Meteen naar de inhoud

Hoe kunnen mensen met een vluchtelingenachtergrond hun eerste verblijfplaats in Nederland herinneren als er geen sporen meer zijn van deze plek?

Cultuurpers ledenservice

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een bijpassend lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door laten plaatsen op onze site. Ook meedoen? Word lid, als instelling.


Duizenden Nederlanders hebben herinneringen aan een tijd die ze doorbrachten in AZC’s door het hele land, maar een fysiek archief van dit deel van het Nederlandse erfgoed is er niet. Hoe kunnen mensen met een vluchtelingenachtergrond hun eerste verblijfplaats in Nederland herinneren als er geen sporen meer zijn van deze plek?

Hoe kunnen we reflecteren op en stil staan bij plekken waar we een bepaalde periode moeten verblijven, zonder te weten wanneer de periode eindigt? Plekken waar herinneringen werden gecreëerd die bepalend zijn voor onze identiteitsvorming en tegelijkertijd een gevoel van ‘thuis’ geven? Hoe herinneren we deze plekken die soms niet meer bestaan? Wat betekent het voor de betrokkenen als deze plekken abrupt verdwijnen, zonder fysiek archief?

While Awaiting an Unknown Future presenteert het werk van twee kunstenaars — Karen G. en Ribal El Khatib — dat zij maakten tijdens hun verblijf in een asielzoekerscentrum (AZC).

Architect en kunstenaar Ribal El Khatib startte tijdens zijn verblijf in zes verschillende AZC’s het werk The Gap. Overal kwam hij exact hetzelfde anonieme interieur tegen. The Gap toont meubels als een terugkerend element in verschillende hoedanigheden. Herkenbaar voor iedereen die ooit in een AZC heeft gewoond.

Tien jaar geleden bouwde Karen G., voormalig bewoner van AZC Klompjan in Markelo, een nauwkeurige maquette van het AZC waar hij verbleef. Het AZC in Markelo werd in 2012 gesloten. Daarmee was het als ontmoetingsplek of lieux de memoire, die het voor de (voormalig) bewoners was, niet langer toegankelijk. De maquette is als plaatsvervanger voor velen een herinneringsobject.

Framer Framed werkte samen met de kunstenaars, Milena Mulders en Hanneke Verbeek aan deze presentatie die te zien is naast de tentoonstelling van Gluklya: To those who have no time to play.

Data

3 nov – 22 jan 2023, di-zo 12:00-18:00 (gratis entree)

Locatie

Framer Framed, Oranje-Vrijstaatkade 71, 1093 KS Amsterdam

Deze tentoonstelling maakt deel uit van het project Tussenlanding: een tastbare herinnering aan tijdelijkheid. Het is mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie / Verken de Faro-werkwijze, Stichting DOEN en het VSB Fonds.

Framer Framed mogelijk gemaakt met steun van Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Stadsdeel Oost.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur