The Underground NITE, 5 t/m 22 mei; IJzingwekkende natuurbeelden Zaterdagmatinee, 14 mei
The Underground
The Underground is een gruizige, geestige en tragische voorstelling door regisseur Guy Weizman en het NITE ensemble (NNT, Club Guy & Roni, Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag).
De voorstelling is geïnspireerd op Aantekeningen uit het ondergrondse van Fjodor Dostojevski; een monoloog van een man die veel klappen heeft moeten incasseren in zijn leven en heeft besloten niet meer mee te doen met het systeem en zich te verschansen in zijn huis; zijn ‘ondergrondse’. Tekstschrijver Rik van den Bos schreef binnen dit thema een fenomenale, actuele tekst, over iemand die niet kan accepteren hoe de wereld in elkaar steekt, die het niet lukt om mee te doen met de regels van het spel en zich met al zijn geestelijke rijkdom terugtrekt in de marge.
Wat moet er gebeuren voordat je je niks minder voelt dan een clown? The Underground is een tragikomische, interdisciplinaire theatershow over de kunst van het mislukken.
Regie Guy Weizman, choreografie Roni Haver, componist Brendan Faegre*), tekst Rik van den Bos, door NNT, Club Guy & Roni, Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag.
*) met steun van Fonds Podiumkunsten.
De Sluisfabriek Drachten, 5 t/m 22 mei, 20.30 uur
IJzingwekkende natuurbeelden
Een geheel aan de Deense componist Hans Abrahamsen gewijd concert in de NTR Zaterdagmatinee.
De ensemblewerken Winternacht, Schnee en Wald kunnen met enig recht een trilogie worden genoemd. Ze gaan over winter, woud, ijs, nachtelijke sleeritten, romantische beelden. Zelf noemt de componist Wald de tweelingzuster van zowel Schnee als van zijn eerdere blaaskwintet Walden (1978). De titel voor Walden ontleende hij aan het gelijknamige boek uit 1854 van de Amerikaanse auteur Henry David Thoreau, dat zijn tweejarige verblijf beschrijft in een hut aan de oever van Walden Pond in Concord, Massachusetts.
Wald plaatst Thoreaus terug-naar-de-natuur-gedachte in een Duits-romantisch kader. De titel slaat een brug naar de pianocyclus Waldszenen van Robert Schumann. Voor zowel Schumann als Thoreau, schrijft Abrahamsen, is het woud ‘de magische romantische plaats die de mens tot spiritueel inzicht brengt.’ Het met Duitse voordrachtsaanwijzingen doorspekte Wald bevat in negentiende-eeuwse geest een echte Nachtmusik en een jachtscène met galopperende paarden. De aan Walden ontleende jachthoornroep van een stijgende kwart zal de hoornist Abrahamsen uit het hart zijn gegrepen. Zelf toog hij ooit met een waldhoorn naar het bos om die magie aan den lijve te ervaren.
Asko|Schönberg olv Brad Lubman
Het Concertgebouw, za 14 mei, 14.15 uur