Het leuke van openingen bezoeken, is dat je er soms iets meemaakt dat niemand had verwacht. Zoals bij de mini-expo ‘Bep Rietveld, dochter van…’ in Kunstruimte Kuub in Utrecht. Er hangen 72 schilderijen van de dochter van Gerrit Rietveld, de man die De Stijl zijn meubels en huizen gaf. Deze Bep, niet onverdienstelijk met de kwast, heeft in 1935 een portret geschilderd van mevrouw Schröder, mecenas en naamgeefster van het Rietveld-Schröderhuis. En tevens maîtresse van haar vader. Jaap Roëll, galeriehouder, vertelt in de bijgaande video een mooi verhaal over hoe die relatie zwaar op de familie heeft gedrukt.
Tijdens de opening van de expo was ook Bertus Mulder uitgenodigd. Deze collega en biograaf van Gerrit Rietveld wist te vertellen dat de architect het portret, dat zijn dochter had gemaakt van zijn maîtresse, bewonderde, en dat het daarom ook een plaats had gekregen in het huis. Wat niemand wist, maar Bertus wel, is dat pa Rietveld nog wel de kwast ter hand heeft genomen om het doekje op een paar punten te corrigeren. Welke punten, dat wist hij niet meer. Maar het maakt wel duidelijk dat dochter zijn van een groot kunstenaar zo zijn gevolgen heeft: het is moeilijk niet in de schaduw te staan van je vader.
Dat is ook het thema van de voorstelling die eigenlijk de aanleiding is geweest van de hele expo. Actrice Audrey Bolder, begaafd zangeres en cabaretière die ook ooit nog in GTST heeft meegedaan, maakte een solo over de vrouw, met wier werk ze kennis maakte in een documentaire die werd vertoond in het Centraal Museum. Op zoek naar meer informatie kwam ze in contact met de familie, en bouwde ze een band op met Martine Eskes, middelste van de zes kinderen die Bep Rietveld ter wereld bracht.
De expositie in Kuub is een compromis dat Audrey sloot met de familie: ze wilde eigenlijk een paar schilderijen meenemen op haar tournee, om ze aan het publiek te laten zien. Dat stond de familie niet toe, en dus werd besloten een kleine expo met het werk van de dochter van Gerrit Rietveld in te richten.
Bep is nooit doorgebroken als kunstenaar, maar zoals Martine Eskes in de video uitlegt: dat was ook nooit haar bedoeling. Of als het ooit wel de bedoeling was geweest: omdat Bep Rietveld figuratief schilderde vond ze totaal geen aansluiting bij de kunstscene van haar tijd. Nog sterker komt echter naar voren uit de expo dat Bep Rietveld een onmogelijke taak had gehad om uit de schaduw van haar vader te treden. Hoe zet je jezelf immers naast een zo groot kunstvernieuwer neer? Ze besloot dus te excelleren in iets waarin ze makkelijk haar vader kon overtreffen: het opbouwen van een hecht modern gezin.
De expositie is nog te zien tot zondag 6 maart. De voorstelling speelt nog tot april.