Amsterdam, 8 oktober 2024 – De campagne “Laat het doek niet vallen” heeft met succes meer dan 30.500 steunbetuigingen verzameld van trouwe bezoekers. Dit initiatief werd gelanceerd door 59 leden van de NAPK (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten) die dreigen te moeten sluiten vanwege het gebrek aan meerjarige subsidies.
Campagneresultaten
De handtekeningen werden op 8 oktober aangeboden aan de cultuurwoordvoerders van verschillende politieke partijen in de Tweede Kamer. Deze steunbetuiging toont de sterke betrokkenheid van het publiek bij het behoud van de diversiteit en levendigheid van de Nederlandse podiumkunsten.
De bedreiging voor de Nederlandse podiumkunsten
Vanaf 2025 staan 59 NAPK-leden voor een onzekere toekomst door budgettekorten bij het Fonds Podiumkunsten en in de culturele basisinfrastructuur. Deze financiële crisis bedreigt maar liefst 50% van de gezelschappen die de afgelopen jaren meerjarige ondersteuning hebben ontvangen.
Het mogelijke verlies van deze zorgvuldig opgebouwde organisaties vertegenwoordigt niet alleen kapitaalvernietiging, maar ook een significante klap voor het publiek dat sterke banden heeft opgebouwd met deze gezelschappen.
Een oproep tot actie
De getroffen gezelschappen roepen politici op om te voorkomen dat het doek valt voor deze vitale culturele instellingen. Om ervoor te zorgen dat het Nederlandse publiek kan blijven genieten van hun werk, is een extra budget van 10 miljoen euro per jaar nodig.
Over NAPK
De Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) is de branchevereniging voor professionele podiumkunstproducenten in Nederland.umkunsten #CultureleFinanciering #NAPK