De openbare ruimte wordt op vele plekken aangekleed met visualisatie, muziekvideo en kunst, zo ook in TivoliVredenburg. Ofwel via projection mapping op gebouwen tijdens events, of via ledpanelen in etalages en abris, maar ook als digitale kunst tijdens voorstellingen en lobby’s in theaters. In TivoliVredenburg, hartje Utrecht, maken ze er zelfs aparte evenementen voor aan. Canvas is een programma dat wordt geleid door Michiel Peeters, programmeur bij TivoliVredenburg. Samen met collega Tessa Hagen en Mo van Mr. Beam cureert hij dit visuele podium dat plek biedt voor een divers arsenaal aan animatietalent.
Wanneer ben je voor het eerst met animatie in aanraking gekomen ?
‘Toen ik 13 jaar geleden in Utrecht kwam wonen was ik ieder weekend op de dansvloer te vinden. DumDum en RAUW in Tivoli Oudegracht waren 2 feesten waar ik altijd bij aanwezig was. Voor deze feesten waren visuals/animatie altijd belangrijk. Dat was de eerste keer dat ik er mee in aanraking kwam denk ik.’
Hoe is Canvas ontstaan? Waarom kiezen jullie voor programmering van een specifiek animatie en motion design programma?
‘Voor ons jaarlijks NYE (New Years Eve) Festival was ik op zoek naar een manier om uit te pakken. Het hart van ons gebouw, waar op deze datum bezoekers met 1000 gelijktijdig het aftelmoment vieren, moest een trekpleister krijgen. In het verleden hadden we al vaker mapping gedaan op het oppervlak wat nu Canvas is, maar dat wilden we met NYE naar een nieuw niveau tillen. Toen we dat eenmaal gedaan hadden dacht ik: dit moeten we standaard in huis hebben. Toen ben ik het concept inhoudelijk gaan vormgeven en onderzoek gaan doen wat er nodig was en is qua voorzieningen en financiën. Met steun van onze partner ABinBEV/Bud hebben we Canvas kunnen realiseren.’
‘Canvas is nu een podium voor animatie, motion design en videokunst van 150 m2 in Park 6, het hart van ons gebouw. We willen hier een podium geven aan jonge/talentvolle en professionele beeldmakers. Het is ontstaan uit een drive om een meer open en sfeervol gebouw te zijn. Een plek waar mensen eerder naar toe gaan voordat ze een concert of clubnacht bezoeken of juist er na blijven plakken. Daarnaast willen we visuele kunst een prominenter onderdeel maken van ons programma.’
Wat speelt een rol bij de selectie van talent? en hoe zit het met de techniek van dit alles ?
‘Tessa, Mo en ik maken een selectie op basis van een CV en motivatiebrief. Voor ons is een goed verhaal, of uitgangspunt, net zo belangrijk als ervaring. De enige vereiste is dat de werken toegankelijk moeten zijn voor alle leeftijden.’
Wat voor bezoekers trekt Canvas, is het een algemeen publiek of een zogenaamd ‘makers voor makers’ publiek?
‘Canvas krijgt vooral veel bekijks van de bezoekers die al in ons gebouw aanwezig zijn. Dat maakt dat het publieksprofiel erg breed is. Onze ambitie is om in de toekomst, bijvoorbeeld met onze nieuwe lichting ‘What Does Freedom Look Like?’, een nieuwe doelgroep aan te trekken die eerder prominent liefhebber is van visuele dan audiovisuele kunst. Wat heel mooi is om te zien zijn de verschillende reacties. De ene keer zorgt dat voor een sfeer vol hilariteit en komedie en een andere keer voor spanning of melancholie.’
Is er tussen animatie en motion design een verbindende factor? Ontstaan er door zo’n programma nieuwe samenwerkingen?
‘Dat is wel mijn ambitie. Met onze nieuwe lichting hebben we ook een audiocomponent toegevoegd. De werken worden geïntroduceerd en toegelicht door de kunstenaars zelf en worden begeleid met muziek. Ik zou graag in de toekomst beeldmakers en muzikale artiesten aan elkaar willen linken om daar een volgende stap in te zetten.’
De techniek is vast een uitdaging, wat zijn de vaste en variabele gegevens bij TivoliVredenburg, is ‘alles’ mogelijk?
‘Binnen TivoliVredenburg is er veel expertise op het gebied van audio en visuele techniek. Met alle verschillende soorten producties die dagelijks bij ons over de vloer komen doen we heel veel kennis op die we mee hebben kunnen nemen naar de ontwikkeling van Canvas. Een van de grotere uitdagingen met betrekking tot Canvas was het positioneren van de projectoren om op een zo groot mogelijk gebied te kunnen projecteren. De projectoren moeten uit het gebied van publiek hangen en kunnen dus niet op de vloer staan. Tegelijkertijd moeten de projectoren stil blijven hangen zodat de mappingwaarden intakt blijven. Ik zou zeggen, bijna alles is mogelijk.’
Naast Canvas programmeren jullie allerlei soorten voorstellingen. Waar houden jullie rekening mee met het boeken? Spelen visualisatie, muziekvideo, kunst en de bijkomende technische uitdagingen daarbij een rol in TivoliVredenburg?
‘We programmeren altijd vanuit de inhoud. Uiteraard zijn er randvoorwaarden, maar met ons relatief nieuwe gebouw kunnen wij in heel erg veel wensen van artiesten voorzien. We zien de afgelopen jaren dat artiesten vaker grotere shows meenemen. In sommige gevallen is dat met visuals, vaak juist in combinatie met een eigen lichtshow. Sinds de periode dat we met Corona te maken hebben zien we minder plek voor visuals,’
Komt er binnenkort een nieuwe call voor Canvas?
‘De tweede lichting ‘What Does Freedom Look Like?’ heeft 1 maand kunnen draaien. Die serie is echt te gek geworden dus die willen we voorlopig nog het podium geven. Het streven is om eind dit jaar weer iets nieuws te presenteren. Alhoewel we nog niet zeker zijn welke vorm dat gaat hebben. Misschien dat we ipv. 15 makers kiezen voor 1, of dat we een app ontwikkelen waarmee juist het publiek kan tekenen.;
Links
Canvas @ Tivoli|Vredenburg
https://www.youtube.com/watch?v=Kf3zmX189QM
Wil je meer weten over visualisatie, muziekvideo en kunst zoals in TivoliVredenburg?
Stel je vragen via Animation31