Skip to content

Featured

Featured posts

De 59ste Biënnale Venetië: er valt zoveel te halen dat achter de grote en geijkte namen is weggevallen.

Je zou, wanneer je de Biënnale Arte Venetië 2022 bezoekt, meteen ‘woke’ of ‘wokisme’ kunnen roepen. Zo moeilijk is dat niet, want in de keuzes van de curator ligt de nadruk op vrouwelijke en niet-westerse kunstenaars.1 Maar ik zou dat te gemakkelijk vinden en uiteindelijk onterecht. Wanneer je probeert fris te kijken – alle beschouwingen vooraf vergetend – valt het… 

Trapeze Annemieke van der Togt

Circus vormt perfect decor voor tragikomisch ‘Trapeze’ van Kees Prins

Stoppen of doorgaan tot je er bij doodvalt? En kun je op de ander bouwen? Serieuze levensvragen die gelegenheidsduo Peter Blok en Bas Hoeflaak vanaf een trapeze in de nok van hun circus grappend en grollend tot een antwoord brengen. De droge humor en smoelwerken van Peter Blok (ervaren toneel-, film- en tv-acteur) en van acteur-cabaretier Bas Hoeflaak (Sluipschutters) zijn… 

'I Say Sorry' masterfully makes tangible what a madness our slavery past is.  

Saying sorry seems to be difficult, if the songs about it are to be believed, and if we measure the time it takes Dutch governments to do it. But sorry is also very easy, if you consider how often you are not pushed aside in the queue for something or other, after the word 'sorry' has sounded behind you, or -... 

For me, the Bijlmer disaster is a grim memory that comes back every year.

It is not an everyday topic: where were you when the Bijlmer disaster occurred? But this disaster, of 4 October 1992, is discussed every year, especially by eyewitnesses. For me, it is a grim memory that comes back every year. And now for the 30th time. 'The Bijlmer disaster is the name given to the air disaster that took place on Sunday evening, 4 October 1992. A... 

Don't confuse autonomous arts with creative industries

Since the budget cuts from 2011 onwards, policymakers have been setting the so-called 'creative industries' as a model for the arts. Industrial design, architecture, graphic design and the gaming industry: the creatives have been nuked as a 'top sector'. This, I believe, is the deeper cause of the unease expressed in this newspaper's Cultural Supplement: the increasing instrumentalisation of the arts by policymakers. The piece 'Why the... 

‘Ontkiemende dans op een bedje van gras en sedum’ – Carefull Art zet Utrechtse kunstenaars op een heel bijzondere kaart

“De afgelopen tweeënhalf jaar ben ik keuzes gaan maken. Waar ik tien jaar geleden bedacht om als dansdocent het leven in te gaan, is het nu de vraag: wil ik dat eigenlijk wel? Waar word ik blij van, wat wil ik graag delen met de mensen om mij heen?” Voor Lotte Willemsma waren de eerste twee jaar van de Corona-pandemie… 

Ik was in het land van Sander Schimmelpenninck en zag niet alleen maar fascisten

Almelo staat sinds een paar jaar op de kaart dankzij theater. Ik ging donderdag kijken bij Van Katoen en Water, een openluchtspektakel met goed getimede stortbui en een vollemaansopkomst zoals je die alleen in het bijna weggegentrificeerde oud-industriële hart van de armste stad van Twente kunt meemaken. Er werd vooraf stamppot geserveerd, met een johmaslaatje. De wijn vloeide rijkelijk. In… 

In Perspectief #9 – Een IJ-sprong (Over Productiehuizen Dans)

Naast het industriecomplex stond nog een grote hijsinstallatie. Binnen waren enkele reminiscenties aan de voorbije bedrijvigheid. De fabriekshal in Amsterdam-Noord waar Stork zijn machines maakte, was nu geheel verlaten, koud, kaal en behoorlijk vies. Hier stonden we, directeur en voorzitter van Dansmakers Amsterdam, Ger Jager en ik. Werd dit het nieuwe onderkomen voor Dansmakers? En was veel scepsis bij onze… 

'I wanted to be like Jesus'. 6 life insights from Ellen ten Damme

Haar leven is geworden zoals Ellen ten Damme (54) ooit droomde: vrij, opwindend en ze kan leven van haar muziek. Als een troubadour toert ze de komende maanden door het land met haar nieuwe show Barock. ‘Alleen in mijn Franse huis doe ik normale dingen.’ 1. Ik mag mezelf serieus nemen  ‘Als 3-jarige hing ik al aan de hoogste lantaarnpaal. Ik… 

Dit bizarre arbeidsconflict in Zeeland is slechts een topje van de ijsberg

Alex Mallems, de artistiek leider die in deze eeuw (sinds 2001) Zeeland op de kaart zette, is vertrokken bij zowel het festival Zeeland Nazomer, als bij het bijbehorende productiehuis Zeelandia. Dat is de uitkomst van een langdurig conflict met de sinds vorig jaar aangestelde zakelijk directeur, Sylvie Dees. Volgens een bericht in Theaterkrant zou hij volgens Dees ‘zonder toestemming toezeggingen… 

Walgelijk beeld of boomerpaniek? Amsterdam Fringe Festival baart opzien met campagnebeeld

Sommige dingen die vroeger leuk waren, kunnen nu niet meer. Dingen als roken in de klas, posters van David Hamilton op de studentenkamer, vrouwen onderbetalen, autorijden met een fles jenever achter de kiezen,  you name it. Deze week kwam daar een interessant relletje bij. Het Amsterdam Fringe Festival, het ondeugende zusje van het Nederlands Theaterfestival, koos een campagnebeeld dat, naar… 

Wat ik leerde van Alida Dors en de Nederlandse Toneelschrijfprijs

Van de 122 toneelteksten die de jury van de Nederlandse Toneelschrijfprijs las, waren er een kleine dertig geschreven door vrouwelijke auteurs. In een vakgebied waar het aantal vrouwelijke werkers enorm groot is, valt dat op. Want, zo stelde de jury terecht, in het geschreven Nederlandse theater is de mannelijke blik toch nog altijd dominant. Terwijl het theaterpubliek procentueel meer vrouwen… 

Lessen uit Weimar (2): hoe in Duitsland politiek en kunst een ongemakkelijk huwelijk vieren.

“De regering eist dat we alleen nog kunstenaars uit de eigen regio laten zien. Dat zou voor ons een enorme aderlating zijn, omdat we een internationale kunstruimte zijn. Maar we hebben er iets op gevonden. We nodigen nu internationale topkunstenaars uit die hier wonen, of we bieden ze een residentie aan, zodat ze tijdelijk in de stad wonen. Zo voldoen… 

Een klimaatcode voor de kunsten? De vinkjes hebben het al moeilijk genoeg!

“Wij geloven stellig dat een goed ontwikkelde en breed geïmplementeerde Code Cultuur, Klimaat & Milieu de werelden van kunst, cultuur en creatie helpt om hun rol te pakken binnen het urgentste vraagstuk van deze tijd. Die rol is er een van sociale innovatie en creativiteit in dienst van de kunsten, maar ook in dienst van de maatschappij en een leefbare… 

Kunstfest Weimar opent met herdenking concentratiekamp Buchenwald. Waarom dat ook voor ons belangrijk is

“Dat we de huidige herinneringscultuur ongemakkelijk vinden, vindt zijn oorzaak al in het begrip ‘herinneren’. In de strikte zin van het woord kunnen we ons immers alleen iets herinneren wat we zelf hebben meegemaakt. Maar wat moeten zestienjarige scholieren zich herinneren wanneer ze de gedenkplaats van Buchenwald bezoeken? Op hen komt de oproep om zich iets te herinneren wat zelfs… 

A long and winding road to fair music rights

Paul McCartney had – zo blijkt uit Philip Normans biografie (2016) – als ondernemende muzikant een mooie extra inkomstenbron ontdekt: de muziekrechten van collega’s. Hij kocht de rechten van anderen op en het geld stroomde binnen. Vriendschappelijk en naïef tipte hij Michael Jackson om hetzelfde te doen en jawel, tot zijn schrik waren enkele jaren later muziekrechten van The Beatles… 

The most revealing summer festival: theatre festival Boulevard 2022 in Den Bosch

It could be because of the weather, or my mood, but 2022 was one of the best editions of Theatre Festival Boulevard I have experienced in decades. From the interesting, and also a little disruptive opening to the final night, which I experienced yesterday, I saw guts, passion and pushed boundaries. Not everywhere all at once, but... 

Two Rotterdammers who made a deep impression at Theatre Festival Boulevard #tfboulevard

John Buijsman en Helmert Woudenberg vormen een heel grappig duo. Buijsman de oer-Rotterdammer, zeker ook qua tongval, maar ook de acteur die rolvast is, en duidelijke karakters speelt. In De Recreanten, een stuk dat hij voor en over zijn eigen vakantiecomplex in Hoek van Holland maakte, speelt hij samen met Helmert Woudenberg. De bedenker van het continue improviseren heeft een… 

Podcast! Editie 2022 baadt in zomerwarmte en vindt een nieuw hart. (lyrisch? Ja.) #tfboulevard

We maken halverwege deze editie van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch de balans op. Host Wijbrand Schaap doet dat samen met Dana Kibbelaar, sinds dit jaar lid van de tweehoofdige directie (met Tessa Smeulers), schrijver en journalist Jowi Schmitz, danscriticus Helen Westerik, en de makers Oscar Kocken en Jellie Schippers. We hebben het over wat er zo bijzonder is aan… 

Perfecte lichaamsbeheersing en poëtisch activisme op Theaterfestival Boulevard

Na bijna dertig edities heb ik eindelijk mijn Boulevard-vuurdoop gehad. En wat een verademing was het. Publiek van 2 tot 80, een festivalterrein waar je gewoon overheen kunt banjeren zonder kaartje. Sterker: een festivalterrein waar je ook op een buitenpodium naar acrobatiek en dans kunt kijken zonder kaartje! Ik zag mensen hun hondje uitlaten en even kijken of er nog… 

Met Theaterfestival Boulevard op zoek naar een weg uit de crisis van twee jaar beperking. #tfboulevard

Het was wel een beetje veel van het goede, maar de nabijheid van zoveel blije mensen in een kleine ruimte, zonder airco maar met enthousiast zwetende dansers, was fijn om mee te maken. Het heet ‘Out of the Box’ en wordt tijdens het Bossche Theaterfestival Boulevard bij elkaar gedanst en geacrobatiekt door The100hands uit Breda. Een voorstelling voor mensen vanaf… 

Boulevard opent midden in de tijdgeest met welkom ongemak en een ode aan fake news #tfboulevard

Het leek er even op of we in een live versie waren terecht gekomen van The Square, maar het was gewoon de officiële openingsvoorstelling van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Nu staat dat festival mijlenver van de inzichzelfgekeerde elitaire kunstwereld die in die Deense film wordt opgeschrikt door een menselijke gorilla-act die volledig uit de hand loopt, maar ongemakkelijk was… 

IN PERSPECTIEF 8: Wil de laatste kunstenaar het licht uitdoen?

In de serie In Perspectief kijkt Erik Akkermans terug en vooruit naar ontwikkelingen in cultuurbeleid en -praktijk. Vandaag: kunstenaarsbelangen. Boven het kindercircus Op de begane grond van het pand aan de Passeerdersgracht in Amsterdam huisde kindercircus Elleboog. Op de tweede verdieping zaten de schaakbonden: de nationale bond en de internationale federatie FIDE van Max Euwe die je soms in persoon… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)