gelukkig was er één die bestelde zonder mijn koop-garantie, want heee, stel je voor dat het een droge feiten-opsomming blijkt te zijn).

En ach, natuurlijk had ik blind kunnen kopen en kunnen vertrouwen op mijn intuïtie: de zelf benoemde vocabulair fetisjist pakte me na een paar regels. Hier spreekt een kenner en kunner. Boek nét gekocht, beetje in begonnen en al een paar ‘te onthouden gedachten’ aangevinkt.

Dit onderzoek (geïnitieerd door Hogeschool Codarts Rotterdam) wordt vast mijn 2016 voorjaarsbijbel. Oftewel, het boek dat overal heen gesleept wordt voor de gestolen uurtjes, de van tevoren ingeplande voedsel-voor-de-geest-momenten en meer.

Al doorbladerend word ik steeds nieuwsgieriger door woorden en zinnen als deze:

  • buigen als martelaar of triomfator
  • geen malle hoedjes opzetten, maar theatrale zone van het musiceren vergroten en verfijnen
  • uitvoerder als eigenaar

Tekst, opzet en vorm prikkelen. Iets dat nu te weinig gebeurt bij veel klassieke concerten (of kunstmuziek zoals Hamel schrijft).

Kortom, ik ben hier voorlopig nog wel even zoet mee, dus gewoon zelf even halen. Dit boek.

  • Voor (muziek)makers die zich wat willen aantrekken van bevindingen van een vindingrijk veelkunner.
  • Voor muziek-organisatoren, programma-samenstellers.
  • Voor iedereen die zich met hedendaagse kunstmuziek verbonden voelt.

A suivre!