Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Strauss with muscle by Gustavo Dudamel, the sizzling South American. #hf12

The young conductor of Venezuelan descent brought his Simón Bolívar Symphony Orchestra to the Concertgebouw for the final concert of the Holland Festival last night for the first time. While Hollanders braved the tropical weather in the corridors, Venezuelan beauties walked to the stage vivaciously on their stilettos. After Máxima and Willem-Alexander had also taken their seats on the balcony, Gustavo Dudamel came dancing down the stairs.

Nancy Wiltink: 'a good story has to smell like blood'

Mensen die om duidelijkheid vragen, roepen vaak om ‘namen en (rug)nummers’, maar in de klassieke muziek is dat gedoe met namen en nummers juist de reden waarom niemand er nog wat van begrijpt. Het gaat dus, volgens ex-marketeer en nu verhalenverteller Nancy Wiltink niet alleen om je verhaal, maar ook of dat verhaal

Of course the thunderstorm is not too bad. But follow developments here in case it does go wrong. #hf12

For the second time this month, the weather gods are threatening to throw a spanner in the works at the Holland Festival. While the storms announced on 21 June were not too bad, for tonight, 28 June, a 'code red' is currently (10:45) threatened to be issued by the emergency services.

Theatre Museum collection to be lost for good

[July update: the 2nd chamber passed a motion instructing the cabinet to save the collection from destruction. Where this is to be paid for, however, is still unclear]

It is now becoming clear where the laissez faire-laissez mourir (let it be done, let it die) policy of Halbe Zijlstra, Martin Bosma and Mark Rutte will lead. Of the dozens of institutions that will close, downsize or die off in the coming months due to vacancy of quality staff, the demise of Theatre Institute of the Netherlands (TIN) is starting to take on very tragic proportions.

"The Life and Death of Marina Abramović": bumpy business with Antony as rock #HF12

Antony, Dafoe en Abramović samen op één podium, in een regie van Robert Wilson – het beloofde de klapper van het theaterseizoen te worden. Maar het privé-leven van Abramović  leent zich niet echt voor een triomfantelijke of meeslepende vertelling.

Talk to our reporters. Exclusive: spot in the #hf12 hangout for our most loyal followers

Er zijn dagen bij geweest dat we 1500 pageviews hadden. Jullie, 2500 van onze trouwste bezoekers, kwamen tot nu toe zorgen voor 14000 kijkjes op dedodo.nl, en jullie bleven gemiddeld drie minuten rondkijken. Gemiddeld. Daar zijn we trots op. Kennelijk wisten we jullie aandacht te trekken en vast te houden. Dat zijn dus goede cijfers voor een online festivaldagkrant als De Dodo, die het moet redden zonder schreeuwlelijks, zonder marketingbudget maar met een overdosis enthousiasme en professionele innovatiedrang.

The Second Detail

Shock and awe ballet in Bill & Mr. B overflows with quality on all sides; there is no stalling

Het Nationale Ballet duikt in de voorstelling Bill & Mr. B thematisch de geschiedenis in met reprises van werk van George Balanchine en William Forsythe. Balanchines Symphony in Three Movements (1972) geldt als voedingsbodem voor Forsythe die vervolgens ‘the extra mile’ ging met Steptext (1985) en The Second Detail (1991). Van protocol naar photocall: dans als een fotosessie. Beweging – klik,… 

2001 is a film you should see again every 10 years. The sf epic even stands up to live orchestra

Maakt live-begeleiding met koor en orkest Kubricks 2001 tot een andere of betere film? Niet perse, maar als hommage en evenement is het een prachtig gebaar. Ook op de harde kuipstoeltjes in de Gashouder is het opnieuw een adembenemende ervaring.   Gisteravond, in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein, eindelijk Kubricks sciencefiction-epos 2001: A Space Odyssey weer eens herzien. Deze… 

Extremely imaginative Master and Margarita gets cheering reception on #HF12

Shakespeare had it, Oscar savage had it, Monty Python had it and Simon McBurney has trucks full of it. So it is British and it is called humour, or rather the ability to show the absurdity of life as simultaneously hilarious and deeply tragic. And let that also apply to Russian Mikhail Bulgakov. So his unfinished novel The Master and Margarita has now had to wait almost 75 years for a director like Simon McBurney to turn it into theatre.

Those who are not already become Kubrick fans now. Exhibition and all films at EYE, kicking off on #HF12 with 2001 plus orchestra

Hoor Vera Lynn zingen terwijl de atoombommen ontploffen in Dr. Strangelove. Stanley Kubrick deed wonderbaarlijke dingen met de muziek in zijn films. Terecht dat het Holland Festival ruimte maakt voor een speciale vertoning van 2001 met orkest. Ruimteschepen op de walsen van Strauss, opmaat voor een Kubrick-zomer.   Over de films van Stanley Kubrick (1928-1999) is veel geschreven en gespeculeerd,… 

'Publicity after the show is more important than before'

Hij is er hoogleraar in, dus als er een probleem speelt in de economie van de cultuur, heeft Arjo Klamer er verstand van. Hij vertelt dat er al jaren een groeiend ressentiment is tegen subsidies. De kunstsector zal er dus aan moeten wennen om voortaan op een andere manier in het bestaan te voorzien.

De Rode Kimono: een mooi schilderij maar matig muziektheater #HF12

Het begint mooi. Prominent op het podium staat het schilderij De Rode Kimono van Breitner. En dan geen kopie, maar the real thing, wat nog maar eens onderstreept wordt door de grote hoeveelheid kisten van het Stedelijk Museum, waarop ook de muzikanten van het Hexagon Ensemble geplaatst zijn. Acteur en danser Michael Schumacher loopt er achteloos naartoe en bekijkt het schilderij ongeveer een minuut – de gemiddelde tijd die een museumbezoeker naar een schilderij kijkt.

In Accordion Wrestling gaan 10 Finse worstelaars de strijd aan met 1 accordeonspeler. De raarste voorstelling op #hf12

Eén voor één komen de worstelaars van Helsinki Nelson het podium van de stadsschouwburg op rennen. Op de mat ligt de grootste van het stel, op zijn buik, uitgestrekt in defensieve positie. Om en om proberen zijn tegenstander hem te kiepen, en hem met z’n beide schouders plat op de mat te drukken. Tevergeefs. Accordeonpunkrocker Kommi Pohjonen komt op, en… 

Minder is meer? Nee, minder is VEEL TE VEEL, bij Michael Nymans Potemkin. #hf12

Twee dagen later… Soms weet je niet goed wat te schrijven: ook de recensent heeft wel eens een writer’s block. Gelukkig publiceerde Jenny Diski van London Review of Books net vrijdag een blog over de functionaliteit van het (nog) niet kunnen schrijven. Blijkbaar was er meer tijd nodig. Maar goed, op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken.  … 

Met haar hemeltergend mooie stem lijkt Shara Worden tijd en ruimte te ontstijgen #hf12

Shara Worden stuitert lenig over het podium van het Bimhuis, gehuld in een rare, veelkleurige sprookjesoutfit met pluche bolletjes. En ze zingt de sterren van de hemel, met waanzinnige timing en souplesse. Haar hemeltergend mooie stem lijkt te dansen met een geweldige dynamiek. Van beangstigende subtiel en ijl, van warm en diep resonerend tot sidderend hoge uithalen op orkaankracht. Ze… 

Without electric guitars, Bryce Dessner's orchestral music sounds best; Greenwood's 'There Will Be Blood' a highlight of #HF12

It is not usual, but it must be said: the Amsterdam Symfonietta is a tremendously beautiful ensemble. The musicians all look beautiful, they handle their instruments beautifully and they play beautifully. They look alert, active. That helps with being liked, we all know, and that active look is down to their formula: they usually play without a conductor and so have to be incredibly attentive to what is going on around them. Looking dully at the conductor makes you ugly.

#hf12: Addio alla fine is matchless dance, but the boat trip there and back does not bring the message out strongly enough.

We live in destructive times. Nature, art and culture, the inner life: they are breaking down under the tyranny of money, commerce and efficiency. Emio Greco and Pieter C. Scholten take a stand against this. Addio alla fine is an all-in experience in the form of a boat trip to an unknown place, where the audience is immersed in dance, music and... 

#hf12 Shara Worden speaks about All Things Will Unwind. And sings a new song

Multi-instrumentalist and singer-songwriter Shara Worden - also known as My Brightest Diamond - is waiting for me, armed with her ukulele. Just before the interview, she wrote a new song. Worden laughs: "There are way too many videos on the internet of me playing the same songs over and over. I thought I should try something new." The Dodo was there... 

Nearly dies Wunderbaum's Detroit Dealers from an overdose of ideas, but survives through unexpected musicality #HF12

In Detroit Dealers, Wunderbaum mixes a personal family story with the decline of Detroit, once one of the most influential industrial cities in the world, and philosophical musings on the car, as a romantic metaphor of progress and the American Dream. The show swings in all directions. Detroit Dealers is part documentary film, jazz concert, performance, spoken word poetry, rap battle, and theatre. This overdose of... 

Classical musicians: stop thinking in money, think in ideas

Classical music audiences have been declining by 1% a year for 20 years. Structurally. That means that since 1992, 1/5 of the audience has already disappeared, without anything else taking its place. According to Johan Idema, strategist and author of a useful book on new methods for early music, the sector is entirely self-inflicted.

Passio-Compassio roept op tot filosofische overdenkingen. Een socratische dialoog. #hf12

Dodo-recensenten Maarten Baanders en Mariska van der Meij bezochten allebei de voorstelling Passio-Compassio, en raakten in gesprek.   – uit het programmaboek van Passio-Compassio –  Alle mensen ervaren lijden, ongeacht hun godsdienst of hun culturele achtergrond. Net als liefde resulteert ook lijden in passie. Kunst en godsdienst zijn beiden in staat om de cyclus van lijden en passie te transcenderen. Als… 

Iván Fischer sets new Wagner standard

That Pierre Audi does not shy away from religious symbolism is well known, but the true miracle in The Netherlands Opera's Parsifal is in the pit. There, in the hands of master conductor Iván Fischer, the Concertgebouw Orchestra sets a new Wagner standard. Despite a gigantic orchestral strength, almost chamber music-like lightness, extraordinarily transparent and, thanks to careful tempo choices, with wonderful dramatic tension. Five hours long.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)