Ga naar de inhoud

De bus van Queering Puppets heeft nog plek

Als je avond begint met een strippende festivaldirecteur en eindigt met paaldans, weet je dat je niet in een gewoon theater bent. Klopt, ik was bij de opening van het Queering Puppets Festival in het Pleinste Theater van Amsterdam en het was een feestje. Dat heeft het Plein Theater grotendeels te danken aan die strippende directeur Berith Danse, die in alles uitstraalt wat ze in haar openingsspeech ook zegt: er is voor iedereen een plekje in de bus. 

Nu is het Queering Puppets Festival zich terdege bewust dat die bus niet overal rijdt. Het festival opende immers op de dag dat er voor queer mensen een negatief reisadvies uitging naar de VS. Je weet wel: dat gebied aan de overkant van de Atlantische Oceaan waar de macht in handen is gekomen van een rancuneuze kleuterklas die elkaar via Signal blije emoji’s stuurt over een aanslag waarbij 50 burgers zijn gedood. 

Gepeste professor

De grenzen gaan steeds meer dicht voor mensen die armer en anders zijn dan wij. Dat de grens tussen Europa en de VS voor bepaalde mensen onder ons een stukje problematischer is geworden, staat niet in verhouding tot de onmenselijke toestanden waar een inwoner van bijvoorbeeld Tunesië aan blootstaat als die naar Europa wil komen. 

Stel, dat je als poppenspel-kunstenaar een voorstelling mag komen spelen in Amsterdam. Het is vrijwel onmogelijk en dat bracht de Cat Smits Company ertoe om een voorstelling te maken mét die poppenspelers over precies dat vernederende proces. Initiatiefnemer was antropologe Yentl de Lange die een vlammend en over haar woorden struikelend verhaal hield over hoe haar Tunesische professor gepest werd tijdens het aanvragen van een visum voor het geven van college in Italië. 

Vis à Vis(a) was de openingsvoorstelling van Queering Puppets en het was even aandoenlijk en liefdevol als verdrietig makend. De Nederlandse poppenspeler die maar heel langzaam leert begrijpen hoe zijn collega’s inmiddels op een andere planeet zijn beland. Hun poppen konden moeiteloos de grens over, zij zelf staan voor alles waar Europa een hekel aan heeft.

Grote hand

Objecttheater is een ondergeschoven kind bij ons, en dat is jammer, want die paaldans waarmee de avond eindigde laat precies zien waar het toe in staat is. Een fragiele danseres werd omhuld door een gigantische mannenhand met vieze nagels. De paaldans in die enorme hand zag er zo nu en dan bijna liefdevol uit, wat het beeld alleen maar prangender maakte. Uiteindelijk wist de danseres, Josje Eijkenboom, zich los te maken. 

De disco daarna was bevrijdend. De biologisch-dynamische wijnproeverij erbij hartverwarmend.

Bijgewoond: opening Queering Puppets Festival in het Plein Theater, Amsterdam.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden.

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands