An animation summer with unexpectedly rich harvest - what makes this genre so versatile?
Seven new, very different animated films coming to cinemas this summer showcase the richness and power of this genre.
Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.
Seven new, very different animated films coming to cinemas this summer showcase the richness and power of this genre.
Moby Dick; or, The Whale is the latest gesammtkunstwerk by artist collective Moved By The Motion, Schauspielhaus Zürig and Wu Tsang. Her adaptation of the great American classic as layered as the book. Where Herman Melville uses accounts, scholarly sources and monologues, Tsang deploys film and music. In a collage of theatrical performance, dance, found footage, animation and documentation nature footage,...
Hoe speel je een regenwoud? Ik heb me ooit laten vertellen dat het regenwoud vooral snachts oorverdovend lawaai maakt. Op 7 juni kreeg ik dat ook te horen in de installatie Altamira 2042, dankzij het Holland Festival. De Braziliaanse kunstenaar, annex documentairemaakster Gabriela Carneiro da Cunha wist in die voorstelling het geluid van de tropen voelbaar te maken. In een…
Screen Daily bracht twee weken geleden al het nieuws dat het International Film Festival Rotterdam gaat herstructureren. Niet vreemd na twee corona-jaren: dat heeft er bij elk festival, bij elke culturele instelling, hard ingehakt. Zorgwekkend werd het toen de afgelopen dagen de sociale media vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het IFFR. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Omdat…
Het trok eind 2020 veel aandacht in de media. Poetin-tegenstander Alexei Navalny overleefde een moordaanslag met zenuwgif, onthulde de vermoedelijke daders en waagde ondanks alles een terugkeer naar Moskou. In deze documentaire maken we het van dichtbij mee.
In the week that already began dramatically with the deaths of Jan Rot and Arno Hintjens, Henny Vrienten has now joined musician heaven. Far too young at 73, but still 41 years older than he was in one of his most famous songs. A bit weird, but mostly very sad. One of the most sympathetic musicians...
De nieuwe animatiefilm van Ari Folman (Walz With Bashir) Where is Anne Frank is de openingsfilm van het Kaboom animatiefestival. Folman vertelt hoe het beslist een film voor jong publiek moest worden, waarom er een gevlucht meisje uit Afrika in voorkomt, en waarom het concentratiekamp lijkt op de onderwereld uit de Griekse mythologie.
Euphoria vervalt als gevolg van de situatie in Oekraïne – Intentie om te verschuiven naar Holland Festival 2023 Met pijn in het hart is het Holland Festival genoodzaakt om te melden dat de spectaculaire filminstallatie Euphoria van Julian Rosefeldt niet naar Amsterdam komt in juni 2022. Voor de 75e editie van het Holland Festival stond de wereldpremière van de nieuwe…
Cinedans presenteert een interdisciplinair programma waar de twee bewegingskunsten, dans en film, bij uitstek een verbintenis aangaan. Verbinding, vernieuwing en meerstemmigheid staan centraal in deze 18e internationale editie. Vijf dagen lang presenteren wij de state of the art van de internationale dansfilm. Gezamenlijk met dancescreen – IMZ International Music + Media Centre organiseren wij dit jaar de internationale dansfilmcompetitie. Dancecreen…
Lena Rubashevskaya is een bekend filmjournaliste en documentairemaakster uit Oekraine. Ze was aan het werk aan een nieuwe film in Donetsk, toen Russische troepen hun invasie van Oekraine begonnen. Ze moest halsoverkop vluchten. Nu, 8 dagen later, vertelt ze ons haar verhaal vanuit Warschau. Wanneer je luistert naar haar snap je voorgoed dat vluchten voor oorlog en geweld een van…
De absurde tragedie Donbass van de Oekraïense filmmaker Sergei Loznitsa keert terug in de filmtheaters. De opbrengst komt ten goede aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Maandag 21 februari om 19:30 vertoont Concordia eenmalig de film ‘Colombia in My Arms’, over het Colombia na de vredesovereenkomst tussen de regering en de FARC-guerrilla’s. Overleeft de fragiele vrede het wantrouwen en de rancune opgebouwd door decennia van oorlog? Met verkiezingen in aantocht, hopen sommige politici te profiteren van het nog verder opstoken van de spanningen. Voorafgaand en na…
Onder de titel Shochiku 100 presenteert Eye in februari een prachtig programma dat een eeuw films uit een van Japans belangrijkste studio’s omvat. Hier tot nu toe onbekend werk, naast titels van gevierde regisseurs als Masaki Kobayashi, Nagisa Oshima, Takeshi Kitano en vooral Yasujiro Ozu. Vier Ozu-films, waaronder Tokyo Story, gaan tegelijkertijd uit in de filmtheaters.
International Film Festival Rotterdam, online this year, screens films from all over the world. Four years ago, for the first time there was also a programme block featuring Rotterdam films: RTM. Until now, somewhat underexposed, so time for an update. Programmer Ronny Theeuwes tells something. Plus an impression of RTM 2022.
De Nederlandse bioscoopbranche presenteerde de jaarcijfers. 14,3 miljoen bezoeken betekent een heel mager jaar, ten gevolge van de coronamaatregelen. No Time to Die was de best bezochte film, goed voor 12% van het jaartotaal. Pluspunt is het goede Nederlandse marktaandeel. De zalen moeten snel weer open, vindt de branche.
The opening images of West Side Story (2021) already tell a whole story. It is contained in a few frames. A billboard showing a grandiose new housing project. The camera glides past it almost casually as we glide over rubble of a New York slum, not with the characteristic fire escapes along the facade, as in the first film adaptation (1961) of this 1957 musical theatre piece,...
Whenever a technology is presented that I am not yet familiar with, I like to explore. A museum with holographic glasses? Do it! However, it turned out to be the content that will stay with me for a long time. The Museum of Austerity by Sarah Wares and John Pring is no easy read. But essential for understanding the impact of austerity on disabled people...
DocLab has been the most exciting part of IDFA for 15 years. This is the place for experimentation in form, technology and content; pushing and stretching the boundaries of the medium. I like to plunge in, sometimes with skin and hair. The VR installation Symbiosis gives that opportunity quite literally. You get to enter a post-apocalyptic world, where people are forced to make connections...
IDFA-DocLab bestaat 15 jaar. Toonaangevend platform voor allerlei soorten al dan niet interactieve, virtuele of fysieke projecten waarmee kunstenaars ons een ander venster op de werkelijkheid geven.
Op 17 november gaat IDFA 2021 van start. Weer grotendeels op locatie. Een aangename verrassing dit jaar is de rijke oogst aan Nederlandse documentaires.
Theater en film hebben nauwe banden. Veel klassieke theaterstukken zijn verfilmd. Een van de verdiensten van Ivo van Hove en Jan Versweyveld is dat ze die relatie hebben omgekeerd. Film als vertrekpunt voor hun voorstellingen. Hun radicaal vernieuwende werk is het uitgangspunt voor de – door hen zelf – vormgegeven tentoonstellingen over theater over film over theater. In 13 zalen…
With Orkater, I grew into theatre as a student. In the house here is the DVD box with Alex van Warmerdam's first seven delightful films, which I still watch back regularly, now together with the youngest generation learning and enjoying. Then daily the spines of his curious books smile at me, such as the fine collection of poetry 'I created the world'....
Tijdens het Nederlands Film Festival hebben Joris Hoebe (New Noardic Wave) en Guido Franken (CineSud) de nieuwe netwerkorganisatie Screen Talent NL gelanceerd. Een netwerk dat uiteindelijk talent en filmactiviteiten in alle regio’s van Nederland wil inspireren en ondersteunen.
Producent Pieter van Huystee hervat de samenwerking met Heddy Honigmann, een van Nederlands meest vooraanstaande documentairemakers. In haar nieuwste film No Hay Camino (Er is geen weg) blikt ze terug op haar werk en leven. Interview met Van Huystee, over de weg die hij in 25 jaar met haar aflegde.
If you get the urge to run your finger through the candle flame for a moment, then a VR installation is already almost successful. Not just because of the technical feat, but also because it convinces as a place to bivouac for half an hour. I am standing at the bar of a seventeenth-century Amsterdam pub. There is murmuring, music, a barman who is...
You must be logged in to post a comment.