Ga naar de inhoud

In Engeland dreigt een geweldige uitstroom van zzp’ers uit de cultuursector. Hoe zit dat hier?

Dat ze in Groot Brittannië vorige maand met een steunpakket van anderhalf miljard voor de kunsten kwamen, leek even heel goed nieuws. Voor een land met bijna 67 miljoen inwoners is zo’n reddingspakket, dat ook nog eens voor driekwart uit leningen en voorschotten bestaat, verhoudingsgewijs veel kleiner dan wat er in Nederland aan steun voor de kunsten is. Hoe graag we ook roepen dat het over de grens veel beter geregeld is.

Voor zzp’ers is het in het extreem liberale Groot Brittannië helemaal erg. Geen echte bijstand, geen inkomensaanvulling, niks. Inmiddels is ook daar onderzocht wat de gevolgen zijn voor de vrije werkers in de kunsten, en die gevolgen zijn, zacht uitgedrukt, desastreus. En al helemaal voor zzp’ers uit culturele minderheden. We sommen even wat resultaten op:

  • 49% van de werkers met een handicap komt niet in aanmerking voor overheidssteun;
  • Slechts 8 procent van  de mensen, die net aan hun carrière beginnen en afgestudeerden van opleidingen komt in aanmerking voor ondersteuning;
  • 95,5 procent van alle freelancers kan geen beroep doen op de diverse fondsen omdat het hun aan voldoende organisatiegraad ontbreekt.
  • De grootste schade valt buiten het rijke zuiden van Engeland, vooral Londen lijkt redelijk buiten schot te blijven.
  • Bijna de helft van de managers die zich rekenen tot mensen van kleur geeft aan de theatersector te gaan verlaten. (Bron: The Stage)

Nederland heeft het mogelijk iets beter voor elkaar, maar een onderzoek van deze omvang heeft hier nog niet plaatsgevonden sinds de uitbraak van de pandemie, die vooral in de theatersector genadeloos toeslaat.

Ondertussen maakt men zich in Brexitland ook zorgen over de doorgifte van de steun aan de echte werkers. Wanneer er ook, zoals aangekondigd, een steunpakket komt voor de commerciële producenten, is het volgens de onderzoekers niet gegarandeerd dat die fondsen ook terechtkomen bij de zzp’ers.

Dat is iets wat we hier ook in de gaten moeten houden, nu dankzij 150 procent belastingaftrek voor de gevers, een gulle loterij, enkele fondsen en een matching door het ministerie van cultuur, de musicals Lazarus en Tina weer kunnen gaan spelen in een coronaproof setting.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands