Skip to content

In the UK, a huge outflow of self-employed people from the cultural sector is looming. What about here?

Dat ze in Groot Brittannië vorige maand met een steunpakket van anderhalf miljard voor de kunsten kwamen, leek even heel goed nieuws. Voor een land met bijna 67 miljoen inwoners is zo’n reddingspakket, dat ook nog eens voor driekwart uit leningen en voorschotten bestaat, verhoudingsgewijs veel kleiner dan wat er in Nederland aan steun voor de kunsten is. Hoe graag we ook roepen dat het over de grens veel beter geregeld is.

Voor zzp’ers is het in het extreem liberale Groot Brittannië helemaal erg. Geen echte bijstand, geen inkomensaanvulling, niks. Inmiddels is ook daar onderzocht wat de gevolgen zijn voor de vrije werkers in de kunsten, en die gevolgen zijn, zacht uitgedrukt, desastreus. En al helemaal voor zzp’ers uit culturele minderheden. We sommen even wat resultaten op:

  • 49% van de werkers met een handicap komt niet in aanmerking voor overheidssteun;
  • Slechts 8 procent van  de mensen, die net aan hun carrière beginnen en afgestudeerden van opleidingen komt in aanmerking voor ondersteuning;
  • 95,5 procent van alle freelancers kan geen beroep doen op de diverse fondsen omdat het hun aan voldoende organisatiegraad ontbreekt.
  • De grootste schade valt buiten het rijke zuiden van Engeland, vooral Londen lijkt redelijk buiten schot te blijven.
  • Bijna de helft van de managers die zich rekenen tot mensen van kleur geeft aan de theatersector te gaan verlaten. (Bron: The Stage)

Nederland heeft het mogelijk iets beter voor elkaar, maar een onderzoek van deze omvang heeft hier nog niet plaatsgevonden sinds de uitbraak van de pandemie, die vooral in de theatersector genadeloos toeslaat.

Ondertussen maakt men zich in Brexitland ook zorgen over de doorgifte van de steun aan de echte werkers. Wanneer er ook, zoals aangekondigd, een steunpakket komt voor de commerciële producenten, is het volgens de onderzoekers niet gegarandeerd dat die fondsen ook terechtkomen bij de zzp’ers.

Dat is iets wat we hier ook in de gaten moeten houden, nu dankzij 150 procent belastingaftrek voor de gevers, een gulle loterij, enkele fondsen en een matching door het ministerie van cultuur, de musicals Lazarus en Tina weer kunnen gaan spelen in een coronaproof setting.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)