Meteen naar de inhoud

Matzer brengt SMART – een onbewaakt moment dat alles verandert

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een klein of groot lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Word lid, als instelling.

Een dag als alle andere. Gewoon, onderweg.

Naar je werk. Naar huis. Je kent het wel.

Je kent de weg, de auto, het is rustig.

Geen tegenliggers, vrijwel geen zijwegen…

Je ontspant achter je dashboard.

Zo’n dag dus, als allerlei andere.

Tot dat bericht, dat ogenblik… dat alles verandert.

Voor haar en voor hem

en vooral:


voor altijd.

 SMART is een voorstelling van MATZER Theaterproducties over afleiding in het verkeer, geschreven door Peter de Graef en gespeeld door Gürkan KüçüksentürkDe door Madeleine Matzer geregisseerde voorstelling gaat op 11 en 12 maart in première in de Verkadefabriek in Den Bosch. Daarna wordt de voorstelling gespeeld voor medewerkers van onder andere bouwbedrijf Heijmans, die hoofdsponsor is.   

 In een scherpe en aangrijpende, maar ook humorvolle tekst belicht schrijver Peter De Graef het perspectief van een heel gewoon mens. Iemand als jij en ik, die in een onbewaakt ogenblik het ergste veroorzaakt. SMART is een voorstelling over en voor ons allemaal. Noodzakelijk, omdat bij elk van ons een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.

Stichting Yannick

In maart 2016 overleed de 21-jarige Yannick Frijns nadat zij werd aangereden door een automobiliste, die volgens het Openbaar Ministerie was afgeleid door het gebruik van haar smartphone. Na haar zinloze dood richtten haar ouders Stichting Yannick op: een organisatie actief op het gebied van bewustwording, preventie en wet- en regelgeving rond de risico’s van het gebruik van smartphones in het verkeer. Hun verhaal en initiatief waren de aanleiding voor het maken van de voorstelling SMART.

De impact van theater
MATZER gelooft in theater midden in de samenleving. Door samen te werken met bedrijven, overheden, verkeers(veiligheids)organisaties en andere instellingen, ontstaan er dwarsverbanden en bereiken we nieuwe publieken. De voorstelling wordt daarom ook veelvuldig – op locatie of in het theater – gespeeld voor organisaties als Heijmans, BOVAG en Volvo.

Na elke voorstelling volgt een nagesprek, in dit geval over (de gevolgen) van afleiding in het verkeer, met als doel meer bewustwording en nieuwe inzichten, wat hopelijk ook leidt tot ander gedrag. De mythe van het multitasken, onze afhankelijkheid van de smartphone en aanspreekbaarheid zijn onderwerpen die in deze gesprekken ongetwijfeld de revue passeren.


“Theater komt écht in je hart binnen, waardoor medewerkers zich kunnen identificeren met de persoon die een indringend verhaal met ze deelt. We willen kijken of we iets kunnen triggeren in mensen waardoor ze andere keuzes gaan maken. Zo kunnen we een volgende stap maken in de ontwikkeling van onze veiligheidscultuur.”

Heleen Herbert, commercieel directeur Heijmans

IN HET KORT:
SMART

tekst: Peter de Graef (met dank aan Koen Frijns)
regie: Madeleine Matzer
spel:
Gürkan Küçüksentürk

Verkadefabriek 

donderdag 10 maart 20.15 uur (try-out)
vrijdag 11 maart en zaterdag 12 maart, 20.15 uur (premièreweekend)

Goed om te weten Goed om te weten

Meer informatie, speeldata en boekingenmatzer.org 

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands