‘Voor we aan de daadwerkelijke presentatie beginnen, geef ik u eerst wat facts & figures’, zegt Els van der Plas, algemeen directeur van Nationale Opera & Ballet. ‘Nee, niet de alternative facts’, voegt ze er gevat aan toe. De geest van de Amerikaanse president zal deze middag nog vaker door de Stopera waren.
Van der Plas memoreert de successen die beide gezelschappen in het afgelopen seizoen mochten vieren. Ze benadrukt ook het belang van de verschillende educatieprojecten, die in het nieuwe seizoen zullen worden voortgezet.
Zo maken leerlingen van 25 scholen in de Zaanstreek een eigen versie van Turandot van Puccini, ter afsluiting van hun schooljaar. ‘In plaats van de geijkte musical’, zegt Van der Plas ietwat misprijzend.
‘Van Manen is echt heel goed’
Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet kondigt een grootse viering aan van de 85e verjaardag van choreograaf Hans van Manen. ‘Hij heeft zo vaak voor ons gewerkt dat zijn aanwezigheid bijna vanzelfsprekend lijkt’, zegt hij. ‘Maar ik heb recent zijn balletten in veel buitenlandse theaters gezien en geconstateerd dat hij echt heel erg goed is.’
Van Manen gaat een nieuw ballet ontwikkelen op een collage van pianocomposities, uitgevoerd door een nog nader bekend te maken jong talent. Hoogtepunt is Ode aan de meester, een programma met vier parels uit Van Manens oeuvre. Hiermee wordt ook uitgebreid getoerd.
De Britse choreograaf David Dawson ontwierp Tristan & Isolde, op speciaal hiervoor gecomponeerde muziek van Szymon Brzóska. Het vijfjarig bestaan van de Junior Company wordt gevierd met een tournee en een festivalweekend rond jong talent.
Actualiteit
Pierre Audi, directeur van De Nationale Opera, prijst eerst nog enkele producties aan in het komende Opera Forward Festival. Zoals het op de vluchtelingencrisis geïnspireerde Fortress Europe van Calliope Tsoupaki en regisseur Floris Visser. Al even actueel is The New Prince van Mohammed Fairouz over een Trump-achtig figuur, geregisseerd door Lotte de Beer.
Audi zegt ook de twee volgende seizoen nog te hebben geprogrammeerd, al vertrekt hij officieel in 2018. ‘Ik wil jullie als pers…’ – even verwachten we een sneer in de trant van het rossige Amerikaanse heethoofd – ‘…uitnodigen voor een afscheidslunch.’
Trots vertelt Audi dat het hem na 20 jaar duwen en trekken eindelijk is gelukt Les contes d’Hoffmann van Jacques Offenbach te programmeren. In het oog springend zijn ook de wereldpremière van Lessons in Love and Violence van George Benjamin en nieuwe producties van Eliogabalo van Francesco Cavalli en La morte d’Orfeo van Stefano Lando. Deze opera, die ‘verder gaat waar L’Orfeo van Monteverdi ophoudt’, wordt Audi’s afscheidsvoorstelling.
Henze wordt ‘Enze
Audi vestigt speciale aandacht op de productie van Das Floß der Medusa van Hans Werner Henze. Hiermee wordt het Opera Forward Festival in 2018 geopend. ‘Een heel eigentijds thema, want het gaat over noodlot en besef, over vluchtelingen die sterven op een bootje.’ De Italiaan Romeo Castellucci tekent voor de enscenering en wordt hierover geïnterviewd door huisdramaturg Klaus Bertisch.
Meer dan een paar gemeenplaatsen heeft Castellucci echter niet in de aanbieding, zijn visie moet duidelijk nog rijpen. Als hij voor de zoveelste keer een loze frase herhaalt dringen zich opnieuw associaties op met de Amerikaanse roerganger. Charmant is wel hoe hij Henze met zijn zware Italiaanse accent keer op keer van zijn initiaal berooft.
Benieuwd wat Castellucci van Das Floß der Medusa van ‘Enze gaat maken.
De volledige programmering vind je hier.