Skip to content

OPERA

De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.

logo council for culture

Culture Council still dissatisfied with Reisopera and LKCA plans 

"LKCA only partially meets the first condition: providing insight into the activities to be undertaken for the 2025-2028 grant period. The requested planning and budget are missing. The addendum gives a picture of which activities will be divested, but only partly clarifies how these activities will be secured elsewhere and how the acquired knowledge will be safeguarded." The... 

Katia Ledoux in Carmen. © Inés Manai

Carmen adaptation by Wu Tsang shows how to combine respect and topicality

De bekendste moord op een vrouw om wat zij is, is waarschijnlijk die op de fictieve Carmen, een vrijgevochten jonge Spaanse met bindingsangst. Operacomponist Georges Bizet vereeuwigde dit personage uit een Frans verhaal van Prosper de Merimée en maakte daarmee de crime passionel tot een gangbaar begrip voor wat niets anders is dan femicide. Die gewoonte van mannen om vrouwen… 

Edition: All Photography: Cees Elzenga/hetoog.nl CE20221018

Reisopera seeks new director. And an artistic colourist.

'Nina Hiddema and the supervisory board have concluded that this is a natural time for Nina to step down.' Nice sentence in the press release that appeared in the mailbox on 15 January. De Reisopera, the Enschede-based opera company that performs operas especially for everything outside Amsterdam and Maastricht, is bidding farewell to director Nina Hiddema after two years. Whether it... 

How can local culture reach a high level against the odds?

A major musical theatre performance, an adapted classical play, an opera and a painting festival. The small municipality of Noordwijk - like that other coastal municipality of Bergen - offers an abundance of culture. All four events rely heavily on talent, subsidies and donations, volunteers, pragmatic thrift. And good weather. Noordwijk aan Zee has been a more than average municipality for centuries. Famous Dutchmen... 

vake poes; or how god disappeared, lisaboa houbrechts Photo by Kurt van der Elst

Vake Poes by Lisaboa Houbrechts at the Holland Festival: in search of beauty in a very dark story

'Sometimes people come to me crying to tell their stories, things they have experienced.' Theatre-maker, author, director Lisaboa Houbrechts has stirred things up with Vake Poes, the theatrical family epic she created with the Flemish company La Geste. The fierce performance, in its lyricism fitting into the oeuvre of Alain Platel's Les Ballets C de la B... 

Scene image Bacchae by Alex Kat

The Bacchae at the Holland Festival: Nietzsche, rock-hard beats and beautiful operatic voices in a wild plea for queerness.

‘Eenvoud is het probleem van deze tijd. Eenvoud is labeltjes plakken. Het moet gaan om fluïditeit en verwarring.’ De Griekse operamaakster Elli Papakonstantinou, wier ster de afgelopen jaren snel is gerezen, brengt dit jaar op het Holland Festival een eigentijdse versie van de klassieke tragedie ‘Bacchanten’ van Euripides. In dat stuk uit 405 voor Christus rooft wijngod Dionysus (ook bekend… 

still uit trailer Carmina Burana

Een Oekraïense Carmina Burana met een Amersfoorts tintje, dankzij Gerard Mosterd.

‘Carmina Burana is het eerste project in Oekraïne waar ik de vrije hand had om er echt iets heel anders van te maken. Ik hoefde niet een bestaande productie aan te passen, maar kon from scratch een heel nieuwe voorstelling maken.’ Gerard Mosterd (1964) heeft een lange carrière achter zich als danser en choreograaf. Nu is hij ook producent van… 

Asko|Schönberg at opening night Sydney Festival with opera Antarctica

Na een succesvolle première tijdens het Holland Festival brengt Asko|Schönberg de opera Antarctica van de Australische componiste Mary Finsterer naar het internationaal vermaarde Sydney Festival in Australië. Antarctica speelt tijdens de openingsavond op 5 januari 2023 en nog drie keer erna. Ook speelt Asko|Schönberg tijdens het festival op 9 januari een concert in het Sydney Opera House, waarbij Nederlandse componisten… 

Jelinek's Kein Licht offers extra suffocation in already dark times. #HF22

Actually, it was too bad to persevere. Perhaps I should indeed have followed my impulse to walk away hard, but I stayed with Kein Licht. Indeed, this play, written by Elfriede Jelinek, composed by Philippe Manoury and directed by Nicolas Stemann, was technically quite good. Only that little dog, I so did not like that. Animals and... 

ANTARCTICA - at the Holland Festival : World premiere of an opera about the mysterious continent on 5 and 6 June

Asko|Schönberg premieres Mary Finsterer's new opera at the Holland Festival. Antarctica takes us into the mysterious world of the southern continent. A multidisciplinary performance in which the Australian composer links historical, mythical and scientific images and stories about Antarctica. In doing so, she uses an enchanting combination of musical elements from old and new styles.... 

NRC asked when Wagner would be cancelled. At the Holland Festival, we get an answer to that question, via Schauspielhaus Zurich #HF22

'For me, the world of Wotan equals the world of Putin.' Christopher Ruping, director of Richard Wagner's Der Ring des Nibelungen to be shown in Amsterdam in June, makes no bones about it: 'Siegfried [central character of Wagner's monster production, ws] is a very problematic character. He kills the dragon without asking questions. We give the dragon... 

Ben Frost shoots at elusive state violence with 130-decibel musical bullets #HF22

Once upon a time, Ben Frost started out as a composer of laden ambient music. Not necessarily upbeat, more contemplative and just a little depressing of the kind that can be used to add some colour to a dip. Take the piece "You, Me and the End of Everything," which can be found on YouTube. Compared to the score of The Murder of Halit Yozgat,... 

I have missed you forever - 0pera Forward Festival, premiere 12 to 18 March

Wat betekent het om als collectief opera te maken? En wat betekent het om dat op een inclusieve manier te doen? In samenwerking met De Nationale Opera maakt Asko|Schönberg ruimte vrij voor experiment, zowel op het podium als in de repetitiestudio. Die ruimte is bedoeld voor onderzoek naar nieuwe werkvormen met een collectief karakter. Uit deze samenwerking komt in de… 

Nina Hiddema, director a.i. of the Netherlands Reisopera: 'Nicolas Mansfield's succession is going to take some time to complete

‘Een tovenaarsleerling? Het is echt niet zo dat Josef Fuchs in zijn eentje een hele sollicitatieprocedure naar zijn hand zou kunnen en zou willen zetten. Dat is pertinent onwaar en ik vind het zelfs schadelijk voor zijn persoon.’ Nina Hiddema reageert fel op ons artikel over de opmerkelijke functiebenaming van Josef Fuchs, en de wisseling daarin. Hiddema legt uit: ‘Ik ben… 

From 'artistic director' to 'deputy artistic director': what is Josef Fuchs' position at the Netherlands Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder… 

This year's Theatre Festival Boulevard feels greener than usual - and you'll notice it in the performances #tfboulevard

The permanent site of Boulevard's festival centre has largely turned into a construction site this year. This forced the organisers to move to Zuiderpark. Although this is a bit outside the city centre, it is much more spacious and green than the Parade square. It gives the festival a nice feeling of air, space and proximity to the... 

TIME by Ryuichi Sakomoto: how five quarters can flash by in a thousand years. #HF12

In een voor fans zoals ik legendarische aflevering van de SF-serie Star Trek, The Next Generation, wordt kapitein Picard geraakt door een vreemd lichtsignaal uit een lege sonde. Daarna schakelen we naar een dorp waar de kapitein heen schijnt te zijn geteleporteerd en zien we hoe hij een heel leven leidt als dorpswijze en begenadigd fluitspeler. Aan het eind sterft… 

Ine Aya: Wodan's state visit to Kalimantan raises quite a few questions #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar ook cultureel. Dit kan onderwerp… 

Goodbye movie house, longing for museums: (my) insights after corona

What does culture visit after corona look like? The topic came up regularly on this site in recent months. I myself wrote two personal contributions on it. Now that cultural institutions may almost reopen their doors, the crystal ball is giving way to reality. In my article on 'the promise of the empty hall', I noted a reluctance to... 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMME 2.0-2.0

From 11 to 21 June, the Holland Festival will present an online programme as close as possible to the core and essence of the original programme, which was cancelled due to the corona crisis. Together with artists from around the world who were due to perform in the 2020 festival, an alternative online programme has been put together. The festival theme, suggested by... 

#Corona-classics I: Le Dernier sorcier Pauline Viardot

Toen donderdag 12 maart de coronamaatregelen werden afgekondigd voelde dat eerst nog onwerkelijk. De volgende dag viel de wereldpremière van de opera Ritratto van Willem Jeths in het water. Ik had me hier enorm op verheugd, net als op al die andere producties in het Opera Forward Festival. Bovendien zat ik volop in de voorbereidingen voor talloze inleidingen de komende… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 CANCELLED, 'ONLINE FESTIVAL' IN PREPARATION

It is with great regret that the Holland Festival is forced to cancel the 73rd edition, which was to take place from 4 to 28 June 2020. The corona pandemic's persistent, domestic and foreign restrictions and uncertainties make it impossible for the international performing arts festival to take place. The ongoing, restrictive measures that the central government had to announce 21 April last,... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)