Is er wel iets algemeens te zeggen over een kunstwerk? Zien we wel hetzelfde en is het geven van een betekenis door een journalist niet ook een daad van uitsluiting voor degene die er anders over denkt? Vragen waar je in het vak van kunstjournalistiek eigenlijk elke dag wel mee te maken hebt. Marijn Lems (NRC/Theaterkrant) en Wijbrand Schaap (Cultuurpers) graven in hun eigen werk om antwoorden te vinden.

Beste lezer: Donaties zijn nodig!
Je leest dit verhaal gratis. Dat kan dankzij donaties van lezers. Zo blijven we onafhankelijk van subsidies en grote sponsors. Je kunt zelf bepalen wat dit verhaal je waard is. Je bijdrage komt rechtstreeks bij de auteur terecht!
Ondersteun deze auteur!

Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onderwijl moet Wijbrand toegeven dat hij indertijd, jaren geleden, de enige recensent was die het stuk ‘Gif’ van Lot Vekemans niet goed vond, terwijl het inmiddels een wereldwijde hit is geworden. Wijbrand had daar persoonlijke redenen voor, die hij in deze podcast uit de doeken doet. 

Marijn Lems heeft het later nog over echtscheidingen en game-reviews, en we hebben het over scholieren die weer heel andere problemen hebben in deze populistische tijden. Hij komt net bij Casper Vandeputte vandaan, die daar in Den Haag een voorstelling over maakte.

Deze podcast moet je dus luisteren als je van kunst houdt, maar ook als je kunst vreselijk vindt. 

Het essay waar we het ook over hebben, geschreven door Thomas Huut, vind je hier: Wat kunst voor het leven kan betekenen

En het gaat over Bowie.

Laat weten wat je ervan vindt
Like
Love
Care
Haha
Wow
Sad
Angry

Foto bovenaan:

Over de auteur van dit verhaal:


Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Scroll naar top